НОВИ МОСТ У НОВОМ САДУ Од 1. септембра преко „Жежеља” као некад
Нови „Жежељев” мост у Новом Саду у суботу, 1. септембра ће бити отворен и за друмски, бициклистички и пешачки саобраћај, у присуству председника Србије Александра Вучића, европског комесара Јоханеса Хана, председника Покрајинске владе Игора Мировића, градоначелника Новог Сада Милоша Вучевића, многобројних званица и грађана Новог Сада који су више од 19 година чекали да се на месту старог Жежељевог моста који су срушили НАТО агресори, подигне нови „Жежељ”.
– Велики догађај, али не само за Новосађане и Нови Сад него, рекао бих, за целу Србију – рекао је градоначелник Новог Сада Милош Вучевић за Танјуг. – То је инвестиција која, с једне стране, исправља или отклања једну велику историјску неправду. Тешке последице смо претрпели у НАТО агресији. После 19 година Нови Сад се враћа са сва три моста изнад Дунава. Чекали смо доста дуго. Успели смо да вратимо мостове на њихова места и да Новосађани, али не само Новосађани, могу да их користе.
Први возови су преко новог „Жежељевог” моста прешли крајем марта ове године.
Након пуштања у рад новог моста, уместо старог који је срушен у НАТО бомбардовању 1999. године, у наредном периоду се очекује уклањање старог монтажно-демонтажно друмско-железничког моста, који је у функцији од 2000.
Вучевић истиче да је нови мост од великог инфрастуктурног значаја зато што повезује, не само сремску и бачку страну већ пре свега људе. Такође, подсетио је на то да се мост налази на железничком Коридору 10, да треба да буде у функцији брзе пруге Београд–Будимпешта, која је значајна и за нашу државу и за Мађарску, као и овај део Европе. Говорећи о цени моста, Вучевић је појаснио да је с 25 милиона евра финансиран од ЕУ. Исто толико су заједно дали Покрајина и Град Нови Сад, а држава је ванредно издвојила нешто мање од пет милиона евра да би све било завршено, тако да је пуна цена моста око 54 милиона евра.
Дан пре него што ће, након 19 година чекања, преко моста на месту срушеног Жежељевог кренути и друмски саобраћај, градоначелник Новог Сада Милош Вучевић, за емисију РТВ-а „Град и ми” каже да ће сада, након „завршене приче о порушеним мостовима”, покушати да реализује идеју о изградњи још једног, четвртог новосадског моста.
– Завршили смо причу о срушеним новосадским мостовима, али на томе нећемо стати. Разговараћу и с председником Вучићем, и тражићу од њега подршку за изградњу четвртог моста. Хоћу да причамо о мосту за прелазак у Сремску Каменицу, односно за финалну фазу западне обилазнице, која подразумева спајање Булевара Европе, Булевара патријарха Павла, Цара Лазара, Цара Душана с наставком код обилазнице у Сремску Каменицу. У генералном плану постоји и пројекат из Петроварадина код Термоелектране-топлане „Нови Сад” исто за мост који би се спајао с ауто-путем Београд–Суботица, и према Банату, ка Зрењанину.
– Када причамо о мосту, причамо и о приступним саобраћајницама. Дакле, не само о конструкцији над воденим огледалом него о комплетној инфраструктури и с бачке стране и са сремске: коловози, тротоари, бициклистичке стазе, све оно што чини мост комплетним грађевинским објектом. За нас у Новом Саду је веома битна чињеница да ћемо коначно вратити и наш кеј у пуну функцију, да се користи без прекида – објаснио је Вучевић.
Додао је и да ће опет постојати добра комуникацију према Индустријској зони, Слободној царинској зони, изласку на ауто-пут, Луци Нови Сад.
Тај правац је био у прекиду за друмски саобраћај од 2010. године.
Архитекта Александар Бојовић представио је, у разговору за Танјуг, нови мост, његове карактеристике, стандарде по којима је конструисан, као и његову намену.
– Мост је рађен по европским стандардима и као додатак су технички услови немачких железница, које су међу три или четири најбоље у свету и услови су веома строги – рекао је он.
„У суботу ће комесар за европско суседство и преговоре о проширењу Јоханес Хан посетити Нови Сад како би отворио ’Жежељев’ мост заједно с председником Србије Александром Вучићем”, наводи се у саопштењу Европске Комисије.
У ЕК-у оцењују да је „Жежељев” мост кључна карика трансевропске мреже, која ће омогућити бољу навигацију дуж Дунава, обновити путни и железнички саобраћај и донети нову динамику регионалној сарадњи. Очекује се, како наводе, да Хан одржи говор приликом отварања моста, што ће, заједно са сликом из Новог Сада, бити директно преношено и на званичном сајту Европске комисије.
Мост садржи два железничка колосека, који омогућавају брзину од 160 км на сат за путничке возове и 120 километара на сат за теретне. Две друмске траке су рађене тако да обе имају ширину од 3,5 метра и одговарају стандардима брзине возила од 80 до 100 км на сат, уз прописано ограничење. На крају, ту су две пешачке стазе ширине 2,5 метра. Мост је челичне конструкције и почива на пет стубова, од којих је један преузет са старог моста. Дугачак је 474 метара, а широк 31,45.
Нови „Жежељев” мост је реплика старог, изграђеног 1961. године по пројекту архитекте Бранка Жежеља.
Е. Д.