Prevare SMS porukama ponovo popularne
Udruženje za zaštitu potrošača Vojvodine ima za cilj informisanje, zaštitu interesa potrošača, savetovanje i pružanje pravne pomoći građanima koji imaju problem pri rešavanju reklamacija, ali brine i o kvalitetu usluga.
Po rečima pravnog savetnika u Udruženju Marka Dragića, ta organizacija pruža besplatnu pravnu pomoć građanima kada se reklamacija koju su uputili trgovcu odbije ili ishod nije zadovoljavajući i savetuje ih o daljim koracima i upućuje nadležnim ispekcijama kao što su Veterinarska, Poljoprivredna i Sanitarna.
Pritužbe se najčešće odnose na odeću, obuću i tehničke artikle, kao i mobilne telefone. Kako kaže Marko Dragić, trgovci često namerno izbegavaju da informišu građane o njihovim pravima.
– Većina potrošača ne zna koja prava imaju prilikom kupovine – kaže Dragić. – Ukoliko artikal ne odgovara opisu i kvalitetu, potrošač ima pravo u prvih šest meseci na zamenu, popravku ili povraćaj novca. Nakon isteka pola godine od kupovine ostaje samo pravo na zamenu ili popravku, ali u tom slučaju trgovac ne sme da popravi proizvod bez saglasnosti kupca.
U poslednje vreme ponovo su postale aktuelne prevare putem SMS poruka kojima se zahteva da se posete neki sajtovi i da se korisnik registruje prilikom pristupa.
– Najčešće se traži od korisnika da uplati određeni kredit na neki broj telefona ili novac na tekući račun, a nije retko da se traži pozivanje određenog broja telefona – kaže Dragić, i dodaje da tim putem građani mogu izgubiti značajnu svotu novca koju više ne mogu vratiti.
Pošto Udruženje za zaštitu potrošača u takvim slučajevima nije nadležno, a treća lica nemaju pravo da dobiju te informacije, neophodno je da se oštećeni sugrađani obrate povereniku za zaštitu podataka o ličnosti.
Iz Udruženja savetuju potrošače da se što bolje informišu o svojim pravima i o obavezama prodavaca, kao i da se ne ustručavaju da potraže pravnu pomoć ukoliko smatraju da su oštećeni.
S. Kovač