Nova sezona u Novosadskom pozorištu/Ujvideki sinhaz: Vetrenjačama do sinergije
Izvođenjem jedne od najpopularnijih predstava u prethodnoj sezoni “Crni”, u režiji Žanka Tomića, Novosadsko pozorište / Ujvideki sinhaz će 21. septembra, na Dan mađarske drame, otvoriti novu sezonu, s vrlo dinamičnim početkom, u kojem nudi nekoliko vrlo zanimljivih događaja i novouvedenih običaja, kao što je, recimo, kupovina karata za ovu predstavu ne novcem, nego knjigom.
Već je i direktor ovog teatra Valentin Vencel, na početku jučerašnjeg susreta sa novinarima, najavio novu dimenziju Novosadskog pozorišta, koja je, po njegovim rečima, iskorak ovog teatra iz okvira tradicionalnog funkcionisanja jedne teatarske kuće.
“Novosadsko pozorište će se u narednom periodu prihvatiti takvih zadataka koji su, s jedne strane, deo ukupne kulturne politike Grada Novog Sada, a u isto vreme i onih koji nisu u domenu funkcionisanja klasičnih pozorišta”, napomenuo je Vencel, ukazujući na projekat EPK 2021, čiji je, po njegovim rečima, organski deo i ovaj teatar.
Ova sezona Novosadskog pozorišta / Ujvideki sinhaz ima simboličan naziv “Vetrenjače”, i u njoj nas očekuje šest premijera novih predstava, od kojih pet, kako primećuje umetnički direktor ovog teatra Robert Lenard, imaju naslovnu ulogu, glavnog junaka koji se bori protiv društva, konvencije, tradicije, sveta i protiv vetrenjača. Prva premijera je najavljena za 2. oktobar, kada će biti izvedena “Grobnica za Borisa Davidoviča” Danila Kiša, u režiji Aleksandra Popovskog.
U toku su i probe nove predstave “Jesenjin”, posvećene jednom od najznačajnijih ruskih pesnika s početka 20. veka, u režiji Milana Belegišanina, a muziku za ovaj muzički projekat komponuje Kornelije Kovač. Premijera ovog mjuzikla je najavljena za kraj oktobra, meseca vezanog za Oktobarsku revoluciju 1917, s kojom, po rečima Lenarda, obe pomenute predstave imaju vezu.
U decembru će premijerno biti izvedena predstava “Edvard II”, renesansnog autora Kristofera Marloua, u režiji Roberta Lenarda, sa Zoltanom Puškašem u naslovnoj ulozi, koja pokreće pitanje o tome da li je moguće odvojiti politički i privatni život.
Početkom marta treba očekivati premijeru Servantesovog “Don Kihota”, u režiji Serdara Tagirovskog, kako ističe Lenard, jednog od najvažnijih reditelja danas u Mađarskoj, koji radi i u Rumuniji.
Posle “Neoplante” i “Ban Banka”, jedan od naših najaktuelnijih reditelja Andraš Urban vraća se u Novosadsko pozorište, gde će na proleće režirati “Hasanaginicu” srpskog klasika Ljubomira Simovića.
Kraj sezone biće u znaku žena, jer će se raditi komad “Mikve” izraelske spisateljice Hadar Galron, u režiji Katje Pegan, u kojoj će glumiti praktično ceo ženski deo ansambla ovog teatra.
“U 44. sezoni bavićemo se trojicom Don Kihota. Prvi će biti vitez od La Manče, drugi će biti Jesenjin, a treći je Boris Davidovič, koji je prošao istorijsku vetrometinu, ali, po Kišu, ni na dan njegove sahrane ga niko ne poznaje. Imaćemo tri Don Kihota, ali i četvrtu vetrenjaču, koju smo mi sami sebi izgradili, a to je međunarodni festival manjinskih teatara “Synergy””, najavio je Vencel, dodajući da u tome nisu sami, već imaju podršku Fondacije EPK 2021, i Grada Novog Sada.
Početak sezone biće, dakle, i u znaku festivala “Synergy”, na kojem će, od 2. do 6. oktobra u Novosadskom pozorištu, nastupati ansambli koji, po rečima Vencela, u svojim domicilnim zemljama rade na manjinskim jezicima. Učestvovaće Rusi iz Kazahstana, Jevreji iz Bukurešta, Turci iz Makedonije, Mađari iz Rumunije, i Srbi iz Budimpešte i Salcburga.
Ono što Novi Sad zaista ima, a nije fraza, jeste priča o multukulturalnosti, napomenuo je juče Nemanja Milenković, direktor fondacije EPK 2021, te da nije slučajno što je upravo iz Novosadskog pozorišta, koje je u procesu kandidature za EPK pokazalo veliku spremnost i hrabrost da pređe granice okvira u kojima se nalazimo, potekla ideja o ovom festivalu.
Početak sezone proteći će i u znaku jednog od najzabavnijih događaja, planiranog 23. septembra - “sahrane” predstave koja se skida s repertoara, a ovog puta je to “Kneginja čardaša”. Za ovaj stari običaj, koji je izostao u nekoliko prethodnih sezona i sada se vraća, zadužen je i ovog puta Zoltan Puškaš, reditelj, koji se na pozorišnu scenu u ovoj sezoni vraća kao glumac, posle deset godina pauze.
N. Pejčić