Снежана Јовић о мирисима и њиховом утицају на нас
Чуло мириса спада у најмање истражена чула, а парадокс је да баш мириси веома утичу на наше понашање и емоције. Ово чуло је непосредно повезано с памћењем, па мириси које смо осетили и пре више десетина година могу да нам врате сећање на неки давно заборављени догађај.
Ипак, када би се поредили људско чуло мириса с животињским – може се рећи да много заостајемо – јер већина животињског света не само да се ослања на ово чуло, него им је чуло мириса често многоструко осетљивије и развијеније у односу на људско. Покушали смо да сазнамо више о мирисима и колико они утичу на љубавни живот од фармацеуткиње Снежане Јовић, врсног познаваоца биља и етарских уља.
– Сматрам да ми нисмо свесни колико нам значи наше чуло мириса, међутим, људи који су имали корону су то имали прилику да освесте када су га због болести изгубили. Пре свега чуло мириса нас опомиње да нешто није у реду с храном, оно нас упозорава када нешто није пријатно, оно нам омогућава да осетимо феромоне особе која нас привлачи. Чуло мириса има јако пуно функција код људи. Наше чуло мириса јесте савршено, али га ми тако не користимо...
А зашто је то тако?
– Животиње живе на основу инстикта, а ми покушавамо да живимо интелигентно, мудро, трудимо се да што мање осећамо, да што мање користимо инстинкт. Многи тврде да немају развијену интуицију, али она није само инстинкт, инстинкти су оно што добијамо перцепцијом свих пет чула. Ми имамо савршено развијена чула, али имамо и мозак који контролише и барата са свим тим информацијама и углавном радимо не како нам кажу наша чула и интуиција. Напротив, као да се трудимо да што више отупимо наша чула, или да их не користимо. Тако је и са чулом мириса.
Споменули сте феромоне, да бисте нам објаснили какве су то супстанце?
– То су хормони, који када се луче појачавају сексуалну глад и жељу. Они су хемијске поруке које ми шаљемо другима, јер када привлачимо једни друге тада лучимо феромоне. Ако сте икад осетили снажну физичку привлачност према неком ко вам уопште не одговара знајте да сте били под утицајем феромона. Нос је заправо један од кључних органа у сексуалној привлачности, јер захваљујући њему до мозга допиру мириси који вас узбуђују. То су суптилне физичке реакције које лако измичу свесном уму.
Да ли то значи да мириси играју улогу код одабира партнера?
– Сигурно да имају значајну улогу, јер сексуална хемија се заснова на мирису партнера и снажно утиче на љубавне односе. Сматра се да најјачи мушки феромони потичу из предела пазуха, па уколико вам зној вашег партнера није одбојан, то је знак да вам је он привлачан. Нова истраживања сугеришу да не само бирамо партнера који мирише добро нама, већ да тај избор има дубоке биолошке импликације. Док удварање траје, многи мириси се уписују дубоко у наш мозак, и помажу нам да се окренемо одређеним партнерима. Према многим истраживањима жене надмашују мушкарце што се тиче осетљивости на мирисе.
Манипулација мирисима
Сазнања до којих је дошла наука о повезаности мириса са сећањима и емоцијама, у новије време почињу да се користе у маркетиншке сврхе. Постоје разна истраживања која упућују на то да се помоћу мириса може утицати на понашање купаца. Упитали смо Снежану Јовић да ли је то заиста тачно:
– Познато је да нам је привлачан мирис хлеба или хране, али и то да гладни купујемо више, него када смо сити. Многи наши супермаркети имају мини-пекаре и мирисом свежег хлеба и пецива привлаче купце не само да купују ове производе баш код њих, него ти мириси буде глад и подстичу људе да купују и друге производе и то више него што им је била првобитна намера.
Мириси утичу на наше куповне навике, а да ли можете да нам објасните како се то постиже на местима где се не продаје храна?
– Сваки бренд има посебно направљен свој мирис за продавнице који ће подстаћи људе да купују, то се између осталог постиже и феромонима. Феромони се користе и у индустрији парфема и рекла бих да се и тиме веома манипулише. Имам пријатељицу која ради у фирми која продаје изузетно скупе парфеме који садрже потенциране феромоне. На такве парфеме се чека и по годину дана. Без обзира на цену и на дуго чекање, верујте, врло су тражени!
Да ли храна коју једемо утиче на мирис тела?
– Мирис тела одражава стање нашег имуног система и наш ДНК потенцијал, а према многим истраживачима мириси које сматрамо атрактивним потичу од људи који нас генетски допуњавају. Већи део онога што називамо сексуална хемија је директан резултат ове компатибилности засноване на мирису. Храна наравно утиче на мирис тела – када једемо бели лук он се после 20 минута излучи кроз зној. Слично је и са многим другим намириницама, али ми не једемо храну да би лепше мирисали... Ми храну перципирамо другим чулом – чулом укуса.
Да ли и храна може да има место у процесу завођења као што је то у филму „Седам и по недеља“?
– У сексуалној игри је јако важно да су нам сва чула отворена и да уживамо свим чулима – зато је осим чула додира често укључена и пријатна музика и угодно осветљење, да би било укључено чуло слуха и вида. Ништа мање важно није ни чуло мириса и с њим повезано чуло укуса. Најпожељније је да се у љубавној игри једе прстима, да се међусобно хранимо и да се пробају разне ароме као у наведеном филму. Зато је одговор на овакве чулне стимулансе одговор целог тела, а не само једног чула, па је самим тим узбуђење веће, као и уживање.
Постоје и мириси који нам нису пријатни, зар не?
– Када вам неки мирис није пријатан ви ћете кинути, намрштити се, али тај мирис није нестао, он је надражио ваша чула и његова информација је отишла у мозак. Информације буде сећања и емоције... Да би се боље схватило, мирисни молекули које наше чуло мириса детектује, путују од нерава у носној шупљини до дела мозга који је део лимбичког система и налази се у непосредној близини амигдале (која информацијама даје емоционално значење) и хипокампуса, дела мозга задуженог за прелаз информација из краткорочне у дугорочну меморију.
Сва индустрија парфема се заснива на томе да се осећамо привлачно и сигурно користећи одређене парфеме. Да ли се заиста може помоћу парфема или етарских уља створити чаролија?
– Пратећи историју може се рећи да су етарска уља од разних биљака била коришћена још у древним цивилизацијама и да су их оне добро познавале. Осим што су се у старом Египту одређена етарска уља користила за балсамовање, зна се да је Клеопатра употребљавала парфеме начињене од ових уља. Сетите се и да је бибер некада био цењен и скупоцен као злато. Познато је да су сви краљеви користили одређене мирисе и давали силни новац за парфеме... Ипак, ма колико мириси били моћни, чаролија је у вама, ви стварате ту чаролију, а етарска уља су само добри савезници и помагачи.
Марина Јабланов Стојановић