окоТВоко - Топ ган на српски начин
Откако је кренуо трећи серијал домаће серије „Војна академија“ који емитује Радио телевизија Србије, прича о кадетима војним не силази са првог места гледаности у нашој земљи. „Академци“ су тако потиснули и вечне кандидате за прво место – Други дневник и „Слагалицу“, показујући тако да су сценаристи Бобан Јевтић и Милан Коњевић, као и режисер Дејан Зечевић погодили укус публике која више воли филмско од правог ратовања, баш као и филмске љубави, уместо оних ријалити, на комшијској Хепи телевизији.
Шта толико привлачи готово три милиона гледалаца пред екране сваке суботе увече, у време кад се приказује „Војна академија“? Прича је то о младости, одрастању, у којој добро можда не побеђује увек, али се поштење, труд и рад исплате. Још кад је зачините свежим глумачким лицима, пошалицама и занимљивим ситуацијама, добијате причу која вас држи приковане за екране. Нема ту много мудрости, уосталом, то се и не тражи код оваквог типа телевизијског програма: улепшана слика српске стварности, у којој војници почетници живе у пространим, новим становима само од своје плате, уравнотежена је избегавањем претеривања у приказивању међуљудских односа. За разлику од сличних холивудских урадака, где главни глумци неизоставно на крају заврше у кревету, ако не заједно, по принципу „скоро свако са сваким“, у „Војној академији“ радња је подређена инсистирању на колективу, другарству и старовремском партизанском духу који, чини нам се, још није напустио Војску Србије ни у стварности.
Зато је ова серија за Министарство одбране и Војску Србије учинила много, бацивши топло светло на њихов рад и односе. У ситуацији у којој су млади углавном на бироу, без веће шансе да сопственим снагама нађу ухлебљење, прича о сталном послу, сигурној плати, занимљивим ангажманима у земљи и иностранству, делује толико привлачно да се бележи права навала на конкурсе за посао Војске Србије.
Не треба да чуди толика популарност серије с „униформама“ у главној улози, а Холивуд и овде озбиљно предњачи. Још од чувеног „Меша“, који је описивао америчке војнике у Вијетнаму, па све до данашњих „Морнаричких истражитеља“, „Последњег брода“ и „Морнаричких адвоката“, приче о храбрим војницима који стављају главу у процеп бранећи невине цивиле у врху су гледаности, а неке од тих серија емитују се више од деценију. Ни филмови нису даље одмакли: чувени „Топ ган“ наручила је америчка војска како би привукла војнике по уговору, а филм је превазишао сва очекивања и сврстао се међу најгледаније свих времена.
Филмска индустрија одавно је схватила да патриотизам добро може да се искористи, а ако продуценти и „наручиоци радова“ затраже, богами и потпали. У том послу користе се разним триковима, баратајући људским страхом од рата и непознатог, измишљајући успут непријатеље. Тако су Руси још од Хладног рата главни холивудски негативци, које из сценарија не могу да избришу ни увек актуелни муслимани терористи и Срби ратни злочинци, мада прсте понекад умешај и кинеска мафија. Но, како је за Холивуд само небо граница, у последње време америчка војска најчешће се бори против - ванземаљаца. И побеђује, наравно.
„Војна академија“ за сад је имуна на ИТ-ја, Створа и Предатора. Надамо се да ће тако и остати.
Ивана Вујанов