ОБЈАВЉЕН НОВИ БРОЈ ГРАЂЕ ЗА ПРОУЧАВАЊЕ СПОМЕНИКА КУЛТУРЕ ВОЈВОДИНЕ Мистерија обезглављеног краља
Из издавачке радионице Покрајинског завода за заштиту споменика културе изашао је нови број Грађе за проучавање споменика културе Војводине.
Овај стручни часопис од националног значаја и у свом 37. издању доноси низ занимљивих рубрика посвећених археологији, архитектури, историји уметности, конзервацији и рестаурацији, као и мултидисциплинарном приступу у заштити заштити културних добара.
Грађу отвара темат Гордане Топић и Младена Васиљевића посвећен заштити археолошких истраживања на локалитету Шећерана у Врбасу. У фокусу је, наиме, подручје на десној обали старог тока Црне баре, где је на површини од око 6.000 квадратних метара откривено и истражено 40 археолошких објеката, са налазима који раздвајају два хоризонта: старији, који се односи на позно бронзано доба, и млађи – антички период, где су пронађени трагови металуршких радионица.
На пољу архитектуре, поред студије Дарка Полића посвећене Поклон збирци из дома чувеног Драгише Брашована, која је поверена на бригу и чување Галерији Матице српске, Мариа Силађи и Аница Драганић бавиле су се историјском и архитектонском анализом зграда комплекса данашњег Новосадског позоришта, док је Весна Мајсторовић отворила причу о особеностима црквеног градитељства на територији општине Нова Црња. Бојана Којчић посветила је свој текст пројектима инжењера Франца Плецла у Зрењанину, док су Илија Губић и Небојша Антешевић свој рад (на енглеском језику, уз апстракт на српском) усмерили ка истраживању „архитектуре солидарности” у опусу Тање Вањифатов Савић (1929 –2009), анализирајући њене пројекте универзитетског комплекса у Бањалуци и Дечјег села у Сремској Каменици.
Поглавље посвећено историји у уводном делу бави се капелом Светог Венделина у Оџацима, којом су се, на темељу докумената пронађених у Архиву Калочке бискупије, бавили Владимир Стојановић и Дамир Демоња. Филип Крчмар наставља у претходном броју Грађе започету причу о ангажману удружења грађана Зрењанинска иницијатива – Наш град, док се Богдан Шекарић бавио каменим спомеником, стојећом фигуром мушкарца у војној униформи, која је више од 30 година била тек део инвентара Музеја Војводине. Тим Музеја, у којем су поред Шекарића били Димитрије Михајловић и Илија Рамић, у току припрема изложбе „Стара равници – сто година од колонизације Војводине 1921–2021” установили су да је реч о споменику Петру Првом Карађорђевићу у Старој Кањижи, који је срушен 1941. године. Потоња истраживања показала су да је аутор овог споменика Дејан Бешлин, вајар из Сенте.
Посебан темат у Грађи посвећен је грбовима на надгробним плочама у цркви Светог Јурја у Петроварадину, којима се бавио Александар Сајдл. Наиме, У бочне зидове наоса цркве Св. Јурја, чија градња је завршена 1701. године, уграђено је пет надгробних плоча са епитафима и грбовима: две посвећене царским војницима племенитог порекла страдалим у борбама против Османлија - грофу Светог римског царства Фердинанду Лоренцу Коловрат-Либштајнском, те грофовима Кохари од Чабрага и Сите, браћи Ђерђу (†1716) и Јаношу (†1717) – док су преостала три припадају царским генералима и заповедницима Петровара динске тврђаве: барону Дитриху Хајнриху фон Нехему (†1713), царском барону Рудолфу фон Рудолфину (†1729) и барону Кристија ну фон Хелфрајху (†1757).
На пољу историје уметности Ивана Арађин је анализирала фотографије српског грађанства настале током 19. Века на подручју Баната, док својеврстан увод у поглавље посвећено конзервацији и рестаурацији представља темат посвећен значају дигиталне радиографије приликом одабира начина конзервације на примеру девастиране иконе из 18. века – иконе Богородице са Христом, која је била део старог иконостаса храма посвећеног Светог Стефану у Сремској Митровици. Аутори ове студије су Марко Божовић, Вања Јовановић и Светлана Субашић. Своја искуства у дезинсекцији сакралних објеката са вредним црквено-уметничким предметима описао је Срђан Б. Сегић са Билолошког факултета Универзитета у Београду.
Пошто се доскора није знало да је споменик Петру Првом Карађорђевићу сачуван у Музеју Војводине, израђена је краљева биста која је данас у православној цркви у Кањижи
Финални део новог броја Грађе посвећен је конзервацији и рестаурацији дела ликовне и примењене уметности. У фокусу су тако били слика Новосадске Госпе Помоћнице, рад Михала Штерна, којом су се бавили Жужана Корхец Пап и Леда Шилинг, те портрет грофа Хадика из Римокатоличке цркве у Футогу, као и његов шешир, који је такође требало обновити. Аутори студије о конзервацији и рестаурацији овог чувеног портрета: Оливера Брдарић, Владимир Петровић, John Milan van der Bergh и Снежана Вучетић, указали су с једне стране на комплексност постављеног задатка, с обзиром на стање у којем је било платно, потом на важност лабораторијских испитивања те дилеме око избора нових материјала у консолидацији платненог носиоца. Такође, имајући у виду да нису ретки примери из прошлости „да су се конзерватори/рестауратори ноншалантно односили према делима култуног наслеђа“, истакнута је и важност приниципа максималног поштовања визуелног идентитета оригиналног дела.
М. Стајић