ДОБИЈУ НА ПОКЛОН СТАН У БУДВИ ПА ОСТАНУ С ПРАЗНОМ КОВЕРТОМ Преваранти користе све могуће начине да обману људе и докопају се њиховог новца
Криминалци на интернету и друштвеним мрежама постају све креативнији у осмишљавању начина да намаме лаковерне.
У новој врсти преваре на удару су корисници апликације "Месинџер", и то углавном грађани из Србије. Овога пута не траже се подаци са платне картице, већ потенцијалним жртвама стиже обавештење да су добитници аутомобила или стана у Будви. Поклонодавац је непостојећа фирма из Подгорице. Лаковерни на крају папрено плате празан коверат који им стигне на кућну адресу, и до 55 евра, што је скоро 6.500 динара, а у којем је требало да буде уговор о поклону како би га потписали.
- Они потенцијалне жртве обавесте путем "Месинџера" да су наводно извучени у некој наградној игри и да су добили аутомобил или чак стан у Будви и, нажалост, грађани опет наседају и поверују да је то могуће - објашњава Дејан Гавриловић из удружења потрошача "Ефектива". - Онда им кажу да је потребно да се потпише уговор о поклону како би се формално потврдио добитак, а којим се ослобађају од плаћања порезе и свих трошкова према држави Србији, као и да ће после да их позову и да закажу свечану доделу награде.
Затим им, како додаје, понуде две могућности - да потпишу уговор лично у Подгорици или, уколико нису у могућности, да ће им документацију послати путем поште на кућну адресу.
- Зато су потенцијалне жртве грађани из Србије, јер се њима не исплати да путују у Црну Гору, већ се одлучују да им документа стигну поштом - наводи Гавриловић. - Наравно, стигне им празан коверат. То је класичан откуп пошиљке за који преваранти у обавештењу наведу да кошта око 30 евра, али у пракси ту цену подигну на 50 или 55 евра. Онај који је поверовао да ће добит ауто или стан, пристаје да плати и тај већи износ, а када отвори коверат виде да је празан.
Он истиче да грађани треба да буду опрезни, да не наседају, јер нико не дели аутомобиле и станове на џабе.
Најчешћи вид преваре на интернету је фишинг у којем преваранти злоупотребљавају име и лого познатих институција, установа и организација са циљем да дођу до података са платне картице корисника како би неовлашћено приступили његовом банковном рачуну и испразнили га. Недавно је једна позната платформа за резервацију смештаја објавила да су преваре скочиле до 900 одсто у последњих годину и по дана. Како објашњава Марко Драгић из Националне организације потрошача Србије (НОПС), преваранти често "пецају" кориснике представљајући се као институција или организација од поверења, попут банака или поште. - Често користе мамац хитности - објашњава Драгић. - Пошаљу имејл или СМС поруку са линком и инсистирају да нешто мора хитно да се уради. Када се отвори линк, онда траже да се упишу осетљиви подаци са платних картица. Грађани не треба да остављају податке на интернет локацијама до којих долазе преко линка, јер то могу да буду лажне странице, које је тешко разликовати од оригиналних. Никада не треба следити упутства попут "верификујте детаље налога
- Ако мисле да је тако нешто могуће, треба бар да изгуглају и провере да ли фирма уопште постоји - истиче Гавриловић. - Видеће да не постоји никакав траг о том предузећу на интернету. Потпуно је јасно да се ради о превари, а онај ко жели да проба и мисли да ће нешто добити платиће ту своју наивност.
Све је више манипулација на интернету, а недавно се појавила још једна на "Ватсапу" у којој преваранти покушавају да привуку лаковерне да уложе новац обећавајући им брзу и велику зараду, која функционише по принципу Понзијеве шеме. У реалности, ту се не ствара никакав профит, већ организатор шеме почетним улагачима исплаћује новац користећи средства нових инвеститора. Тај систем пуца када нема новог прилива, тако да зараду добијају почетни улагачи, а остали изгубе све. Једноставније речно, да би први инвеститори зарадили, остали ће бити опљачкани.