Tema "Dnevnika": Plan aerodroma za putnički saobraćaj u Kikindi na javnom uvidu do 16. marta
Grad Kikinda stavio je na javni uvid, do 16. marta, plan detaljne regulacije aerodroma čija izgradnja je planirana jugozapadno od Kikinde, neposredno uz državni put Ib reda broj 13, na pravcu ka naselju Bašaid.
Orijentaciona površina kompleksa iznosiće 10,51 hektara, sa poletno -sletnom stazom dužine 1.200 i širine 30 metara. Za kompleks aerodroma je izrađena tehnička dokumentacija, na nivou idejnog i glavnog projekta.
Kako je pojašnjeno u dokumentu, postojeći aerodrom u Kikindi, Drakslerov salaš, ne služi za prevoz stanovništva, već ima sportsko-poljopivrednu namenu. Pošto ima travnatu pistu, ne ispunjava uslove za odvijanje civilnog putničkog saobraćaja. Osim toga, njegov dosadašnji način korišćenja nije doneo očekivani transportno-ekonomski efekat.
Nacrt plana za vazdušnu luku na Čeneju u Novom Sadu bio je na javnom uvidu 2020. godine, ali nije stigao pred odbornike gradskog parlamenta. Kako je planirano s “Čeneja” bi nakon proširenja i osavremenjavanja, poletali avioni niskobuyetnih kompanija, turistički i radnički čarter-letovi, te avio-taksi, s tim da će aerodrom zadržati i sportsko-poljoprivrednu namenu. Predviđena je poletno-sletna staza dužine 1.700 i širine 30 metara.
Podsetimo, predstavnici nemačke kompanije „Maminger” sleteli su još 2019. godine na aerodrom „Čenej” da bi održali sastanak u Gospođincima, gde je sedište fabrike, a već iste večeri se uputili nazad, ka Nemačkoj. Time su postali prvi putnici aviona na direktnom međunarodnom letu iz Minhena koji je sleteo na aerodrom nadomak Novog Sada.
Ukoliko se izgradi, dogradi i modernizacije aerodrom Kikinda se može uključiti u sistem destinacija regionalne turističke i poslovne ponude i time bi dobio višenamensku funkciju, odnosno privrednu, sportsku, turističku i poslovno - putničku. To će doprineti kvalitetnijem unutar i inter-regionalnom povezivanju, posebno sa Rumunijom i Mađarskom, što će pozitivno uticati na privredne aktivnosti i na bržu distribuciji sirovina, gotovih proizvoda, opreme ali i na razvoju turizma.
Značaj izgradnje novog kikindskog aerodroma ogleda se i u povezivanje Severnobanatskog regiona sa aerodromima u Nišu, Vršcu, Beogradu, Podgorici, Tivtu i u zemljama istočne Evrope. To bi značio mogući rast prometa usluga avio-taksi saobraćaja, čarter i redovnih letova u regionu, dodatne prihode od servisnih, remontnih i usluga opsluživanja aviona drugih prevoznika, mogućnost prevoza robe sa kratkim rokom isporuke, poput ekspres pošte, potom organizaciju sportsko-turističkih i drugih profitabilnih manifestacija.
Regionalni prostorni plan Vojvodine do 2035. godine između ostalog, definiše i razvoj vazdušnog saobraćaja u pokrajini. Civilni aerodromi planirani su kod Novog Sada, na Čeneju, u Vršcu i Subotici, i to, kako je navedeno, kao čvorišta u regionalnom sistemu vazdušnih luka, prvenstveno za putnički saobraćaj (čarter letove) manjih aviokompanija. Autori prostornog plana Vojvodine konstatovali su i da u prethodnom periodu od 2011. do 2020. godine nije bilo značajnijih pomaka u realizaciji regionalnih vazdušnih pristaništa (Novi Sad, Sombor, Vršac i Subotica), niti je realizovana prenamena, restruktuiranje vojnih aerodroma (Sombor, Kovin, Bela Crkva), a izostala su i ulaganja u sportske aerodrome, značajne za turističku i poslovnu ponudu Vojvodine. Do 2025. godine prioriteti su formiranje civilnog aerodroma Novi Sad – Čenej i rekonstrukcija aerodroma Vršac, odnosno to je planirano u prvoj fazi sprovođenja plana. U kasnijem periodu, posle 2025. godine, prioriteti su obnova i osavremenjavanje aerodroma u Pančevu i u Zrenjaninu (Ečka).
Veliki potencijal za taj deo Vojvodine predstavlja mogućnost korišćenja avio-usluga za privrednike s teritorije grada, što bi Kikindu povezao s evropskim centrima i pokrenuo lovni i seoski turizam i ujedno uticao na razvoj privrede.
Srbija trenutno ima sedam međunarodnih aerodroma sa IATA oznakama (Internacionalana asocijacija za vazdušni saobraćaj). Takođe, postoji 18 aerodroma sa dozvolom za korišćenje, namenjenih za obavljanje javnog avioprevoza ili obuku pilota, od kojih je osam u Vojvodini. Kao najopremljeniji se izdvaja aerodrom Vršac, s asfaltnom pistom dužine 1.000 i širine 25 metara, koji je osposobljen za regionalno letenje vazduhoplova manjeg kapaciteta i veličine, školovanje pilota, održavanje vazduhoplova, avio-taksi, poljoprivrednu avijaciju i pružanje usluga iz vazduha. Ostalih sedam nalaze se u Kikindi, Novom Sadu(Čenej), Pančevu, Sremskoj Mitrovici (Veliki Radinci), Subotici, Zrenjaninu (Ečka) i Vojki.
Silvia Kovač