НА "ТЕМУ" НЕ ВАЖЕ НАШИ ЗАКОНИ О ЗАШТИТИ ПОТРОШАЧА Роба је јефтинија и брже стиже КУПУЈЕМО НА СОПСТВЕНИ РИЗИК, АЛИ КАКО ОДОЛЕТИ
Куповина преко интернета одавно је заживела у целом свету, а куповина из фотеље одомаћила се и у Србији.
Да се све више купују преко интернета показују и подаци Народне банке Србије с почетка године јер је у првом тромесечју ове године било 16,8 милиона куповина на интернету картицама и електронским новцем, чиме је потврђен наставак међугодишњег тренда раста, који у односу на исто тромесечје лани износи 34,8 одсто.
Купује се преко различитих платформи и то најчешће одећа, обућа, пластика, козметика, бела техника... Међу њима је и кинеска платформа за онлајн продају - Тему, која има све више корисника, па се многи и у Србији, приликом онлајн куповине, одлучују баш за њу. Разлог за то је што су цене робе која се продаје повољне, асортиман понуде је широк, реклама је прилично агресивна, а предност је и то што пакети стижу за неколико недеља.
Да грађани Србије често купују преко интернета каже правни саветник у Удружењу за заштиту потрошача Војводине Марко Драгић, који истиче да је извесно да се на куповину преко платформе Тему одлучује све више онлајн купаца и у Србији.
- Ова платформа робу продаје по повољнијим условима од сличних на тржишту и има краћи рок доставе од конкурената па је вероватно то разлог што се све више људи одлучује да купује преко ње. Бржа достава и повољније цене за многе купце веома су важне при избору, али то истовремено може бити и замка - да се купује више па чак и непотребно - па зато треба бити опрезан - каже Драгић. - Истичен и да, од како је ова платформа присутна на нашем тржишту, нашем Удружењу није упућена ниједна притужба на њихов рад.
Развојни пут
Тему је лансиран у Сједињеним Америчким Државама у септембру 2022. године. У почетку није привукао много пажње, али се недуго затим име платформе нашло на многим насловним странама, пошто су емитоване чак три рекламе у току Супербоула.
Након тога, платформа Тему покренута је у Канади, Аустралији и на Новом Зеланду. На европско тржиште стигла је у априлу 2023. године и то пре свега у Велику Британију, Француску и Шпанију, а потом је стигла у Јапан и Јужну Кореју, на Филипине...
Наш саговорник указује да потрошачи треба да знају да је куповина преко ове платформе, као и преко свих других које нису регистроване у Србији, куповина на сопствену одговорност јер се не примењује законодавство наше земље.
- Дакле, не примењује се Закон о заштити потрошача, па уколико дође до неких проблема или рекламације, потрошач није заштићен, али постоји политика приватности и заштите података која гарантује да њихови подаци неће бити предати трећим странама. Тако, рецимо, не постоји обавеза да се, уколико купац није задовољан испорученом робом врати новац, али је занимљиво и то се платформе, и Тему, али и све остале регистроване ван Србије, труде да изађу у усусрет потрошачима - каже Драгић.
Он остиче да приликом куповине преко интернета мора добро водити рачуна од кога се купује и да се, ако се купује од физичких лица мора бити јако опрезан.
- Саветујемо потрошаче да купује од проверених трговаца који имају регистроване фирме. Продавци морају имати ПИБ и матични број у опису профила, уколико су на инстаграму, а то налаже и Закон и електронској трговини. На сајту АПР-а потрошач може да провери да ли је продавац регистрован. Такође, јако је важно да се приликом куповине упореде цене производа јер се неретко дешава да се за исти производ оне знатно разликују - наглашава Драгић.
Д. Млађеновић