Stefanović: Svaki prekršaj se kažnjava
Potpredsednik Vlade i ministar unutrašnjih poslova Nebojša Stefanović istakao je da je primena izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja doprinela daljem smanjenju smrtnosti u saobraćaju u Srbiji, kao i da očekuje da će se do kraja godine dalje značajno popraviti rezultati i da će poći za rukom da se ubede svi učesnici u saobraćaju da budu odgovorniji.
Stefanović je, otvarajući sastanak s gradonačelnicima i predsednicima opština pod nazivom „Donosioci odluka u lokalnim samoupravama u sistemu upravljanja bezbednošću saobraćaja u Republici Srbiji”, u organizaciji Ministarstva unutrašnjih poslova i Agencije za bezbednost saobraćaja, pozvao lokalne samouprave na saradnju da bi bezbednost saobraćaja u svakoj opštini bila svake godine, svakog dana sve bolja.
„Danas imamo rezultate koji govore u prilog onome što smo predlagali prilikom izmene i dopune Zakona, ali i na insistiranju na mnogim tehničkim rešenjima koja su potrebna“, naglasio je on.
„Od primene novog Zakona i mera imamo da je od početka godine do 20. jula broj osoba koje su izgubile život smanjen 11,5 odsto, ali kada uzmemo u obzir od trenutka kada je novi zakon počeo da se primenjuje, smanjenje iznosi čak 23,81 odsto. Očekujem da će se do kraja godine značajno popraviti rezultat i da ćemo uspeti da ubedimo sve učesnike u saobraćaju da budu odgovorniji.“
Stefanović je rekao da ne može biti zadovoljan, i pored tog trenda jer, sve dok postoji ijedna osoba koja je pognula u saobraćaju, dok postoje osobe koje smatraju da je vezivanje pojasa način da se izbegne kazna, a ne spase sopstveni život, da papučica za gas služi za divljanje ulicama, postoji i dalje mnogo posla.
Istakao je da se, osim rigoroznih mera koje sprovode pripadnici Saobraćajne policije MUP-a, pridaje pažnja školama, gde zajedno s Agencijom za bezbednost saobraćaja i lokalnim samoupravama MUP radi na preventivi, edukaciji naše dece.
„Ako naučimo našu decu u najranijem uzrastu, ako najmlađi shvate što je važno vezati pojas, nećemo za deset do 15 godina imati ljude koji će smatrati to nečim lošim, nečim što ih davi. To je nešto što mora postati deo naše kulture. Moja ćerka, koja ima 6,5 godina, neće da krećemo sve dok svi u vozilu ne budu vezani. U školama u prvim razredima učimo decu stvarima vezanim za bezbednost saobraćaja“, objasnio je Stefanović.
Novosađani i Subotičani najsavesniji
Govoreći o gradovima, Jasmina Milošević je predstavila statistiku po kojoj je najmanji rizik od stradanja u saobarćaju u Lebanu, a najveći u Čajetini.
„Najveći procenat korišćenja pojasa napred beležimo u Novom Sadu, a najmanji u Prijepolju. Podatak kod korišćenja dečjih auto-sedišta pokazuje da tek svaki treći roditelj pravilno prevozi svoju decu, a najsavesniji su vozači u Subotici, a najmanje savesni u Novom Pazaru. Kada je reč kod korišćenja kaciga prilikom vožnje motora i mopeda, najsavesniji su u Novom Sadu, a najnesavesniji u Novom Pazaru. Takođe, statistika pokazuje da Niš ima najviše vozača koji su vozili pod dejstvom alkohola“, prenela je Jasmina Milošević.
Naglasio je da je želja da ne bude potrebno da na svakih 100 metara postoji potreba za saobraćajcem, već da postoji dovoljno svesti. Najavio je da će MUP uvesti veći broj kamera.
„Narednih godina značajno ćemo povećati broj kamera, koje će biti bolje, a nabavićemo i softver koji će omogućiti praćenje bezbednosti saobraćaja, ali i krivičnih dela iz te oblasti, te ćemo više osposobiti Saobraćajnu policiju, koja će moći da stane na put toj bahatosti“, rekao je on.
Ukazao je na to da od primene novog Zakona već 150 ljudi služi zatvorsku kaznu zbog prekršaja vezanog za vožnju u alkoholisanom stanju.
Pozvao je lokalne samouprave na saradnju, ukazujući na to da je država, razmišljajući o saradnji, uvela zakonom da 30 odsto od kazne ide „lokalu”.
Direktorka Agencije Jasmina Milošević podsetila je na to da je u poslednje dve decenije država svojim merama uspela da smanji smrtnost s 2.500 na 575 godišnje.
„Mislim da je razlog tom smanjenju upravo izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja i njegova stritkna primena i dobra saradnja s MUP-om“, ocenila je ona, dodajući da su najčešći uzroci prekoračenje brzine, uslovi puta, vožnja pod dejstvom alkohola i propusti koje neki pešak može napraviti.
N. S. H.