Fruškogorski koridor: Novi put kreće od najdužih tunela u Srbiji
Izgradnja Fruškogorskog koridora počela je danas, između dve kolovozne trake koje vode na i sa Iriškog venca a ekipa „Dnevnika” juče je obišla već uređeno i ograđeno gradilište s kojeg će početi kopanje dvocevnog tunela „Iriški venac” dužine 3,5 i 3,6 kilometara, najdužeg u Srbiji, a koji bi trebalo da budu završeni do 2025. godine.
Dozvolu za izgradnju druge, od četiri deonice na koje je izdeljen Fruškogorski koridor, izdao je u četvrtak Pokrajinski sekretarijat za energetiku, građevinarstvo i saobraćaj.
Na samom gradilištu zatekli smo nekoliko kineskih radnika koji su poslovali oko mehanizacije koja se sastojala od bagera i ogromne bušilice, pripremljene bine za današnju svečanost povodom otpočinjanja izgradnje, kao i kamione preduzeća „Milenijum tim”. Nešto malo uzbrdo, tik uz kolovoznu traku koja vodi s Paragova na Venac, određen je prostor za smeštaj mehanizacije gde su se juče već nalazile pojedine građevinske mašine. Na tom delu puta, saobraćaj se odvija jednom saobraćajnom trakom.
Da podsetimo, oko 48 kilometara Fruškogorskog koridora izdeljeno je na četiri deonice: prva deonica je petlja “Autoput E-75” – Paragovo, druga je Paragovo – početak obilaznice oko Rume, deonica tri se odnosi na petlju “Kać” – Petrovaradin (petlja “Autoput E-75”) , a četvrta podrazumeva početak obilaznice oko Rume, sve do petlje “Ruma” na autoputu E-70, gde će se nastaviti na autoput/brzu saobraćajnicu Ruma - Šabac - Loznica čija je izgradnja u toku.
Ugovor o projektovanju i izgradnji „Fruškogorskog koridora”, predstavnici države i državnih preduzeća potpisali su sa kineskom firmom „Chins Road and Bridge Corporation„ 6. oktobra prošle godine. Predračunska vrednost izgradnje čitave saobraćajnice je 58,9 milijardi dinara, odnosno oko 500 miliona evra, a procenjena je na osnovu idejnog projekta koji je izradio Institut za puteve iz Beograda. Izgradnju Fruškogorskog koridora finansira Vlada Srbije sa 606 miliona evra, investitor su „Putevi Srbije”, naručilac posla su „Koridori Srbije”, dok je izvođač pomenuta kineska kompanija CRBC.
Fruškogorski koridor imaće četiri trake širine od 3,5 metra, koje su predviđene za brzine od 60 do 100 kilometara na sat. Planirano je ukupno 14 denivelisanih raskrsnica na sve četiri deonice, na Širinama iznad Tekija u Petrovaradinu planirani su pešačko-biciklistički tunel i tunel za motorni saobraćaj, oba od oko 350 metara dužine, kao i dvocevni tunel “Iriški venac” od 3,5 kilometra. Na trasi će se nalaziti 46 mostova i 10 nadvožnjaka. Najveći će svakako biti most na Dunavu kod Crkve Marije Snežne u Petrovaradinu, koji će biti dug oko 1,7 kilometar.
Planirano je ukupno 14 denivelisanih raskrsnica na sve četiri deonice, na Širinama iznad Tekija u Petrovaradinu planirani su pešačko-biciklistički tunel i tunel za motorni saobraćaj,oba od oko 350 metara dužine
Ova saobraćajnica, kako navode iz „Koridora Srbije” trebalo bi da rastereti urbana područja od saobraćaja, Irig i Frušku goru od teških teretnih kamiona, dok bi ujedno spojio i pomeutu saobraćajnicu Loznica -Šabac - Ruma, preko Novog Sada sa budućim autoputem Novi Sad - Zrenjanin - Beograd.
Takođe, kako je najavljena izgradnja mosta preko Dunava kod Ribarskog ostrva u Novom Sadu, koji bi spojio Bulevar Evrope sa Sremskom Kamenicom i obilaznicom oko nje, saobraćaj će biti dodatno izmešeten van gusto naseljenih gradskih područja, pošto će Kamenička obilaznica imati izlaz na buduću brzu saobraćajnicu. Direktor Puteva Srbije Zoran Drobnjak izjavio je juče da dobro napreduje gradnja puteva u Srbiji i da danas počinju i radovi na izgradnji Fruškogorskog koridora, od Rume do Novog Sada.
Drobnjak je rekao da je na obilaznici oko Beograda ostalo da se do kraja godine završi Sektor 5, od Orlovače do tunela Straževica, a zatim i Sektor 6 od tunela Straževica do Bubanj potoka, što bi trebalo da se završi do kraje sledeće godine.
„Time bi obilaznica oko Beograda, odnosno od Batajnice do Bubanj Potoka, bila skroz završena i teretni saobraćaj potpuno izmešten iz grada. To će naravno smanjiti i gužvu u gradu„, istakao je Drobnjak.
Najavljena je izgradnja mosta preko Dunava kod Ribarskog ostrva u Novom Sadu, koji bi spojio Bulevar Evrope sa Sremskom Kamenicom i obilaznicom oko nje
Kada je reč o izgradnji auto-puteva u Srbiji, naveo je da su u toku radovi na Moravskom koridoru, obilaznici oko Beograda, deonicama Preljina-Požega, Kuzmin-Rača, Valjevo-Iverak-Nepričava, Ruma-Šabac-Loznica, gde je deo auto-put a deo brza saobraćajnica, dok sutra kreću radovi na Fruškogorskom koridoru.
Takođe, kaže da će ubrzo početi i radovi na auto-putu od Požarevca do Golupca. Prema njegovim rečima, osim ovih kapitalnih investicija radiće se i na rekonstrukciji magistralnih i lokalnih puteva.
Najavio je da bi za dva-tri meseca trebalo da se izaberu izvođači ovih radova i plan je da se ove godine, kako to putari kažu, rehabilituje oko 100 km ovih puteva, a sledeće godine još oko 185 km.
S. Krstić