Немци траже добављаче, а цео Балкан на добитку
У Београду је јуче почео „Дан добављача Западног Балкана”, на којем 142 компаније из Србије и региона настоје да, у разговору с 24 немачке фирме, успоставе партнерство и да се укључе у добављачке ланце.
„Трећа по реду „Немачка иницијатива за проналажење добављача у региону Западног Балкана” је двосмерна, усмерена према Немачкој и према компанијама у региону које међу собом могу проналазити партнера за ширење производње“, каже директор Сектора Привредне коморе Србије за економске односе с иностранством Ненад Ђурђевић. „Битно нам је не само да разговарају с немачким партнерима већ да компаније које су дошле – а све су из истих делова производње, углавном металопрерађивачи или људи који раде пластику или електронику за аутомобиле – нађу могућност да се удруже и да се повежу да би онда сутра били јачи и конкурентнији према немачким компанијама.“
Чињеница да се та иницијатива организује у Београду за цео Западни Балкан, сматра он, говори о томе да постоји велики интерес и немачких компанија, а наравно и компанија из региона.
За јучерашњу добављачку иницијативу пријавило се 400 компанија из свих делова Западног Балкана, а изабране су 142, међу којима је 50 из Србије, за сусрет с 24 немачке фирме. По бројности, иза српских следе фирме из Босне и Херцеговине.
Међу присутним компанијама из Немачке су „Ебершпехер”, „Ербас хеликоптери и авиони”, који, по Ђурђевићевим речима, траже људе из металске индустрије, а ту је и „Кнор”.
Извршни директор Управног одбора „АХК Србија” Мартин Кнап поручује да је та иницијатива класична њин-њин ситуација:
„Немачкој индустрији требају добављачи, а компанијама из региона Балкана треба тржиште, због чега је по трећи пут организована ова иницијатива“, истиче он.
Ово је бизнис, а не разговори
Председник Немачко-српске привредне коморе (АХК Србија) Роланд Зелигер каже да је сврха те иницијативе да немачке компаније добију добављаче из овог региона, и да је оваква иницијатива најбоља шанса за бизнис.
„Овде није реч о бизнис-преговорима већ о бизнису, и то разликује овакав догађај од других“, рекао је Зелигер.
Љубан Панић из српске компаније „Минг”, која продаје челичне делове од једног до 120 кг, каже да то нису састанци који одмах доводе до посла, већ служе за иницијални контакт, након којег ценом постајете или не постајете интересантни.
„Следи период од шест месеци до годину када настојите да уверите немачког партнера да можете да испуните све када је у питању квалитет“, наводи Панић.
„То вам, сем новог тржишта, доноси и немачко искуство јер, ако сте у стању да испуните услове које од вас тражи немачки купац, онда сте у стању да се такмичите с најбољима у Европи.“
Он додаје да је то треће учешће његове компаније на тој иницијативи, а после сваке је склопљен посао. Немце, као и све купце, како наводи, занима што нижа цена и добар квалитет. Једнодневни скуп организују Привредна комора Србије, Немачко-српска привредна комора, представништва немачке привреде на Западном Балкану и Немачко удружење за управљање материјалима.
Овогодишња „Немачка иницијатива за проналажење добављача у региону Западног Балкана” први пут се, после Дортмунда и Минхена, одржава, ван Немачке – у Србији.
Д. У.