Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

NOVI MOSTOVI NA DUNAVU SE GRADE, JOŠ NOVIJI PLANIRAJU Novi Sad savladava reku na još tri mesta (FOTO/VIDEO)

15.11.2023. 10:20 10:53
Piše:
Foto: Dnevnik.rs

Za nešto više od dve godine Novi Sad bi trebalo da udvostruči broj mostova preko Dunava: umesto tri postojeća, preko velike reke će se prelaziti preko šest mostova.

Tri nova mosta obavljaće tri različita zadataka: onaj kod Petrovaradina, čija je izgradnja najdalje odmakla, deo je Fruškogorskog koridora i istočne obilaznice oko Novog Sada, podneće najveći teret, jer će služiti za izmeštanje teškog teretnog saobraćaja iz Petrovaradina i gradskog jezgra Novog Sada; most do Sremske Kamenice omogućiće da „prodišu” Bulevar oslobođenja i Limani od putničkih automobila, kao i Most slobode i Varadinski mosta, te da Bulevar Evrope dobije prirodni nastavak sve do Fruškogorskog koridora, dok će treći, čiji se izgled nalazi još u projetnoj dokumentaciji, pešacima i bicklistima omogućiti prelaz Dunava do Petrovaradinske tvrđave preko stubova nekadašnjeg Mosta Franca Jozefa.

Veza Novog Sada i i Novosađana sa dunavskim mostovima nadizalzi onaj racionalan odnos prema građevinama koje premošćavaju vodene prepreke, a poslednji, Most slobode, završen je sad već davne 1981. godine. Da bi grad koji se ubrzano širi na obe obale Dunava dobio tri mosta, bilo je potrebno da se uključe i država i Pokrajina i sam Novi Sad, kako bi ove tri velike investicije finansirali sa 369,5 miliona evra.

Na trasi Fruškogorskog koridora

Most počinje 5.536 metara od početka Fruškogorskog koridora kod Kaća, a završava se na 7.200 metara od početka, premošćujući 560 metara širok Dunav. Ukupna dužina mosta iznosi 1.663 metra, a sastoji se od 668 metara duge severne prilazne konstrukcije, koja se proteže na kaćkoj strani, glavne mostovske konstrukcije dužine 505 metara i južne prilazne konstrukcije na petrovaradinskoj strani, koja je dužine oko 488 metara.

Širina mosta je 28 metara, a prilazne konstrukcije široke su 25 metara. Predviđene su dve kolovozne, sa po dve saobraćajne trake široke po 3,5 metara. Most, kao i deo Fruškogorskog koridora od Kaća do Petrovaradina imaće pešačke i biciklističke staze širine po dva metra.

Konstrukcija glavnog mosta projektovana je kao jedinstvena konstrukcija za obe kolovozne trake, dok su prilazne konstrukcije projektovane kao dve odvojene celine. Glavni raspon mosta širok je 200 metara i visok 9,5 metara u odnosu na visok plovidbeni nivo.

Pešački i biciklistički saobraćaj će biti razdvojen, te će na tom središnjem delu biti uređen prostor za odmor

Most je projektovan kao „ekstrados“ most sa kosim zategama sa rasponskom konstrukcijom od prednapregnutog betona promenljivog poprečnog preseka i sa dvostrukim kratkim pilonima zakođšeniom ka spolja i visokim 25 metara. Rasponi glavnog mosta dugi su 134, 235 i 134 metra.

Temelji svih stubova urađeni su na bušenim šipovima, a stubovi glavnog pilona oslanjaće se na 37 bušenih šipova prečnika 1,5 metara i dužine oko 36 metara.

Na silasku s mosta sa sremske strane biće izgrađena petlja i novi put do drumsko-železničkog mosta, koji će služiti kao deo obilaznice oko Petrovaradina. Ta saobraćajnica predviđena je za vozila čije je odredište sam Novi Sad.

Most bi trebalo da izmesti teretni i tranzitni saobraćaj iz Petrovaradina, kao i Salajke i Podbare u Novom Sadu, jer su merenja pokazala da dnevno oko 1.200 isključivo teretnih vozila prolazi ulicama Reljkovićevom, Preradovićevom i Račkog.

S Bulevara Evrope u Srem

Oko dva i po kilometra biće dug prelaz preko Dunava između Novog sada i Sremske Kamenicei, jer se takozvani “četvrti most” sastoji iz dva dela – glavne konstrukcije, koja se odnosi na most preko Dunava i prilazne konstrukcije koja je zapravo vijadukt koji će prelaziti preko postojećih i novih saobraćajnica.

Dužina vijadukta je 1.387 metara, dok je dužina same mostovske konstrukcije preko Dunava 880 metara. Što se tiče same konstrukcije mosta, on će biti širok 29,4 metra sa dve kolovozne i četiri saobraćajne trake. Širina kolovoza je sedam metara, dok su saobraćajne trake široke 3,25 metara sa pripadajućim ivičnim trakama. Predviđene su i obostrane pešačko-biciklističke staze: pešačke staze su širine 1,75 metara, dok je širina bicklističkih staza 2,1 metar.

