NA "TEMU" NE VAŽE NAŠI ZAKONI O ZAŠTITI POTROŠAČA Roba je jeftinija i brže stiže KUPUJEMO NA SOPSTVENI RIZIK, ALI KAKO ODOLETI
Kupovina preko interneta odavno je zaživela u celom svetu, a kupovina iz fotelje odomaćila se i u Srbiji.
Da se sve više kupuju preko interneta pokazuju i podaci Narodne banke Srbije s početka godine jer je u prvom tromesečju ove godine bilo 16,8 miliona kupovina na internetu karticama i elektronskim novcem, čime je potvrđen nastavak međugodišnjeg trenda rasta, koji u odnosu na isto tromesečje lani iznosi 34,8 odsto.
Kupuje se preko različitih platformi i to najčešće odeća, obuća, plastika, kozmetika, bela tehnika... Među njima je i kineska platforma za onlajn prodaju - Temu, koja ima sve više korisnika, pa se mnogi i u Srbiji, prilikom onlajn kupovine, odlučuju baš za nju. Razlog za to je što su cene robe koja se prodaje povoljne, asortiman ponude je širok, reklama je prilično agresivna, a prednost je i to što paketi stižu za nekoliko nedelja.
Da građani Srbije često kupuju preko interneta kaže pravni savetnik u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine Marko Dragić, koji ističe da je izvesno da se na kupovinu preko platforme Temu odlučuje sve više onlajn kupaca i u Srbiji.
- Ova platforma robu prodaje po povoljnijim uslovima od sličnih na tržištu i ima kraći rok dostave od konkurenata pa je verovatno to razlog što se sve više ljudi odlučuje da kupuje preko nje. Brža dostava i povoljnije cene za mnoge kupce veoma su važne pri izboru, ali to istovremeno može biti i zamka - da se kupuje više pa čak i nepotrebno - pa zato treba biti oprezan - kaže Dragić. - Ističen i da, od kako je ova platforma prisutna na našem tržištu, našem Udruženju nije upućena nijedna pritužba na njihov rad.
Razvojni put
Temu je lansiran u Sjedinjenim Američkim Državama u septembru 2022. godine. U početku nije privukao mnogo pažnje, ali se nedugo zatim ime platforme našlo na mnogim naslovnim stranama, pošto su emitovane čak tri reklame u toku Superboula.
Nakon toga, platforma Temu pokrenuta je u Kanadi, Australiji i na Novom Zelandu. Na evropsko tržište stigla je u aprilu 2023. godine i to pre svega u Veliku Britaniju, Francusku i Španiju, a potom je stigla u Japan i Južnu Koreju, na Filipine...
Naš sagovornik ukazuje da potrošači treba da znaju da je kupovina preko ove platforme, kao i preko svih drugih koje nisu registrovane u Srbiji, kupovina na sopstvenu odgovornost jer se ne primenjuje zakonodavstvo naše zemlje.
- Dakle, ne primenjuje se Zakon o zaštiti potrošača, pa ukoliko dođe do nekih problema ili reklamacije, potrošač nije zaštićen, ali postoji politika privatnosti i zaštite podataka koja garantuje da njihovi podaci neće biti predati trećim stranama. Tako, recimo, ne postoji obaveza da se, ukoliko kupac nije zadovoljan isporučenom robom vrati novac, ali je zanimljivo i to se platforme, i Temu, ali i sve ostale registrovane van Srbije, trude da izađu u ususret potrošačima - kaže Dragić.
On ostiče da prilikom kupovine preko interneta mora dobro voditi računa od koga se kupuje i da se, ako se kupuje od fizičkih lica mora biti jako oprezan.
- Savetujemo potrošače da kupuje od proverenih trgovaca koji imaju registrovane firme. Prodavci moraju imati PIB i matični broj u opisu profila, ukoliko su na instagramu, a to nalaže i Zakon i elektronskoj trgovini. Na sajtu APR-a potrošač može da proveri da li je prodavac registrovan. Takođe, jako je važno da se prilikom kupovine uporede cene proizvoda jer se neretko dešava da se za isti proizvod one znatno razlikuju - naglašava Dragić.
D. Mlađenović