Nemci traže dobavljače, a ceo Balkan na dobitku
U Beogradu je juče počeo „Dan dobavljača Zapadnog Balkana”, na kojem 142 kompanije iz Srbije i regiona nastoje da, u razgovoru s 24 nemačke firme, uspostave partnerstvo i da se uključe u dobavljačke lance.
„Treća po redu „Nemačka inicijativa za pronalaženje dobavljača u regionu Zapadnog Balkana” je dvosmerna, usmerena prema Nemačkoj i prema kompanijama u regionu koje među sobom mogu pronalaziti partnera za širenje proizvodnje“, kaže direktor Sektora Privredne komore Srbije za ekonomske odnose s inostranstvom Nenad Đurđević. „Bitno nam je ne samo da razgovaraju s nemačkim partnerima već da kompanije koje su došle – a sve su iz istih delova proizvodnje, uglavnom metaloprerađivači ili ljudi koji rade plastiku ili elektroniku za automobile – nađu mogućnost da se udruže i da se povežu da bi onda sutra bili jači i konkurentniji prema nemačkim kompanijama.“
Činjenica da se ta inicijativa organizuje u Beogradu za ceo Zapadni Balkan, smatra on, govori o tome da postoji veliki interes i nemačkih kompanija, a naravno i kompanija iz regiona.
Za jučerašnju dobavljačku inicijativu prijavilo se 400 kompanija iz svih delova Zapadnog Balkana, a izabrane su 142, među kojima je 50 iz Srbije, za susret s 24 nemačke firme. Po brojnosti, iza srpskih slede firme iz Bosne i Hercegovine.
Među prisutnim kompanijama iz Nemačke su „Eberšpeher”, „Erbas helikopteri i avioni”, koji, po Đurđevićevim rečima, traže ljude iz metalske industrije, a tu je i „Knor”.
Izvršni direktor Upravnog odbora „AHK Srbija” Martin Knap poručuje da je ta inicijativa klasična njin-njin situacija:
„Nemačkoj industriji trebaju dobavljači, a kompanijama iz regiona Balkana treba tržište, zbog čega je po treći put organizovana ova inicijativa“, ističe on.
Ovo je biznis, a ne razgovori
Predsednik Nemačko-srpske privredne komore (AHK Srbija) Roland Zeliger kaže da je svrha te inicijative da nemačke kompanije dobiju dobavljače iz ovog regiona, i da je ovakva inicijativa najbolja šansa za biznis.
„Ovde nije reč o biznis-pregovorima već o biznisu, i to razlikuje ovakav događaj od drugih“, rekao je Zeliger.
Ljuban Panić iz srpske kompanije „Ming”, koja prodaje čelične delove od jednog do 120 kg, kaže da to nisu sastanci koji odmah dovode do posla, već služe za inicijalni kontakt, nakon kojeg cenom postajete ili ne postajete interesantni.
„Sledi period od šest meseci do godinu kada nastojite da uverite nemačkog partnera da možete da ispunite sve kada je u pitanju kvalitet“, navodi Panić.
„To vam, sem novog tržišta, donosi i nemačko iskustvo jer, ako ste u stanju da ispunite uslove koje od vas traži nemački kupac, onda ste u stanju da se takmičite s najboljima u Evropi.“
On dodaje da je to treće učešće njegove kompanije na toj inicijativi, a posle svake je sklopljen posao. Nemce, kao i sve kupce, kako navodi, zanima što niža cena i dobar kvalitet. Jednodnevni skup organizuju Privredna komora Srbije, Nemačko-srpska privredna komora, predstavništva nemačke privrede na Zapadnom Balkanu i Nemačko udruženje za upravljanje materijalima.
Ovogodišnja „Nemačka inicijativa za pronalaženje dobavljača u regionu Zapadnog Balkana” prvi put se, posle Dortmunda i Minhena, održava, van Nemačke – u Srbiji.
D. U.