Фрушкогорски коридор: Нови пут креће од најдужих тунела у Србији
Изградња Фрушкогорског коридора почела је данас, између две коловозне траке које воде на и са Иришког венца а екипа „Дневника” јуче је обишла већ уређено и ограђено градилиште с којег ће почети копање двоцевног тунела „Иришки венац” дужине 3,5 и 3,6 километара, најдужег у Србији, а који би требало да буду завршени до 2025. године.
Дозволу за изградњу друге, од четири деонице на које је издељен Фрушкогорски коридор, издао је у четвртак Покрајински секретаријат за енергетику, грађевинарство и саобраћај.
На самом градилишту затекли смо неколико кинеских радника који су пословали око механизације која се састојала од багера и огромне бушилице, припремљене бине за данашњу свечаност поводом отпочињања изградње, као и камионе предузећа „Миленијум тим”. Нешто мало узбрдо, тик уз коловозну траку која води с Парагова на Венац, одређен је простор за смештај механизације где су се јуче већ налазиле поједине грађевинске машине. На том делу пута, саобраћај се одвија једном саобраћајном траком.
Да подсетимо, око 48 километара Фрушкогорског коридора издељено је на четири деонице: прва деоница је петља “Аутопут Е-75” – Парагово, друга је Парагово – почетак обилазнице око Руме, деоница три се односи на петљу “Каћ” – Петроварадин (петља “Аутопут Е-75”) , а четврта подразумева почетак обилазнице око Руме, све до петље “Рума” на аутопуту Е-70, где ће се наставити на аутопут/брзу саобраћајницу Рума - Шабац - Лозница чија је изградња у току.
Уговор о пројектовању и изградњи „Фрушкогорског коридора”, представници државе и државних предузећа потписали су са кинеском фирмом „Chins Роад анд Бридге Цорпоратион„ 6. октобра прошле године. Предрачунска вредност изградње читаве саобраћајнице је 58,9 милијарди динара, односно око 500 милиона евра, а процењена је на основу идејног пројекта који је израдио Институт за путеве из Београда. Изградњу Фрушкогорског коридора финансира Влада Србије са 606 милиона евра, инвеститор су „Путеви Србије”, наручилац посла су „Коридори Србије”, док је извођач поменута кинеска компанија ЦРБЦ.
Фрушкогорски коридор имаће четири траке ширине од 3,5 метра, које су предвиђене за брзине од 60 до 100 километара на сат. Планирано је укупно 14 денивелисаних раскрсница на све четири деонице, на Ширинама изнад Текија у Петроварадину планирани су пешачко-бициклистички тунел и тунел за моторни саобраћај, оба од око 350 метара дужине, као и двоцевни тунел “Иришки венац” од 3,5 километра. На траси ће се налазити 46 мостова и 10 надвожњака. Највећи ће свакако бити мост на Дунаву код Цркве Марије Снежне у Петроварадину, који ће бити дуг око 1,7 километар.
Планирано је укупно 14 денивелисаних раскрсница на све четири деонице, на Ширинама изнад Текија у Петроварадину планирани су пешачко-бициклистички тунел и тунел за моторни саобраћај,оба од око 350 метара дужине
Ова саобраћајница, како наводе из „Коридора Србије” требало би да растерети урбана подручја од саобраћаја, Ириг и Фрушку гору од тешких теретних камиона, док би уједно спојио и помеуту саобраћајницу Лозница -Шабац - Рума, преко Новог Сада са будућим аутопутем Нови Сад - Зрењанин - Београд.
Такође, како је најављена изградња моста преко Дунава код Рибарског острва у Новом Саду, који би спојио Булевар Европе са Сремском Каменицом и обилазницом око ње, саобраћај ће бити додатно измешетен ван густо насељених градских подручја, пошто ће Каменичка обилазница имати излаз на будућу брзу саобраћајницу. Директор Путева Србије Зоран Дробњак изјавио је јуче да добро напредује градња путева у Србији и да данас почињу и радови на изградњи Фрушкогорског коридора, од Руме до Новог Сада.
Дробњак је рекао да је на обилазници око Београда остало да се до краја године заврши Сектор 5, од Орловаче до тунела Стражевица, а затим и Сектор 6 од тунела Стражевица до Бубањ потока, што би требало да се заврши до краје следеће године.
„Тиме би обилазница око Београда, односно од Батајнице до Бубањ Потока, била скроз завршена и теретни саобраћај потпуно измештен из града. То ће наравно смањити и гужву у граду„, истакао је Дробњак.
Најављена је изградња моста преко Дунава код Рибарског острва у Новом Саду, који би спојио Булевар Европе са Сремском Каменицом и обилазницом око ње
Када је реч о изградњи ауто-путева у Србији, навео је да су у току радови на Моравском коридору, обилазници око Београда, деоницама Прељина-Пожега, Кузмин-Рача, Ваљево-Иверак-Непричава, Рума-Шабац-Лозница, где је део ауто-пут а део брза саобраћајница, док сутра крећу радови на Фрушкогорском коридору.
Такође, каже да ће убрзо почети и радови на ауто-путу од Пожаревца до Голупца. Према његовим речима, осим ових капиталних инвестиција радиће се и на реконструкцији магистралних и локалних путева.
Најавио је да би за два-три месеца требало да се изаберу извођачи ових радова и план је да се ове године, како то путари кажу, рехабилитује око 100 км ових путева, а следеће године још око 185 км.
С. Крстић