Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Vojvodina- ukras države Srbije gde se prepliću kulture, ali nema govora o nekoj novoj naciji

24.03.2024. 11:04 11:20
Piše:
Foto: Screenshot YouTube firstmediagroup/KCNS/Ilustracija

Svedoci smo postojanja, poslednjih godina a u najnovije vreme nekako najintenzivnije, ideji stvaranja nekakve zasebne vojvođanske nacije. Njeni propagatori i protagonisti se nalaze među pojedinim političarima, javnim i kulturnim radnicima, novinarima, ali i u delu akademske zajednice i to među raznim strukama.

Ideja o autonomiji Vojvodine izvorno srpska

Svima je zajedničko, osim iste ili vrlo bliske ideologije, nerazumevanje istorijskih procesa i zlonamerno i jednostrano tumačenje istorije, te nepoznavanje šireg konteksta. Svaka regionalna posebnost ima svoju neku specifičnost i genezu nastanka. Kada je u pitanju Vojvodina, misao o njoj se rodila među Srbima u Habzburškoj monarhiji tokom 18. i posebno 19. veka, u vreme buđenja i stvaranja modernih nacija. Ta ideja se odnosila na zasebnu teritoriju kojom bi Srbi upravljali u okviru Monarhije. Njeni nosioci su bili najobrazovaniji predstavnici onovremene srpske elite, ljudi koji su govorili po nekoliko jezika i školovali se na uglednim licejima i univerzitetima svoga vremena. Čak i ideja o autonomiji Vojvodine kao istorijske pokrajine između dva svetska rata u Kraljevini Jugoslaviji bila je izvorno i suštinski srpska. 

Neo-Vojvođani se pozivaju na različitost kad im odgovara 

Međutim, savremeno pozivanje na nekakvu zasebnu vojvođansku naciju vezuje se isključivo za period nedemokratskog i totalitarnog sistema koji je zavladao našom zemljom nakon 1945. godine, a kulminaciju imao u antisrpskom ustavu iz 1974. godine koji je, prema mnogim stručnjacima za istoriju HH veka, utro put i raspadu Jugoslavije. Verovatno ono što je najneverovatnije kod neo-Vojvođana jeste pozivanje na multikulturalnost i različitost, ali samo u onom domenu koji njima odgovara. Odnosno, dok taj identitet nije srpski, pravoslavni i dok nije vezan recimo za Srbe iz Republike Srpske. Isto tako, ne zaboravimo da su njihovi ideološki očevi, partijski saborci donosilaca ustava iz 1974. godine, srušili jermensku crkvu u Novom Sadu, a da su oni na koje se tako ponosno pozivaju, rušili crkve i sinagoge nakon rata, i vršili masovne zločine 1944. i 1945. godine čak i nad celim narodima. O oduzimanju imovine građanima Vojvodine, te crkvama i verskim zajednicama da ne trošimo reči ovom prilikom. 

Sa druge strane, čitav prostor današnje AP Vojvodine, je bezmalo milenijum i po prostor na kome su se zaista ukrštale i ostavljale svoj trag raznorodne kulture. Ta međusobna prožimanja i uticaji od ove regije, kao i mnogih drugih u Evropi i svetu, stvorili su jedan prostor koji je danas svakako ukras države Srbije. Ali preduslova za nekakvu novu naciju, sem u zlonamernim glavama, apsolutno ne može biti.

Boris Stojkovski, istoričar 

Piše:
Pošaljite komentar