Direktor JGSP „Novi Sad” Milan Stanivuković: Vozači odlaze u inostranstvo, ali novih uvek ima
Pojedini zaposleni u JGSP „Novi Sad” nezadovoljni su uslovima rada i platama, zbog čega su početkom nedelje organizovali zbor.
Direktor tog gradskog preduzeća Milan Stanivuković je u intervjuu za „Dnevnik” kazao da je legitimno pravo radnika da organizuju skupove na kojima će ukazati na probleme koji ih tište da bi se zajednički došlo do rešenja.
„Nažalost, neki pojedinci sada žele da to legitimno pravo i odlazak dela vozača iskoriste te da, zarad svojih ličnih interesa, sve prebace na teren politike i prave atmosferu nezadovoljstva pod plaštom takozvane brige za radnike“, rekao je Stanivuković.
„To im ja, kao prvi čovek preduzeća, ali i ostala većina zaposlenih, nećemo dozvoliti zarad budućnosti više od hiljadu radnika i njihovih porodica, i odgovornosti prema građanima Novog Sada koji sutra treba da idu na posao, kod lekara, da vode decu u škole, u vrtiće.“
Kako smo saznali, više od 100 vozača već ovog meseca odlazi u Nemačku, gde ima potpisane ugovore za novi posao. Kako planirate da suzbijete odliv vozača u strane zemlje?
„Budući da je manjak vozača autobusa i kamiona globalni problem, vozači odlaze u inostranstvo gde su im ponuđeni bolji materijalni uslovi, a na šta mi kao javno preduzeće ne možemo uticati. Trudimo se da u okviru naših i zakonskih mogućnosti stimulišemo zaposlene da ostanu. Plate vozača u JGSP „Novi Sad“ su 54.825 dinara neto i veće su od proseka u Republici, koji je 47.575, i u preduzeću, gde je plata 51.661,47, te im više od trenutnih iznosa ne možemo ponuditi. Podsećam na to da su mase zarada ograničene na nivou države još u oktobru 2014. Naše preduzeće situaciju s odlaskom vozača nije dočekalo nespremno, s obzirom na to da već duže pravimo našu bazu kadrova koji moraju da prođu sve faze testiranja i selekcije u skladu s najvišim svetskim normama. Imamo dosta kandidata koji žele da rade kod nas, javljaju nam se čak i iz Beograda i ostalih gradova u državi, tako da svi koji uspešno završe testiranja ulaze u našu bazu i po potrebi ih pozivamo da se aktivno uključe u rad gradskog prevoznika nakon što prođu sve potrebne obuke.“
Od Grada novac za modernizaciju i nove autobuse
Prošlog meseca je Skupština grada odlučila da se iz buyeta JGSP-u prebaci dodatnih 20 miliona dinara za kupovinu goriva, čime će ukupna suma za poslove u ovoj godini iznositi 200 miliona. Direktor JGSP-a navodi da će se većina tog novca biti utrošena za nabavku novih autobusa i modernizaciju preduzeća, a manji deo za tekuće investicije.
„Nama je u prošloj godini, na primer, planirani rashod samo za gorivo bio 718 miliona dinara, zbog toga nedostajući prihod delimično nadomeštamo subvencijama iz buyeta, a ostalo je iz našeg poslovanja“, kazao je Stanivuković.
Njihov je plan da i u novoj godini nastave zajednički rad i zalaganje i da u interesu svih građana i dalje budu u samom vrhu javnih prevoznika.
Planira li preduzeće da uvede elektronsku naplatu karata, koja bi, kako tvrde naši izvori, olakšala sam proces rada?
