Обистинило се Креманско пророчанство
(ФОТО) ВЕК ШАРГАНСКЕ ОСМИЦЕ Сентиментално путовање кроз прошлост и лепоту природе
МОКРА ГОРА: Шарганска осмица на Мокрој Гори, пруга која је повезивала Београд и Сарајево, а данас представља једну од најважнијих туристичких атракција златиборског краја, данас обележава велики јубилеј - стогодишњицу постојања, а Иван Булајић, вд директора Србијавоза, истиче да је то бисер туристичке понуде тог краја Србије и пруга на понос целој држави Србији и Железници.
"То је пруга којом више од 90.000 домаћих и страних туриста годишње железницу доживи на онај начин како је она у својој златној епохи изгледала", рекао је он.
Булајић наводи да на Шарганску осмицу сваке године туристи долазе из целог света, укључујући и Нови Зеланд, Аустралију, Јапан и Кину.
Како каже, план је да ове године на трасу "Ћире" поново буде враћена парна локомотива.
„Та парна локомотива која је саобраћала овом пругом је на ремонту и у јуну месецу очекујемо њен повратак“, нагласио је Булајић и подсетио да је то најаутентичнији вид вуче из времена када је ова пруга отворена, а карактеришу је бели дим и писак локомотиве.
Радиће се, каже, са колегама из Републике Српске на обезбеђењу брзине и сигурности пруге према Вишеграду како би се гостима понудио и тај туристички садржај, јер се показало да због садашње мале брзине којом воз саобраћа вожња траје предуго – чак четири сата.
Поводом првог века Шарганске осмице додељена су и признања људима који су дали несебичан допринос развоју и унапређењу ове пруге, међу првима Радовану Глибетићу, Мокрогорцу који је имао визију и био један од иницијатора обнове пруге уског колосека у Мокрој Гори.
Драган Вукомановић, машиновођа који у Железници ради 34 године, а на овој прузи већ 20 година, добио је џепни сат који носе машиновође.
„Данас сам добио овај сат, вероватно је заслужено, то је неко тако проценио“, рекао је Вукомановић и додао да је традиција да свако ко у сезони повуче први воз -добије сат.
Возна средства која се користе сада на прузи, наводи он, идентична су као и пре.
„Парна локомотива је идентична као и пре и она је, у ствари, највећи изазов када је реч о одржавању јер за те локомотиве у данашње време има веома мало делова, као и људи који се разумеју у одржавање, јер је свако одржавање - мајсторство“, објаснио је Мирољуб Ружић, шеф одржавања возног парка.
Век постојања Шарганске осмице изузетно је важан за Мокру Гору као туристичку дестинацију, али и целу Србију.
„Ова пруга повезивала је источну Босну и западну Србију, спојено је Ужице преко Београда са Јадранским морем и у том периоду је то много унапредило живот становништва, за пласирање робе, за експлоатацију шумске грађе са Таре, али и транспорт жита“, објаснио је Жељко Шпијуновић из Србијавоза и подсетио да је пруга привремено укинута 1974. године.
Обистинило се Креманско пророчанство да ће се људи поново сетити гвозденог пута не ради потребе, него ради уживанције и одмора, истиче он и наглашава да ће се радити на томе да буде што више туриста сваке године.
Шпијуновић напомиње да је сама изградња пруге била веома изазовна.
„Сама изградња пруге од Сталаћа до границе са Босном имала је четири секције, а једна од тих секција била је она од Шаргана до границе са БиХ, дуга 15 километара. Требало је савладати висинску разлику од 350 метара“, додао је Шпијуновић и појаснио да је то био изазов за градитеље који су на њој радили.
Шарганска осмица, која је смештена у прелепом амбијенту Мокре Горе, и даље је мамац за туристе из целог света, али и атрактивна локација за снимање филмова.