Plan Starog Majura u Petrovaradinu na uvidu do 27. jula
Konceptualnim okvirom plana detaljne regulacije Starog Majura, koji je na ranom javnom uvidu do 27. jula, obuhvaćen je prostor površine 34 hektara ograničen bedemom Petrovaradinske tvrđave, Preradovićevom ulicom i Ulicom Viktora Novaka, kao i zapadnom regulacijom Reljkovićeve.
Pretežna namena tog područja je mešovito porodično i višeporodično stanovanje, koje zauzima 15,78 odsto ukupne površine, dok je za sport i rekreaciju namenjeno 8,82, odnosno 4,03 odsto porodičnom stanovanju. Urbanisti navode da se koncept prostornog uređenja tog kvarta oslanja na uslove i smernice gradskog Zavoda za zaštitu spomenika kulture, a izrada plana bi, kako se očekuje, trebalo da uredi razvoj i gradnju područja, koji je u postupku proglašenja prostorne kulturno-istorijske celine.
Stari Majur je u tekstu plana opisan kao relativno zapušten, a kao razloge za to urbanisti navode ograničene uslove za izgradnju i mali obim ulaganja u komunalnu infrastrukturu, ali i izostanak realizacije predviđenih predškolskih ustanova, te uređenja javnih i zelenih površina. Osim toga, poslednje dve godine u tom delu Petrovaradina pojedini objekti izgrađeni su na takav način da njihov izgled i struktura narušavaju prostorne i istorijske vrednosti celine.
U očuvanju namene mešovitog stanovanja Gradski urbanisti vide potencijale prostora, uz specifičan kulturni i turistički razvoj Starog Majura, kao zaštićene prostorne kulturno-istorijske celine. Zadržavanje niske gustine stanovanja i gradnje preduslov je za očuvanje nasleđene istorijski i arhitektonski vredne strukure, dominantno prizemnih objekata. Istovremeno, Stari Majur bi trebalo da ostane jedna od retkih zona Novog Sada namenjenih porodičnom stanovanju s prednostima dobre opremljenosti prostora svim mrežama komunalne infrastrukture.
Porodično stanovanje predviđeno je u zonama uz zapadni i istočni obod granice plana, odnosno uz Reljkovićevu i Preradovićevu ulicu (postojeći objekti na brojevima 8-30), dok će višeporodično biti u delu Preradovićeve ulice, od Šenoine do Ulice Viktora Novaka. Opštegradski centar, u funkciji trgovine i poslovanja, ali i stanovanja, planiran je u zoni između dela Preradovićeve i u Ulici patrijarha Rajačića. Poslovanje je planirano i u zonama stanovanja u Ulici Pavla Jurišića Šturma. Osim toga, kao prateće namene urbanisti navode i predškolske ustanove, osnovnu školu, javnu službu (Mesna zajednica Petrovaradin), sport i rekreacija. Kako se može primetiti, manja parkovska površina imaće pristup iz Ulice Čajkovskog.
U uslovima Zavoda za zaštitu spomenika kulture definisani su načini čuvanja, korišćenja i mere zaštite prostora Starog Majura kojima se, između ostalog, definiše obaveza očuvanje zatečene urbane matrice i svih karakterističnih urbanističkih, ambijentalnih i funkcionalnih elemenata i namene prostora. Tu su definisani i uslovi očuvanja svih elemenata objekata od spomeničkih vrednosti, ali i način rekonstrukcije i zamene objekata novim.
U obuhvatu plana nalaze se dva kulturna dobra - spomenik kulture Kuća sa okućnicom u Ulici patrijarha Rajačića 14 i Špilerova kuća u ulici Vladimira Gortana 8, dok je kompleks Rimokatoličke crkve Uzvišenja svetog Križa u Ulici Koste Nađa 21u postupku proglašenja za kulturno dobro. Prema uslovima službe zaštite, kao objekti od posebne spomeničke i ambijentalne vrednosti na spisku se nalaze zgrade i kuće u ulicama: Arčibalda Rajsa 1, 3, 8, 16 i 21, Koste Nađa 2, 3, 7, 9, 12, 18, 22 i 27, Pavla Jurišića Šturma br.: 7, 11, 13, 15, 17, 19, 21, 25, Patrijarha Rajačića 8, 20, 24, 25, 27 i zavetni krst (na parceli broj 2961), Preradovićeva ulica 3, 5/5a, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 21, 26 i 30, Reljkovićeva ulica broj 20 i Čajkovskog 1.
