Razvoj turizma do 2022: Egzit, hrana, dobri ljudi, zabava... goste dovode
NOVI SAD: Program razvoja turizma do 2022. godine, koji je nedavno usvojila Skupština grada, dokument je koji bi trebalo da posluži kao vodič za razvoj turizma u Novom Sadu, rekao je član Gradskog veća za privredu Milorad Radojević.
Prema njegovim rečima, sastavljen je od analize trenutnog stanja i na osnovu toga donet Akcioni plan, koji bi trebalo da u naredne četiri godine poveća učešće turizma u gradskoj privredi, obezbedi nova radna mesta i doprinese boljem imiyu grada.
Ipak, u dokumentu se navodi da je, da bi se ti ciljevi ostvarili, potrebno, između ostalog, da se reše aktuelni problemi gradskih turističkih potencijala, kao što su nerešeni imovinskopravni odnosi na Petrovaradinskoj tvrđavi.
Za razvoj turizma, kaže se u Programu, potrebno je ulaganje u kapacitete, programe, ljude i u marketing. Tvorci dokumenta iz Centra za istraživanje i studije turizma u Novom Sadu naglašavaju važnost strateških investitora, i u tom kontekstu navode dolazak „Šeratona“ i „Meriota“, a kao glavni mamac za turiste vide gastronomsku ponudu Novog Sada.
Drugi deo Programa fokusira se na pet prioriteta na koje bi Novi Sad trebalo da obrati posebnu pažnju da bi unapredio turističku ponudu: strukturni pristup rešavanju otvorenih pravno-administrativnih pitanja turističkih atrakcija, obuka i edukacija turističkih radnika, razvoj marketinških strategija, promociju i brendiranje destinacije, ulaganje u turističku infra i suprastrukturu, kao i podršku privatnom sektoru.
Da bi sve to bilo ostvarivo, potrebno je takođe da gradske uprave i preduzeća, svako iz svog domena, preduzmu određene korake.
Novi Sad je drugi grad u Srbiji po broju dolazaka turista, a trend rasta beleži se od 2011. godine, i njegovi glavni nosioci su strani turisti, kaže se u analizi. Novosadska privreda se oporavlja, gradske finansije su stabilne i Grad je likvidan. Novosadski turizam zabeležio je prvi rekord od 130.000 turista 1985. godine, koji je oboren tek 2014. godine. U 2016. godini Novi Sad je ugostio gotovo 175.000 turista, od čega je malo manje od 107.000 došlo iz inostranstva.
Tokom 2016. godine, prosečan domaći turista imao je u našem gradu 1,75 noćenje, dok su strani turisti beležili 2,25 noćenja. Najviše nam u goste dolaze u proleće i jesen, a najmanje u januaru i februaru.
Novi Sad je, kao city break destinacija, promovisan je na prestižnom međunarodnom sajmu turizma MITT 2018. u Moskvi, koji je održan od 13. do 15. marta, saopštavaju iz Turističke organizacije Novog Sada.
Ovaj sajam je značan jer ga posećuje preko 25.000 profesionalaca iz oblasti putovanja, turoperatera, turističkih agencija i drugih kompanija uključenih u turističku industriju, a izlaže preko 1.600 kompanija i turističkih organizacija iz celog sveta. Predstavnici TONS-a našli su se sa brojnim turoperaterima koji su zainteresovani da u narednom periodu uvrste Novi Sad u svoje turističke ture.
Na Sajmu turizma Place2go, koji je juče otvoren u Zagrebu i traje do 18. marta, okuplja se oko 180 izlagača i očekuje preko 15.000 posetilaca ne samo iz Hrvatske, nego i iz Slovenije.
Za Novi Sad kao turističku destinaciju, gde se pored domaćih turista, najveći broj dolazaka i noćenja beleži iz susednih zemalja, ovakvi sajmovi u regionu predstavljaju značajno mesto promocije i kontinuitet na tim tržištima ističu u TONS-u.
Kao osnovni motivi posete, na prvom mestu su posao i uživanje (39,5 odsto), Egzit festival (32,3), posao (16,3) i odmor (9,9). Učesnici ankete prosečno su spavali gotovo pet puta u Novom Sadu, a dnevno su trošili oko 36 evra. Titula Evropske prestonice kulture imala je značajan uticaj na izbor Novog Sada kao destinacije, dok je titula Omladinske prestonice Evrope to učinila u nešto manjoj meri.
Najznačajniji izvori informacija o Novom Sadu su rodbina i prijatelji i internet prezentacija Egzit festivala. Među prvim asocijacijama na Novi Sad su Egzit (gotovo 50 odsto), hrana, Dunav, dobri ljudi, zabava i Petrovaradinska tvrđava.
Novi Sad proteklih pet godina beleži neprestani rast broja noćenja i poseta turista, a prethodne dve su se pokazale kao najuspešnije, pa je broj posetilaca lane povećan 13 odsto, a naplata boravišne takse čak 30 procenata.
Tokom januara ove godine u Novom Sadu je boravilao deset odsto više turista nego lane u isto vreme, a ostvareno je 23 odsto više noćenja.
Po podacima ankete, sprovedene među 1.202 turista, od kojih je 88 odsto stranaca, formiran je i profil novosadskog turiste. Tako, prosečna starost iznosi gotovo 28 godina, polovina ih ima fakultetsko obrazovanje, trećina su studenti ili učenici, 15 odsto su stručnjaci ili umetnici, a 12 odsto su rukovodioci, funkcioneri i zakonodavci.
Najviše turista dolazi nam iz Nemačke (10,9 odsto), Rumunije (8,9), Makedonije (6,9), Poljske, Crne Gore...
Na osnovu podataka dobijenih od svih 25 hotela i pet drugih objekata za smeštaj u Novom Sadu, tokom januara najviše turista je došlo iz Srbije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Slovenije, Rumunije, Crne Gore, Makedonije, Kine, Nemačke i Mađarske, rekla je portparolka TONS-a Tihana Putin, i dodala da su po posetama turista prve tri vanevropske zemlje Kina, SAD i Australija.
Što se tiče nedostataka turističke ponude, anketirani turisti ocenili su da je jedan od najvećih – nedostatak informacija, pošto nema turističkog info-centra u centru grada. Sledeći veći nedostaci su cene taksija za strance, nedostatak autobusa posle ponoći, nedostatak signalizacije na pojedinim lokacijama (Tvrđava)... Posetioci naš grad opisuju više kao opuštajući i prijatan, a nešto manje kao uzbudljiv i živahan.
Što se tiče konkretnih ciljeva Programa razvoja turizma do 2022. godine, definisano je da bi trebalo da smeštaji s tri zvezdice dosegnu četvrtinu smeštajnih kapaciteta u gradu, da popunjenost dosegne 55 odsto, da promet u turizmu do 2022. godine bude povećan 50 procenata, da udeo domaćih turista u noćenjima bude 45 odsto, da turizam duplira učešće u BDP-u Novog Sada, da broj zaposlenih u turizmu bude trećinu veći, i da budu povećane direktne investicije u turizam.
S. Krstić