NOVI MOST U NOVOM SADU Od 1. septembra preko „Žeželja” kao nekad
Novi „Žeželjev” most u Novom Sadu u subotu, 1. septembra će biti otvoren i za drumski, biciklistički i pešački saobraćaj, u prisustvu predsednika Srbije Aleksandra Vučića, evropskog komesara Johanesa Hana, predsednika Pokrajinske vlade Igora Mirovića, gradonačelnika Novog Sada Miloša Vučevića, mnogobrojnih zvanica i građana Novog Sada koji su više od 19 godina čekali da se na mestu starog Žeželjevog mosta koji su srušili NATO agresori, podigne novi „Žeželj”.
– Veliki događaj, ali ne samo za Novosađane i Novi Sad nego, rekao bih, za celu Srbiju – rekao je gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević za Tanjug. – To je investicija koja, s jedne strane, ispravlja ili otklanja jednu veliku istorijsku nepravdu. Teške posledice smo pretrpeli u NATO agresiji. Posle 19 godina Novi Sad se vraća sa sva tri mosta iznad Dunava. Čekali smo dosta dugo. Uspeli smo da vratimo mostove na njihova mesta i da Novosađani, ali ne samo Novosađani, mogu da ih koriste.
Prvi vozovi su preko novog „Žeželjevog” mosta prešli krajem marta ove godine.
Nakon puštanja u rad novog mosta, umesto starog koji je srušen u NATO bombardovanju 1999. godine, u narednom periodu se očekuje uklanjanje starog montažno-demontažno drumsko-železničkog mosta, koji je u funkciji od 2000.
Vučević ističe da je novi most od velikog infrastukturnog značaja zato što povezuje, ne samo sremsku i bačku stranu već pre svega ljude. Takođe, podsetio je na to da se most nalazi na železničkom Koridoru 10, da treba da bude u funkciji brze pruge Beograd–Budimpešta, koja je značajna i za našu državu i za Mađarsku, kao i ovaj deo Evrope. Govoreći o ceni mosta, Vučević je pojasnio da je s 25 miliona evra finansiran od EU. Isto toliko su zajedno dali Pokrajina i Grad Novi Sad, a država je vanredno izdvojila nešto manje od pet miliona evra da bi sve bilo završeno, tako da je puna cena mosta oko 54 miliona evra.
Dan pre nego što će, nakon 19 godina čekanja, preko mosta na mestu srušenog Žeželjevog krenuti i drumski saobraćaj, gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević, za emisiju RTV-a „Grad i mi” kaže da će sada, nakon „završene priče o porušenim mostovima”, pokušati da realizuje ideju o izgradnji još jednog, četvrtog novosadskog mosta.
– Završili smo priču o srušenim novosadskim mostovima, ali na tome nećemo stati. Razgovaraću i s predsednikom Vučićem, i tražiću od njega podršku za izgradnju četvrtog mosta. Hoću da pričamo o mostu za prelazak u Sremsku Kamenicu, odnosno za finalnu fazu zapadne obilaznice, koja podrazumeva spajanje Bulevara Evrope, Bulevara patrijarha Pavla, Cara Lazara, Cara Dušana s nastavkom kod obilaznice u Sremsku Kamenicu. U generalnom planu postoji i projekat iz Petrovaradina kod Termoelektrane-toplane „Novi Sad” isto za most koji bi se spajao s auto-putem Beograd–Subotica, i prema Banatu, ka Zrenjaninu.
– Kada pričamo o mostu, pričamo i o pristupnim saobraćajnicama. Dakle, ne samo o konstrukciji nad vodenim ogledalom nego o kompletnoj infrastrukturi i s bačke strane i sa sremske: kolovozi, trotoari, biciklističke staze, sve ono što čini most kompletnim građevinskim objektom. Za nas u Novom Sadu je veoma bitna činjenica da ćemo konačno vratiti i naš kej u punu funkciju, da se koristi bez prekida – objasnio je Vučević.
Dodao je i da će opet postojati dobra komunikaciju prema Industrijskoj zoni, Slobodnoj carinskoj zoni, izlasku na auto-put, Luci Novi Sad.
Taj pravac je bio u prekidu za drumski saobraćaj od 2010. godine.
Arhitekta Aleksandar Bojović predstavio je, u razgovoru za Tanjug, novi most, njegove karakteristike, standarde po kojima je konstruisan, kao i njegovu namenu.
– Most je rađen po evropskim standardima i kao dodatak su tehnički uslovi nemačkih železnica, koje su među tri ili četiri najbolje u svetu i uslovi su veoma strogi – rekao je on.
„U subotu će komesar za evropsko susedstvo i pregovore o proširenju Johanes Han posetiti Novi Sad kako bi otvorio ’Žeželjev’ most zajedno s predsednikom Srbije Aleksandrom Vučićem”, navodi se u saopštenju Evropske Komisije.
U EK-u ocenjuju da je „Žeželjev” most ključna karika transevropske mreže, koja će omogućiti bolju navigaciju duž Dunava, obnoviti putni i železnički saobraćaj i doneti novu dinamiku regionalnoj saradnji. Očekuje se, kako navode, da Han održi govor prilikom otvaranja mosta, što će, zajedno sa slikom iz Novog Sada, biti direktno prenošeno i na zvaničnom sajtu Evropske komisije.
Most sadrži dva železnička koloseka, koji omogućavaju brzinu od 160 km na sat za putničke vozove i 120 kilometara na sat za teretne. Dve drumske trake su rađene tako da obe imaju širinu od 3,5 metra i odgovaraju standardima brzine vozila od 80 do 100 km na sat, uz propisano ograničenje. Na kraju, tu su dve pešačke staze širine 2,5 metra. Most je čelične konstrukcije i počiva na pet stubova, od kojih je jedan preuzet sa starog mosta. Dugačak je 474 metara, a širok 31,45.
Novi „Žeželjev” most je replika starog, izgrađenog 1961. godine po projektu arhitekte Branka Žeželja.
E. D.