КАКО ЈЕ НАСТАО ЦРНИ ПЕТАК И ОДАКЛЕ МУ ИМЕ Ево како је створен овај трговачки тренд
Годишња распродаја коју сви једва чекају с пописом за куповину откако је интернет шопинга се брзином муње проширила из Америке на остатак света. Те иако готово да нема особе која не зна шта је и кад је Црни петак, али мало ко зна како је црни петак настао и зашто се баш зове црни.
Сваке године најпознатији дан за куповину је у новембру, а ове године је то 24. новембар.
Црни петак 2023. је 24. новембар, први петак након америчког празника Дана захвалности који се слави у четвртак, 23. новембра 2023.
Термин Црни петак у почетку се повезивао с финансијском кризом, а не куповином и распродајама. 24. септембра 1869, дошло је до великог пада тржишта злата у Америци, што је узроковало рецесију, а тај петак назван је црним петком.
Међутим, касније Црни петак као дан за шопинг постаје много популарнији од историјског догађаја у деветнаестом столећу, те црни петак постаје синоним за шопинг дан, Блацк Friday или Црни петак, када се велики број трговаца одлучује за распродаје, а купци купују велике количине робе.
Једна теорија каже како је тај Црни петак је настао када су трговци приметили да након америчког празника Дана захвалности, нико ништа не купује, те су трговци у "црвеном", али пад је толико изражен да су те дане локално почели називати и "црни дани" за трговце. Тада су започели на петак после Дана захвалности давати огромне попусте, да би повећали продају, а када су купци схватили да их након Дана захвалности очекују велика снижења, почели су на њима куповати све и свашта, укључујући све оно што им треба за Божић.
Друга теорија или објашњење назива Црни петак каже како појам Црни петак датира из шездесетих година када је полицајац Филаделфији започео користити израз "црни петак" како би објаснио стрку и хаос, крајем седмице након Дана захвалности, када би велики број туриста и становника руралних подручја дошао у град како би започео своју празничну куповину.
Новембарска распродаја развојем комуникација брзо се проширила глобално, те готово да нема трговца на свету који не размишља о том дану и како угодно изненадити своје купце. Уз САД, Велику Британију, концепт Црног петка проширио се глобално у готово све државе, укључујући Бразил, Индију, Француску, Немачку и све друге државе.
На пример у Кини славе своју верзију Црног петка на свој шопинг празник 11. новембра, који називају Синглес’ Day. У оригиналу настао као противтежа Дану заљубљених, касније је постао највећи шопинг догађај.
У Мексику га називају Ел Буен Фин, што би значило добар крај, али у већини других држава сачувао је превод оригиналног назива Црни петак. Ипак, готово све државе не укључује баш све државе света, јер се неке државе опиру конзумеризму и не подупиру распродаје тај дан.
Последњих пар година феномен Црног петка се толико проширио да се попусти под називом Црни петак оглашавају кроз цели новембар, па све до Божића и завршних божићних распродаја. Повећани захтеви потрошача и такмичење међу трговцима довели су до поплаве "црних петака" и правог Хаоса у којем се не зна ни штА је црни петак ни кад је црни петак.
Број промоција које се називају "црни петак" кроз последњих неколико година се удесетеростручио, па не чуди да се већ користи појам "црни новембар". Овај тренд се наставио већ и у овој години, па се већ средином октобра започело с промотивним попустима назива Црни петак или Блацк Friday.
Радио Царајево