Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

„Betonsky”: Od unikatnih malih do mnogo složenijih predmeta od betona

25.01.2021. 12:04 12:08
Piše:
Foto: Privatna arhiva

Posle 25 godina rada na najrazličitijim poslovima, od novinarstva do konobarisanja, a u potrazi za mirom koji nudi radionica, Marko Jakovljev počinje da stvara male predmete od betona i postaje prepoznatljiv pod imenom „Betonsky”.

Vremenom odustaje od njihovog izlaganja na marketima i fokusira se na složenije predmete te su sada glavni „Betonsky” proizvodi lavaboi (tipskih oblika ili pravljeni po meri), ploče za kupatilo i kuhinju, stolovi, klupe, a u ponudi ima i žardinjere, vaze i činije od betona. Marko Jakovljev za „Dnevnik” otkriva da je pomenuti brend nastao kao njegov pokušaj da promeni život iz korena.

– Želeo sam da počnem da radim nešto „manuelno“, pošto sam želeo da pobegnem od stresnog novinarskog posla koji sam radio poslednjih 11 godina – ističe Jakovljev, i dodaje da se ideja „nametnula“ slučajno, dok su snimali emisiju „Prostorija”. – Prijatelji koji proizvode nameštaj pokazali su mi svoje radove od betona za ličnu upotrebu, pa smo konstatovali da u ovom podneblju ne postoji masovna proizvodnja. Tu je počeo da „radi crv“ pa sam naredne dve godine učio i ekspermentisao. Pošto sam dobio pomoć na konkursu „Pokreni se za posao”, odlučio sam da se ozbiljnije posvetim tome.

Iako je sve počelo kao eksperiment i hobi, Marko Jakovljev je uspeo da tu ljubav i zanimaciju pretvori u posao te trenutno „Betonsky” radi u prostoru na Mišeluku, a Marko ima pomoć dvojice kolega i supruge koja radi svu logistiku. On navodi da se, zahvaljujući internetu, ideje, pa i dizajnerski trendovi, prate i u Srbiji te da ljudi nisu iznenađeni betonskim lavaboima ili stolovima u stambenom prostoru.


Glavni klijenti privatni korisnici

Marko Jakovljev je na početku stvaranja predmeta od betona mislio da će njihovi glavni klijenti biti restorani i kafići, ali napominje da to nije tako te da u najvećoj meri rade za privatne korisnike. Ističe da ručni rad u Srbiji ne može da se naplati kao na Zapadu.

– Ne mogu reći da nije na ceni, ali smo, jednostavno, siromašniji i nema toliko publike za luksuzne stvari, što ručni rad svakako jeste – navodi Jakovljev. – Satnica majstora za GFRC beton u SAD je 100 dolara, dok je kod nas to i dalje preživljavanje. U pitanju je zanat koji uglavnom zavisi od umešnosti pojedinca, nema masovne proizvodnje pa ni ogromnog obrta. Da bi se naplatila eksluzivnost unikatno rađenih predmeta, potrebno je dugo razvijati posao i doći do klijentele koja je spremna to da plati, a ima je i u Srbiji.


– Kupci nisu više samo trendseteri nego mnogo širi krug ljudi koji žele originalan i unikatan ambijent u svom domu – naglašava Jakovljev. – Ljudi prate „Pinterest” i odatle skidaju ideje, a mi se onda trudimo da ih ostvarimo. Bude neuspeha, ali smo istrajni pa ne odustajemo dok stvar ne isteramo do kraja (smeh). Svakog dana se pojavi neki novi izazov kojem se obradujemo!

O betonu kao materijalu naš sagovornik govori s oduševljenjem i ističe da je neverovatan u svakom smislu, ali da ga „bije glas” da je hladan i neekološki jer se često ističe kao kontrapunkt zelenilu i prirodi. To je, kako Marko Jakovljev navodi, neopravdano, jer je beton u suštini smesa prirodnih sastojaka, cementa koji se pravi od krečnjaka, gline, kamena... pomešanog s vodom i tzv. agregatima, tj. peskom, šljunkom i slično, a u tom smislu on jeste deo prirode. Napominje da je kod nas beton manje zastupljen u enterijeru, ali da u poslednje vreme ulazi u modu, dok je u Americi, Australiji i Zapadnoj Evropi odavno među najzastupljenijim materijalima u opremanju enterijera.

– Revolucija u upotrebi je nastala pre nekoliko decenija, kada su za armiranje betona počela da se koriste staklena mikrovlakna koja omogućuju izuzetnu čvrstoću i oblike – kaže Jakovljev. – U estetskom smislu, beton je vrlo zahvalan za oblikovanje i postizanje složenih, monolitnih oblika, a njegov izgled može da varira od ispoliranog poput stakla do robustnog „industrijskog” pa se uklapa u gotovo svaki ambijent, od rustičnih do „haj-tek”. Ipak, kod nas se gotovo ne proizvodi u te svrhe jer nemamo tradiciju, a onaj ko želi time da se bavi, mora to da nauči „od nule”, potpuno sam, samo uz pomoć interneta. Takođe, u pitanju je prilično fizički zahtevan i naporan posao, koji u sebi spaja mnogo vajarskih i umetničkih tehnika sa sirovim fizičkim radom i naporom, pa je i to verovatno razlog što je taj zanat redak.

Uprkos lepoti tog zanata, Marko Jakovljev navodi da im treba „pojačanje”, ali da je teško pronaći nekoga ko bi se posvetio tome na duže staze. On ističe da većina želi „lak novac”, posao preko interneta, a da se niko ne otima da meša beton.

– Za mene to nije pre svega zarada, nego i posao koji mi pruža zadovoljstvo stvaranja, učenja, napredovanja, prilika za meditaciju i dokazivanje – naglašava Jakovljev. – Mnogo je razloga zašto neko radi, ako je novac prevashodni ili jedini razlog, sumnjam u uspeh, novac će možda doći, ali i stres, psihoza i sve to ide uz to. Nama je plan da podignemo nivo dizajna i proizvodnje pa da napravimo nekoliko prepoznatljivih konceptualnih dizajnerskih linija i tako profilišemo posao. Predstoji mnogo izazova!

K. Ivković Ivandekić

Autor:
Pošaljite komentar