V.d. direktora GSP-a Milovan Amidžić: Pregovaramo o rešavanju zahteva vozača
Javno gradsko saobraćajno preduzeće „Novi Sad” se duži period suočava sa sve većim odlivom vozača, zbog čega su zaposleni najpre organizovali interni skup, a onda i stupili u štrajk, tokom kojeg su 21. marta ugasili motore autobusa i na jedan sat stopirali prevoz putnika.
Osim izrade novog Pravilnika o sistematizaciji radnih mesta i izuzimanja iz Zakona o privremenom obračunu zarada, zaposleni su zahtevali da se potpiše kolektivni ugovor, isplati solidarna pomoć, skrati radno vreme vozača i uvede elektronski sistem naplate karata.
Nakon što je prethodni direktor posle razgovora s gradonačelnikom o nezadovoljstvu zaposlenih u preduzeću podneo ostavku, na funkciju v. d. direktora 16. aprila postavljen je Milovan Amiyić. On je u intervjuu za „Dnevnik” rekao da je od šest zahteva koje su sindikati imali u trenutku kada je započet štrajk u preduzeću, a koji su upućeni Gradu i gradonačelniku, novo rukovodstvo JGSP-a „Novi Sad” počelo da rešava četiri.
Povećanje plata u ovom trenutku nije pitanje volje rukovodstva preduzeća, ni sadašnjeg ni prethodnog – kazao je Amiyić na početku razgovora. – U pitanju je republički propis koji ne dozvoljava da se plate u javnom sektoru povećavaju. Odnosno, ne samo plate već i neki drugi elementi obračuna zarade. Da li ćemo uspeti da povećamo neke druge elemente koji utiču na ukupno primanje zaposlenih, videćemo kroz kolektivno pregovaranje koje je u toku. Voleo bih da poboljšamo sve uslove rada naših zaposlenih.
Kako planirate da rešite probleme zbog kojih je došlo do nezadovoljstva zaposlenih u preduzeću, budući da ste na poziciju v. d. direktora JGSP-a došli u veoma delikatnom trenutku?
- Oni nisu toliko veliki kao što se javnosti predstavljalo u trenutku kada je trebalo da preuzmem funkciju v. d. direktora u preduzeću. Naravno, postoje problemi finansijske prirode. Tu bih istakao dug NIS-u za gorivo, ali o tome polako već razgovaramo s njihovim predstavnicima i došli smo do nekog rešenja. Naravno, to može da se reši samo uz pomoć Grada, i tu očekujemo podršku. Postoje neki mali međuljudski problemi, za koje se nadam da su već i rešeni. Za sada na nedeljnom nivou razgovaramo i sa sindikatima i s ostalim zaposlenima. Smatram da sve možemo rešiti dijalogom, nikako pritiscima sindikata i zaposlenih, ili, još gore, nekim ucenama i pretnjama štrajkom. Postoje problemi, ali su oni u nekom narednom periodu svakako rešivi.
Da li ste od dolaska u preduzeće razgovarali s radnicima koji su najpre organizovali zbor, a potom i stupili u štrajk?
- Za ovo kratko vreme koliko sam ovde, razgovarali smo tri puta s radnicima koji su organizovali zbor. Oni smatraju da problemi preduzeća moraju da se rešavaju mnogo brže, ali nije to sve tako lako rešiti kako oni misle. Kad god je potrebno o nečemu da razgovaramo, nemam problem da nađemo vremena, sednemo i diskutujemo o svemu i o načinu na koji ćemo sve da rešavamo. Za sada je situacija pod kontrolom.
Početkom godine više od 100 vozača je imalo potpisane ugovore sa stranim kompanijama kojima im je obezbeđen rad u Nemačkoj i drugim evropskim zemljama. Kakva je trenutno situacija s odlivom vozača?