Saobraćajnu mrežu na području Starog Majura čine ulice koje su najvećim delom formirane još u 18. veku, u okviru čijih se poprečnih profila nalaze kolovozi, trotoari i zelene površine s drvoredima. Na tom prostoru nema biciklističkih staza, a javni prevoz odvija se u Preradovićevoj, Reljkovićevoj, Šenoinoj i Ulici Dunavske divizije. Najveći problem u tom delu Petrovaradinu predstavlja intenzivni tranzitni saobraćaj kroz Reljkovićevu ulicu, kojom saobraća veliki broj teških teretnih vozila, kamiona i šlepera. Kao i drugim delovima grada, gde je došlo do promene namene iz porodičnog u višeporodično stanovanje, odnosno gde su na mestu kuća izgrađene zgrade, i u Starom Majuru je nedosatak parkinga sve izraženiji. Primeri za to su Preradovićeva, Šenoina i Ulica Patrijarha Rajačića, gde parkiranje nije rešeno na parcelama korisnika.
Najznačajniju promenu kada je reč o saobraćajnoj infrastrukturi predstavlja izmeštanje državnog puta II A reda 100, severno i severoistočno od međunarodne železničke pruge Beograd-Novi Sad-Subotica, koji ,ujedno, predstavlja i obilaznicu oko Petrovaradina, a realizacijom tog projekta biće izmešten teretni i tranzitni saobraćaj iz Reljkoviće ulice.
Nakon izgradnje obilaznice oko Petrovaradina, urbanisti predlažu povezivanje Ulice patrijarha Rajačića (u severnom delu) sa Reljkovićevom, dok su u Preradovićevoj planirane biciklističke staze.
Daljom razradom dokumenta, odnosno nacrtom plana, biće definisano i novo saobraćajno rešenje raskrsnice ulica Dunavske divizije i Preradovićeve, u skladu sa promenom funkcije mosta na stubovima porušenog mosta Franje Josifa. Umesto motornog saobraćaja, predviđeno je da se tuda kreću pešaci i biciklisti. Osim toga, biće preispitane trase planiranih ulica, širine pojasa regulacije i sadržaja unutar njih.
Po Generalnom planu, obuhvaćeno područje nalazi se u zoni nadzora (ograničenja) ili zoni drugog stepena urbanističke zaštite. Kako je navedeno, cilj formiranja te zone je očuvanje matrice i ograničenje visine objekata. To podrazumeva očuvanje karakteristične ulične regulacije i po mogućnosti nasleđene parcelacije, zadržavanje načina izgradnje na parceli i preovlađujuće visine do jednog sprata s potkrovljem (P 1 Pk), izuzetno dva sprata (P 2 Pk). Takođe, planirano je i očuvanje preovlađujućih i za tu celinu karakterističnih krovova i arhitektonskih detalja, ali i zadržavanje i primenu autohtonih materijala u izgradnji, adaptaciji i rekonstrukciji objekata.
Kako bi se očuvao karakter celine, urbanisti navode da bi trebalo sačuvati i urediti ulična proširenja, koja imaju potencijal malih parkova. I zelenilo na javnim površinama, u okviru regulacija ulica, biće sačuvano, i na tim mesima neće biti dozvoljena gradnja, niti postavljanje nadstrešnica, tendi i slično. Urbanisti navode da bi, sa Petrovaradinskom tvrđavom, kao centralnom gradskom parkovskom površinom, kao i s priobaljem Dunava, trebalo povezati linijsko zelenilo, odnosno sve kategorije zelenih površina. Kako je u tekstu plana objašnjeno, niz jablana u zaštitnom pojasu pruge biće rekonstruisan, kako bi taj potes bio u funkciji. Postojeće drvorede trebalo bi sačuvati i zaštititi, kao i dopuniti, a nadležni navode i da je potrebno sačuvati i podržati stil atrijumskog uređenja dvorišta starih porodičnih kuća.
J. Vukašinović