ZLATNO DOBA I DRUGE PRIČE Od danas do 15. aprila 22. izdanje Beogradskog festivala igre
Četiri koreografa i četiri muzičara iz Libana, Koreje, Palestine, Belgije i Togoa sastaju se na sceni pored izobilja hrane.
Oni dolaze sa različitih kontinenata, iz različitih kultura i zemalja. Oni imaju različita umetnička iskustva, različitu prošlost i ideje. Ono što ih povezuje je njihova profesija. Razgovaraju, piju, smeju se, jedu zajedno i - igraju .
Ovako je Beogradski festival igre najavio složenu koreografsku i konceptualnu strukturu predstave „Bejtna“ Omara Ražiha, vodeće figure savremene igre u arapskom svetu, koja će večeras u kultnom beogradskom bioskopu „Balkan” otvoriti 22. ediciju BFI.
Ovogodišnji festival će pod sloganom We Speak Dance trajati do 15. aprila, uz učešće trupa iz Bejruta, Jerusalima, Rima, Tokija, Grenobla, Atine, Liona, Ređo Emilije, Adelejda, Vupertala, Kalamate, Milana, Sen Nazera, Londona, Brisela, Napulja i Madrida. Po rečima direktorke Beogradskog festivala igre Aje Jung, ovogodišnje izdanje “doneće nekoliko nastupa i gostovanja o kojima se dugo maštalo: od Tancteatra Pine Bauš iz Vupertala, dolaska Roberta Bolea i neverovatnih baletskih zvezda – Nikolete Mani, Maje Makateli, Timofeja Andrijašenka, do kreacije i nastupa Sabura Tešigavare, lično!”
Najveća zvezda 22. Beogradskog festivala igre biće svakako italijanski igrač svetskog glasa Roberto Bole, čiji će nastup “sa prijateljima” 16. marta ponovo vratiti festival igre na scenu Centra Sava. Inače, nakon trodnevnog gostovanja Kompanije Omara Ražiha u „Balkanu” – jer „Bejtnu” će izvesti i 8. marta, a potom će se predstaviti komadom „Igra nije za nas”, sledi nastup izraelske trupe Vertigo, 13. i 14. marta u Narodnom pozorištu u Beogradu, da bi se BFI preselio u Novi Sad, gde čuveni koreograf Murad Merzuki dolazi u Srpsko narodno pozorište 15. marta, sa komadom „Zefir”, koji istražuje odnos između igre i prirodnih sila.
Cene ulaznica za novosadske predstave
Ulaznice za novosadske predstave BFI mogu se kupiti na biletarnici Srpskog narodnog pozorišta kao i na sajtu festivala.
Za predstave „Zefir” i „Zlatno doba”, u zavisnosti od pozicije sedišta u sali, koštaju od 2.100 do 2.900 dinara, dok se ulaznice za komad „Onaj koji pada” kreću od 2.300 do 3.200 dinara.
–Kroz predstavu ispitujemo konstantnu borbu i sukobe. Umetnici ili istraživači, mi osvajamo prostore slobode noseći svoje snove i svoju odlučnost kao prtljag. Želja nam je da se upustimo u avanturu i da podelimo nesvakidašnje iskustvo sa što više ljudi – izjavio je Merzuki za „Dnevnik”. – Uživam u povezivanju različitih disciplina jer mi to omogućava da dublje istražujem svoj koreografski rukopis. Imam više opcija kada je reč o pokretu i odnosu prema telu. Oduvek radim na taj način, jer mi daje širu stvaralačku paletu. Sviđa mi se ideja razbijanja estetskih granica, neograničavanja stilova, i zbog toga svaki put uključujem umetnike iz različitih disciplina”.
Novosadska publika biće u prilici i da 5. aprila uživa u projektu ovogodišnjeg dobitnika Nagrade „Jovan Ćirilov” Joana Buržoa „Onaj koji pada” u kojem, kako je sam koreograf objasnio nedavno u intervjuu „Dnevniku”, „ravnoteža na nestabilnoj površini postaje moćna metafora ljudskog stanja”.
Kao treća predstava programa BFI koja dolazi u Novi Sad najavljena je za 12. april svetska premijera komada “Zlatno doba” Baleta Nacionalne opere iz Atine u koreografiji Konstantinosa Rigosa. U pitanju je osvrt na legendarni komad „Bossa Nova”, koji je ovaj čuveni grčki koreograf kreirao za Nacionalni teatar Grčke 2008. godine. „Zlatno doba”, međutim, ne referiše na određeni vremenski period, već bi se pre ova predstava mogla opisati kao emocionalna mešavina Rigosovog tridesetpetogodišnjeg putovanja kroz svet igre
I za kraj, 14. i 15. aprila ponovo bioskop „Balkan”, ovog puta uz Tetar igre iz Vupertala, koji na BFI dolazi sa eksperimentalnim projektom „Pospanost”, koji će izvesti igrač i koreograf Boris Šarmac.