„Pre mog dolaska na čelo preduzeća bilo je nekoliko bezuspešnih javnih nabavki elektronskog sistema naplate. Mogu samo da odgovaram za period od kada sam ja direktor. Kada sam stupio na tu poziciju, prvo sam se usredsredio vraćanje dugova, rešavanje gorućih problema, na obnovu voznog parka jer je udoban i bezbezdan prevoz naš prioritet. Danas smo, našim racionalnim poslovanjem i uz pomoć gradonačelnika i Grada Novog Sada, uspeli da dođemo do toga da u Programu poslovanja za 2018. godinu imamo i nabavku novih autobusa i elektronskog sistema naplate.“
Nedavno su poskupele cene karata za gradski prevoz, da li se može očekivati da će se isto desiti i s kartama za prigradska naselja?
„Korekcija cena karata urađena je 25. decembra 2017. godine i u narednom periodu ne planiramo nove izmene cenovnika. Pre ove, poslednja izmena cenovnika bila je 1. avgusta 2013. godine.“
Koji su glavni razlozi poskupljenja?
„U 2017. godini dnevno je na ulicama bilo 220 autobusa kojima se prešlo oko 15.500.000 kilometara i prevezlo oko 90 miliona putnika. Da bi se realizovao toliki obim poslovanja, neophodno je obezbediti novac za nove autobuse, nabavku goriva, rezervnih delova, ulja i maziva, guma, isplatu zarada i plaćanje ostalih troškova. Trudili smo se da izmena cena bude minimalna, tako da danas pojedinačna karta, umesto 55 dinara, košta 65. O tome da je korekcija minimalna dovoljno govori podatak da bi u ovom trenutku ekonomska cena karte za gradsku zonu trebalo da bude 80 dinara, te da smo i uz to povećanje ostali među najjeftinijim javnim prevoznicima u državi i u regionu.“
Spekulisalo se o tome da bi se zajedno s novim cenovnikom mogao primenjivati i novi zonsko-tarifni sistem kojim putnici iz pojedinih naselja, poput Futoga i Veternika, više ne bi plaćali cenu karte za prigradska naselja. Iako tu odluku donosi Skupština grada Novog Sada, interesuje nas da li se i u JGSP-u o tome razmatra?
„Trenutno je na nivou grada u izradi obimna Studija o javnom prevozu i ona će pokazati da li je potrebna celokupna izmena Zonsko-tarifnog sistema, koji je kompleksan, tako da i jedna parcijalna promena može ugroziti ceo sistem javnog prevoza zbog efekta lančanih zahteva.“
Imate li u planu da nastavite obnavljanje voznog parka?
„Početkom septembra prošle godine sa zemunskim „Ikarbusom“ potpisan je ugovor za kupovinu još sedam solo autobusa, koji će se, u skladu s procesom javne nabavke, naći na našim ulicama ovog proleća. Nabavka vozila neće stati ni u mesecima pred nama, tako da je kupovina novih autobusa planirana i u 2018. godini. Već u februaru raspisujemo novi tender za nabavku autobusa, a obećavam da na tome nećemo stati i da ćemo značajno obnoviti vozni park da bismo Novosađanima i gostima grada mogli pružiti javni prevoz kakav zaslužuju.“
Kako je JGSP „Novi Sad“ poslovao u godini za nama?
„Nabavili smo nove autobuse, sačuvali stabilnost u poslovanju, radili na tome da u datim okvirima modernizujemo preduzeće i nastavili da sređujemo auto-bazu i Međumesnu autobusku stanicu, koja je nakon pet decenija konačno uknjižena. Kada je reč o kadrovima, broj administrativnih radnika je smanjen, kako sam i obećao
kada sam pre tri i po godina preuzeo dužnost direktora JGSP-a. Maksimalan broj zaposlenih u preduzeću bio je 1.313, a na današnji dan on je smanjen na 1.255, s tim što je broj vozača ostao isti – 610. Od kada sam na mestu direktora, na neodređeno vreme su zapošljavani isključivo vozači, mehaničari, limari i kontrolori, zato što nam je briga za preduzeće i naše putnike na prvom mestu.“
Vladimir Bijelić