Обновљене фасаде Подграђа на удару саобраћајне прљавштине
Један део старих зграда у петроварадинском Подграђу су већ добиле нове фасаде, на некима су радови још у току и ускоро ће све имати нови изглед, а пре десетак дана након дуже паузе комплетно је осветљена и Београдска капија.
Почетак уређења фасада Градића је многе обрадовао имајући у виду колико су дуго биле запуштене. Међутим, тип - топ изглед није дуго трајао јер се на појединим новим фасадама већ види да друмски саобраћај који је врло интензиван кроз само Подграђе, никако не годи обновљеном изгледу објеката. Према речима директора Завода за заштиту споменика културе Новог Сада, мр Синише Јокића, у овој установи су свесни чињенице да бљузгавица прља фасаде и да се тражи решење за тај проблем.
- Завод и Факултет техничких наука (ФТН) су недавно потписали уговор да ФТН уради пројекат “Испитивање утицаја динамичких оптерећења узрокованих колским саобраћајем на конструкционе склопове Петоварадинске тврђаве и након тих анализа ће се правити даљи план –казао је директор Јокић.
Пројекат би према Јокићевим речима, требао да се напише током наредне године, а до тада Завод за заштиту споменика културе планира да између коловоза и зграда постави плоче од стакла или плексигласа, како се током лошијег времена, со, бљузгавица и блато не би наносили на обновљене фасаде.
За обнову 21 фасаде, од којих је највише зграда у главној Београдској улици, уложено је стотину милиона динара из Републичког буџета у сусрет припремама Новог Сад за Европску престоницу културе 2021. Осим фасада на објектима, који иначе потичу из 18. века, постављени су и нови олуци и лим, претресан кров са уличне стране, урађени малтерски и гипсани радови, рестауриране и конзервиране уличне капије, прозори са спољашњим крилима.
- Писало се и говорило јавно више пута о томе, да ће се изградњом новог ”Жежељевог моста” отворити алтернативни саобраћајни правци око Петроварадинске тврђаве, како друмски саобраћај више не би тутњао кроз Подграђе, не само да би се фасаде сачувале већ и због житеља тог подручја којима смета бука и вибрације од тешког теретног саобраћаја – наглашава Јокић.
Када се мост заврши а саобраћај затвори, Јокић каже да ће Подграђе добити и нови изглед. План је да се уреди пешачка зона и тај део постане топ понуда у туристичком и културном смислу, односно да се формира центар као нови садржај у понуди Новог Сада намењен за домаће и стране туристе.
Зорка Делић