U pitanju je “ekstrados” most, sa kosim zategama i tri jednostruka pravougaona pilona. Visina pilona je 30 metara, stabilizovani su kosim zategama, a temelje se na po 26 bušenih šipova prečnika dva metra. Na svakom od pilona biće 11 kosih zatega u parovima.

Most počinje u produžetku Bulevara Evrope na ukrštanju s Ulicom Tone Hadžića, gde počinje uzlazno-silazna konstrukcija,koja se penje i pretvara se u dvotračnu saobraćajnicu široku sedam metara. Polazeći dalje svojom trasom, preko kružne raskrsnice bulevara Evrope, Patrijarha Pavla i Cara Lazara, nastavlja dalje do Ulice heroja Pinkija.

Nakon toga poprečni profil mosta se menja, sa dvotračnog puta na dve kolovozne trake sa po dve saobraćajne trake u oba smera, a ovaj profil se zadržava sve do priključenja mosta na Karađorđevu ulicu i put do Beočina.

Biće izgrađene četiri nove kružne raskrsnice, tri na bačkoj i jedna na sremskoj strani grada. Na most i sa mosta će voditi šest rampi, koje bi trebalo da povežu gradske ulice sa denivelisanom kostrukcijom mosta koja će imati rang gradske saobraćajnice sa predviđenom brzinom od 80 km/h. Uz to, planirane su  četiri pešačko-biciklističke rampe kako bi se mreža biciklističkih staza povezala sa sremskom stranom, a kasnije i sa Fruškogorskim koridorom i Nacionalnim parkom, što je deo projekta Fruškogorskog koridora.

Za pešake i bicikliste

Namenjen isključivo pešacima i bicklistima, most koji će premostiti Dunav koristeći stubove prethodnog mosta, biće dug 450 metara i širok 12 metara. Prema pobedničkom rešenju konkursa iz 2019. godine, koje predstavlja polaznu osnovu za izradu tehničke dokumentacije, prediđeni su vidikovci na samom mostu, zeleni pojas, galerijski i drugi umetnički prostori.

Revitalizacijom dela trase nekadašnje pruge, uključujući i obnovu mosta i tunela biće ostvarena pešačko-biciklistička veza rekreativne zone keja, s novosadske strane, i podunavskog bedema, s petrovaradinske strane.

Pod Tvrđavom biće izgrađena veza do starog železničkog tunela dugog 355 metara, koji će biti obnovljen i dobiće staklena vrata. U samom tunelu predviđena su i dva lifta i stepeništa koji će voditi na gornji plato Petrovaradinske tvrđave, kao i dva evakuaciona izlaza. Izlaz tunela kod “Lovotursa” s južne strane Tvrđave, biće takođe uređen .

Na samom kraju izlaza iz tunela, kod Lovotursa, previđeno je proširenje pešačkih staza, i uklapanje sa planiranom Botaničkom baštom.

Pešački i biciklistički saobraćaj će biti razdvojen, te će na tom središnjem delu biti uređen prostor za odmor. Planirana širina pešačkog dela je šest metara, staze u sredini metar i po, dok će traka za bicikliste biti tri metra. Kako bi se usporilo kretanje biciklista, na tri mesta su predviđena blaga skretanja pod uglom od 15 stepeni i upravo tu će biti vidikovci.  I dok su pešačka i biciklistička traka predviđene za kretanje, staza između njih će služiti za okupljanje, odmor, sport na otvorenom, izlaganje radova iz ateljea i slično, a planiran je i zeleni pojas.

Na mostu, kao i u tunelu, nije predviđen automobilski, autobuski ili kamionski saobraćaj, ali će, ukoliko bude potrebe, tuda moći da prolaze tehničke službe za održavanje ili službe za vanredne situacije.

S. Krstić

Piše:
Pošaljite komentar
SAZNAJEMO: MOST PREKO ROKOVOG POTOKA PUŠTEN U SAOBRAĆAJ Automobili krenuli preko nove ćuprije

SAZNAJEMO: MOST PREKO ROKOVOG POTOKA PUŠTEN U SAOBRAĆAJ Automobili krenuli preko nove ćuprije

14.11.2023. 12:51 16:37
NAŠA TEMA: ŠTA SE RADI NA GRADILIŠTU ČETVRTOG MOSTA? Pripreme uglavnom završene, početak gradnje čeka papire (Foto, video)

NAŠA TEMA: ŠTA SE RADI NA GRADILIŠTU ČETVRTOG MOSTA? Pripreme uglavnom završene, početak gradnje čeka papire (Foto, video)

09.11.2023. 10:01 10:33
Đurić: Novim mostovima izmeštamo prolazak kamiona iz grada (video)

Đurić: Novim mostovima izmeštamo prolazak kamiona iz grada (video)

07.02.2023. 09:29 09:31