OBJAVLJEN NOVI BROJ GRAĐE ZA PROUČAVANJE SPOMENIKA KULTURE VOJVODINE Misterija obezglavljenog kralja
Iz izdavačke radionice Pokrajinskog zavoda za zaštitu spomenika kulture izašao je novi broj Građe za proučavanje spomenika kulture Vojvodine.
Ovaj stručni časopis od nacionalnog značaja i u svom 37. izdanju donosi niz zanimljivih rubrika posvećenih arheologiji, arhitekturi, istoriji umetnosti, konzervaciji i restauraciji, kao i multidisciplinarnom pristupu u zaštiti zaštiti kulturnih dobara.
Građu otvara temat Gordane Topić i Mladena Vasiljevića posvećen zaštiti arheoloških istraživanja na lokalitetu Šećerana u Vrbasu. U fokusu je, naime, područje na desnoj obali starog toka Crne bare, gde je na površini od oko 6.000 kvadratnih metara otkriveno i istraženo 40 arheoloških objekata, sa nalazima koji razdvajaju dva horizonta: stariji, koji se odnosi na pozno bronzano doba, i mlađi – antički period, gde su pronađeni tragovi metalurških radionica.
Na polju arhitekture, pored studije Darka Polića posvećene Poklon zbirci iz doma čuvenog Dragiše Brašovana, koja je poverena na brigu i čuvanje Galeriji Matice srpske, Maria Silađi i Anica Draganić bavile su se istorijskom i arhitektonskom analizom zgrada kompleksa današnjeg Novosadskog pozorišta, dok je Vesna Majstorović otvorila priču o osobenostima crkvenog graditeljstva na teritoriji opštine Nova Crnja. Bojana Kojčić posvetila je svoj tekst projektima inženjera Franca Plecla u Zrenjaninu, dok su Ilija Gubić i Nebojša Antešević svoj rad (na engleskom jeziku, uz apstrakt na srpskom) usmerili ka istraživanju „arhitekture solidarnosti” u opusu Tanje Vanjifatov Savić (1929 –2009), analizirajući njene projekte univerzitetskog kompleksa u Banjaluci i Dečjeg sela u Sremskoj Kamenici.
Poglavlje posvećeno istoriji u uvodnom delu bavi se kapelom Svetog Vendelina u Odžacima, kojom su se, na temelju dokumenata pronađenih u Arhivu Kaločke biskupije, bavili Vladimir Stojanović i Damir Demonja. Filip Krčmar nastavlja u prethodnom broju Građe započetu priču o angažmanu udruženja građana Zrenjaninska inicijativa – Naš grad, dok se Bogdan Šekarić bavio kamenim spomenikom, stojećom figurom muškarca u vojnoj uniformi, koja je više od 30 godina bila tek deo inventara Muzeja Vojvodine. Tim Muzeja, u kojem su pored Šekarića bili Dimitrije Mihajlović i Ilija Ramić, u toku priprema izložbe „Stara ravnici – sto godina od kolonizacije Vojvodine 1921–2021” ustanovili su da je reč o spomeniku Petru Prvom Karađorđeviću u Staroj Kanjiži, koji je srušen 1941. godine. Potonja istraživanja pokazala su da je autor ovog spomenika Dejan Bešlin, vajar iz Sente.
Poseban temat u Građi posvećen je grbovima na nadgrobnim pločama u crkvi Svetog Jurja u Petrovaradinu, kojima se bavio Aleksandar Sajdl. Naime, U bočne zidove naosa crkve Sv. Jurja, čija gradnja je završena 1701. godine, ugrađeno je pet nadgrobnih ploča sa epitafima i grbovima: dve posvećene carskim vojnicima plemenitog porekla stradalim u borbama protiv Osmanlija - grofu Svetog rimskog carstva Ferdinandu Lorencu Kolovrat-Libštajnskom, te grofovima Kohari od Čabraga i Site, braći Đerđu (†1716) i Janošu (†1717) – dok su preostala tri pripadaju carskim generalima i zapovednicima Petrovara dinske tvrđave: baronu Ditrihu Hajnrihu fon Nehemu (†1713), carskom baronu Rudolfu fon Rudolfinu (†1729) i baronu Kristija nu fon Helfrajhu (†1757).
Na polju istorije umetnosti Ivana Arađin je analizirala fotografije srpskog građanstva nastale tokom 19. Veka na području Banata, dok svojevrstan uvod u poglavlje posvećeno konzervaciji i restauraciji predstavlja temat posvećen značaju digitalne radiografije prilikom odabira načina konzervacije na primeru devastirane ikone iz 18. veka – ikone Bogorodice sa Hristom, koja je bila deo starog ikonostasa hrama posvećenog Svetog Stefanu u Sremskoj Mitrovici. Autori ove studije su Marko Božović, Vanja Jovanović i Svetlana Subašić. Svoja iskustva u dezinsekciji sakralnih objekata sa vrednim crkveno-umetničkim predmetima opisao je Srđan B. Segić sa Bilološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
Pošto se doskora nije znalo da je spomenik Petru Prvom Karađorđeviću sačuvan u Muzeju Vojvodine, izrađena je kraljeva bista koja je danas u pravoslavnoj crkvi u Kanjiži
Finalni deo novog broja Građe posvećen je konzervaciji i restauraciji dela likovne i primenjene umetnosti. U fokusu su tako bili slika Novosadske Gospe Pomoćnice, rad Mihala Šterna, kojom su se bavili Žužana Korhec Pap i Leda Šiling, te portret grofa Hadika iz Rimokatoličke crkve u Futogu, kao i njegov šešir, koji je takođe trebalo obnoviti. Autori studije o konzervaciji i restauraciji ovog čuvenog portreta: Olivera Brdarić, Vladimir Petrović, John Milan van der Bergh i Snežana Vučetić, ukazali su s jedne strane na kompleksnost postavljenog zadatka, s obzirom na stanje u kojem je bilo platno, potom na važnost laboratorijskih ispitivanja te dileme oko izbora novih materijala u konsolidaciji platnenog nosioca. Takođe, imajući u vidu da nisu retki primeri iz prošlosti „da su se konzervatori/restauratori nonšalantno odnosili prema delima kultunog nasleđa“, istaknuta je i važnost prinicipa maksimalnog poštovanja vizuelnog identiteta originalnog dela.
M. Stajić