Obnovljene fasade Podgrađa na udaru saobraćajne prljavštine
Jedan deo starih zgrada u petrovaradinskom Podgrađu su već dobile nove fasade, na nekima su radovi još u toku i uskoro će sve imati novi izgled, a pre desetak dana nakon duže pauze kompletno je osvetljena i Beogradska kapija.
Početak uređenja fasada Gradića je mnoge obradovao imajući u vidu koliko su dugo bile zapuštene. Međutim, tip - top izgled nije dugo trajao jer se na pojedinim novim fasadama već vidi da drumski saobraćaj koji je vrlo intenzivan kroz samo Podgrađe, nikako ne godi obnovljenom izgledu objekata. Prema rečima direktora Zavoda za zaštitu spomenika kulture Novog Sada, mr Siniše Jokića, u ovoj ustanovi su svesni činjenice da bljuzgavica prlja fasade i da se traži rešenje za taj problem.
- Zavod i Fakultet tehničkih nauka (FTN) su nedavno potpisali ugovor da FTN uradi projekat “Ispitivanje uticaja dinamičkih opterećenja uzrokovanih kolskim saobraćajem na konstrukcione sklopove Petovaradinske tvrđave i nakon tih analiza će se praviti dalji plan –kazao je direktor Jokić.
Projekat bi prema Jokićevim rečima, trebao da se napiše tokom naredne godine, a do tada Zavod za zaštitu spomenika kulture planira da između kolovoza i zgrada postavi ploče od stakla ili pleksiglasa, kako se tokom lošijeg vremena, so, bljuzgavica i blato ne bi nanosili na obnovljene fasade.
Za obnovu 21 fasade, od kojih je najviše zgrada u glavnoj Beogradskoj ulici, uloženo je stotinu miliona dinara iz Republičkog budžeta u susret pripremama Novog Sad za Evropsku prestonicu kulture 2021. Osim fasada na objektima, koji inače potiču iz 18. veka, postavljeni su i novi oluci i lim, pretresan krov sa ulične strane, urađeni malterski i gipsani radovi, restaurirane i konzervirane ulične kapije, prozori sa spoljašnjim krilima.
- Pisalo se i govorilo javno više puta o tome, da će se izgradnjom novog ”Žeželjevog mosta” otvoriti alternativni saobraćajni pravci oko Petrovaradinske tvrđave, kako drumski saobraćaj više ne bi tutnjao kroz Podgrađe, ne samo da bi se fasade sačuvale već i zbog žitelja tog područja kojima smeta buka i vibracije od teškog teretnog saobraćaja – naglašava Jokić.
Kada se most završi a saobraćaj zatvori, Jokić kaže da će Podgrađe dobiti i novi izgled. Plan je da se uredi pešačka zona i taj deo postane top ponuda u turističkom i kulturnom smislu, odnosno da se formira centar kao novi sadržaj u ponudi Novog Sada namenjen za domaće i strane turiste.
Zorka Delić