- Mi u ovom trenutku imamo optimalan broj vozača koji je potreban da bi se aktuelni red vožnje ispoštovao. Naravno da imamo gotovo svakog meseca određeni broj zaposlenih vozača koji napuste preduzeće. Kod nas je konkurs za vozače stalno otvoren i koristim ovu priliku da, ukoliko ima zainteresovanih, pozovem da dođu na testiranje ili da pošalju svoju biografiju. I u ovom trenutku imamo nekoliko njih koji su u procesu testiranja, a oni koji su to prošli, sad su na obuci. Tako da ima kandidata, ali mi bismo voleli kada bi taj broj bio veći.
Prethodnih godina je, po rečima bivšeg direktora preduzeća, bilo nekoliko bezuspešnih javnih nabavki za uvođenje elektronskog sistema naplate karata u autobusima. Dokle se stiglo s tim i koliko bi to olakšalo poslovanje?
- Takav sistem bi svakako olakšao poslovanje preduzeća i rad vozačima, ali u ovom trenutku mi nemamo finansijske mogućnosti da taj projekat realizujemo i mislim da ga bez pomoći Grada ne možemo ni realizovati. To su veliki novci da bi sam JGSP mogao to da reši, pa će nam, kao i kod subvencija za gorivo ili kod kapitalnih subvencija za kupovinu autobusa, i ovde biti potrebna pomoć Grada. Razgovaraćemo s predstavnicima Grada i u budućnosti. Uvođenje elektronske naplate karate je u interesu i Grada, i građana, i zaposlenih u JGSP-u.
Programom poslovanja za 2018. godinu predviđeno je uvođenje video-nadzora u autobusima. Kada bi se to moglo realizovati?
- Ove godine sigurno neće biti realizovano, za sledeću ćemo da vidimo s obzirom na finansijsku situaciju u preduzeću.
Kada vaši radnici mogu očekivati isplatu solidarne pomoći koja je predviđena Posebnim kolektivnim ugovorom za javna preduzeća u komunalnoj delatnosti na teritoriji Republike Srbije i kolika će biti njena vrednost?
- Prva rata solidarne pomoći je već isplaćena. Naravno, za firmu od 1.270 zaposlenih nama treba 60 miliona da bi svaki zaposleni dobio iznos koji je Vlada sa sindikatima dogovorila, a to je 41.700. Planiramo da to isplatimo u još tri jednake rate.
Vladimir Bijelić
Foto: Slobodan Šušnjević
Kako „ “Dnevnik” saznaje, u gradskom prevozniku već nekoliko meseci se pregovara o uvođenju linije Novi Sad – Vrdnik, a na potrebu za njenom realizacijom ukazali su meštani te sremske opštine. Po rečima v. d. direktora JGSP-a Milovana Amiyića, autobusi bi na toj međumesnoj liniji mogli da krenu već od 1. oktobra. Ta linija je registrovana, a broj polazaka autobusa zavisiće od ekonomske (ne)isplativosti.
Sem te, od 1. septembra bi trebalo da bude realizovana i kružna linija 51, na trasi Veternik–Sajlovo, koju su inicirali meštani Veternika preko mesne zajednice. Ta linija bi skratila vreme putovanja, ali i povezala ta dva naselja s gradskim grobljem i drugim delovima grada. Autobusi bi na pomenutoj trasi mogli prevoziti prve putnike već za petnaestak dana, ali se čeka kraj izgradnje kanalizacije, kada će biti postavljena i autobuska stajališta.
Prema rečima Milovana Amiyića, još uvek je rano govoriti o promenama u poslovanju jer se za manje od dva meseca, koliko je na funkciji v. d. direktora, analiziralo poslovanje prethodnog rukovodstva.
Trudićemo se da u narednom periodu ispravimo greške koje je prethodno rukovodstvo eventualno pravilo – kazao je v. d. direktor JGSP-a, i dodao da se nada da će to dati rezultate jer, da bi napravili bilo kakve planove, prvo mora da se analizira ono što u prethodnom periodu nije valjalo.