REDITELJ STEVAN FILIPOVIĆ O SVOM NAJNOVIJEM OSTVARENJU „PORED TEBE” Gerilski film rasterećen ideje da postoji sutra
Film „Pored tebe”, koji potpisuje Stevan Filipović, stigao je u bioskopske sale i okupio veliki broj poštovalaca prethodnih ostvarenja ovog reditelja, koji je ovoga puta na veliko platno smestio priču o odrastanju i buđenju, kroz prizmu glavne protagonistkinje.
Radnja njegovog najnovijeg filma vraća nas pet godina posle dešavanja u prethodnom ostvarenju „Pored mene”, priči o razredu čiji učenici provode noć zaključani u školi, bez interneta i telefona, snimljenog 2015. godine, koji je njegov direktan prethodnik. Film je drugi deo trilogije, budući da nas već sledeće godine očekuje i treći nastavak, pod nazivom „Pored nas”, a referira na „Šišanje”, koji je Filipović snimio još 2010. godine. Junaci, dobro poznati iz prethodna dva pomenuta naslova, ovoga puta smešteni su u drugačije okvire, pa gledaoci imaju priliku da vide kako ih je to društvo u međuvremenu oblikovalo.
U fokusu radnje filma „Pored tebe” je tabloidna novinarka Ksenija, koja će, da bi rešila misteriju nestaka druga iz razreda, morati da uđe u mutan svet kriminala, estrade i politike, u kojem bivši prijatelji iz razreda ođednom postaju osumnjičeni. I sama Ksenija postaje sumnjičena kad policijski inspektor Vuk počinje svoju istragu o slučaju. Ksenija će morati da bira između života jedine porodice koju ima - baka Vere i istine za kojom traga.
Stevan Filipović, koji, osim režije, potpisuje i scenario rekao je za „Dnevnik” da nije mogao, niti želeo da podilazi publici, pa nije napravio film koji kopira prethodne. Želja mu je da publika iz sale izađe „probuđena”.
– Želeo sam da fokus filma bude na priči o sazrevanju glavne junakinje i da pratimo odrastanje iz devojke u ženu, iz treš, tabloidne eksploatatorke tuđe nesreće do nekoga kome se budi etika, želja da bude bolje – rekao je za naš list reditelj filma. – Ne znamo da li je uspela u tome, ali jeste se pomerila sa nulte tačke. Ona objavljuje gadosti o drugarima iz odeljenja, slatka je i smeška se dok to radi, ali kada to oseti na svojoj koži onda njena priča kreće u drugom smeru. Kroz film smo želeleli da istražimo da li je to fikcija ili stvarnost. Da li u nama postoji neka ljudskost koja može da se probudi u najgorim uslovima, a istorija nas uči da postoji.
Pored Mine Nikolić i Branislava Trifunovića jednu od glavnih uloga u filmu „Pored tebe” igra i britanska glumica Mirijam Margolis, ovdašnjoj publici najpoznatija po liku profesorke Spraut u filmu „Hari Poter”. Dovesti jednu stranu i uspešnu glumicu u domaći projekat veoma je teško, ali, prema rečima Stevana Filipovića, Mirijam se njegov film, na sreću, dopao.
– Zamislio sam da ulogu baka Vere igra Mirijam i niko drugi i oduševio sam se koliko je ona obrazovana, koliko zna o našoj istoriji, iako se pravi da ne zna, koliko razume svet oko sebe, koliko je duhovita i živa u tim godinama. Mnogo je lepo biti hrabar i živ u 82 godine koliko ona sada ima. Rekao sam joj da je ovo jedan mali film, gerilski projekat i da nemamo budžet, a ona mi je na to rekla: „Dragi, ali ja sam veoma bogata žena, mogu to sebi da priuštim” (smeh) – rekao je Filipović. – Mirijam je svojevremeno rekla da umetnik umire onog trenutka kad prestane da se igra i eksperiimentiše, a pokazala je da je dovoljno velika da je htela da se igra sa nama. Jedna britanska producentikinja mi je rekla da se njoj njeni agenti i ne javljaju, nije joj bilo jasno kako smo mi uspeli, a ja sam joj rekao da sam upoznao Mirijam kada je „Pored mene” prikazan u britanskom parlamentu. Ona je gledala i taj i film „Šišanje” i naš partner nas je spojio u vezi sa jednim novim filmom, koji se još nije desio, a desiće se, nadam se.
Kako je dalje objasnio, u svoja tri filma, sličnih naziva, analizira, između ostalog, koliko smo se, kao društvo, udaljili jedni od drugih.
– U prvom delu imamo razred koji je zaključan u učionici bez mobilnih telefona, u drugom pratimo Kseniju, odvojenu od ostatka sveta, kao i svi mi u vreme korone, kada smo imali samo internet, a u u trećem delu, koji će publika tek videti, dobro poznati junaci su u divljoj prirodi, potpuno odsečeni od ostatka sveta, prepušteni sami sebi, bez ikakvih sredstava komunikacije – istakao je Filipović i dodao da će upravo kroz poslednji deo trilogije publika mnogo dublje moći da upozna likove koje već zna, jer se priča dalje razlaže i stavlja ih ponovo na test. – Pokušavamo kroz ove filmove da analiziramo kako se ljudska bića ponašaju u tim „neprirodnim” okolnostima. To je, upravo, pitanje sva tri dela filma. Da li su ti ekstremi mera toga kakvi smo ljudi?! U očajnim situacijama ćemo svašta da uradimo. Možda će svako od nas da pozove nekog Tadiju, traži neku uslugu i proda dušu đavolu, to ne znam, ali hoću da postavim to pitanje i da gledaoci sami sebe to pitaju.
Kako nam je rekao, drago mu je što s njegovim filmovima raste i njegova publika, koja ima priliku da prati likove i to šta oni postaju u različitim vremenskim okvirima. Oduševljava ga, kako je dodao, to što među gledaocima ima svih uzrasta, ali i dosta mladih koji su kritički raspoloženi i dubinski analiziraju ono što su snimili.
– Oni znaju neke stvari bolje od mene. Ta njihova vrsta inteligentnog analiziranja i promatranja filmova je izazov za nas. Ne možemo da budemo lenji, već moramo biti pametni šta ćemo da radimo. Ti naši likovi i filmovi su veći od mene. Ja sam tu, proći ću i neće me biti, a oni će nastaviti da žive i srećom žive za sada – kazao je Filipović.
Reditelj je objasnio i da mu je, budući da je film „Pored tebe” nastao u vreme pandemije koronavirusa, to iskustvo bilo vrlo značajno, te da je snimao u gerilskim uslovima, što mu je donelo novi pristup u radu.
– Sloboda koju smo dobili kada smo bili rasterećeni ideje da postoji sutra je neverovatna. Vodili smo računa o svemu, ali niko nije radio. Mogli smo isključivo procesu i zajedničkom radu da se posvetimo. Imali smo probe kao u pozorištu, toliko smo te likove razradili da mislim da možemo još deset nastavaka da napravimo. Iz toga mislim da je i nastao kvalitet tog novog procersa – zaključio je Stevan Filipović u razgovoru za naš list.
V. Bijelić