(FOTO) ISPLATILA SE VIŠEGODIŠNJA ULAGANJA U BICIKLISTIČKE STAZE Sigurnija i opuštenija vožnja na dva točka 300 KILOMETARA KROZ NOVI SAD
Za Novi Sad je još u doba SFRJ važilo da je grad biciklista. Iako u biciklističku infrastrukturu dugo nije bilo većih ulaganja, pa je vožnja dvotočkaša na nekim mestima podsećala na planinski biciklizam, poslednjih desetak godina vidni su pomaci.
Grad već nekoliko godina subvencioniše kupovinu bicikala, obnovljene su staze u nekim kvartovima, a počela je i gradnja novih. Takođe, ne bi trebalo zaboraviti ni izgradnju staza koje su deo međunarodnog biciklističkog koridora kroz Srbiju EuroVelo6, od Atlantika do Crnog mora.
U toku je gradnja prve deonice biciklističk staze Novi Sad – Rumenka – Irmovo – Kisač – Čenej, a vrednost te investicije je oko 213,6 miliona dinara (213.627.987). To podrazumeva deo staze od Novog Sada do mosta na kanalu Dunav-Tisa-Dunav, ka Irmovu dužine 9,6 kilometara. Radovi će, kako je najavljeno, biti završeni do sredina marta naredne godine.
- U konačnoj realizaciji, u narednom periodu, Novi Sad će imati bicilističku stazu ka Čeneju ukupne dužine 20,2 kilometra - ističu iz kabineta gradonačelnika Novog Sada Milan Đurića.. - Ova investicija je izuzetno značajna jer predstavlja obilaznicu međunarodne EuroVelo 6 rute. EuroVelo je biciklistička mreža sastavljena od 15 dugih ruta koje pokrivaju i povezuju čitav evropski kontinent. Biciklistička ruta EuroVelo 6 kreće iz Francuske, a završava se u Rumuniji, na obali Crnog mora. Njena ukupna dužina je oko 3.700 kilometara, a u Srbiji trasa sledi tok Dunava, te je poznata i pod imenom „Dunavska biciklistička ruta“.
Mreža biciklističkih staza, koja povezuje naseljena mesta na teritoriji Novog Sada, kao obilaznica EuroVelo 6 rute, omogućiće cikloturistima pristup brojnim znamenitostima u gradu ali i u prigradskim naseljima.
Kako ističu gradski čelnici kroz afirmaciju i stvaranje uslova za razvoj cikloturizma, podsticanje bržeg i jednostavnijeg kretawa ljudi, razvoj sporta i eko-turizma, povećava atraktivnosti i konkurentnost turističke ponude i ukupan ekonomski razvoj regiona.
U svetu je sve popularniji cikloturizam, a urbanisti predviđaju nove biciklističke staze.
- Četvrti most u produžetku Bulevara Evrope imaće obostrane dvosmerne biciklističke staze, koje će biti povezane s onom od Begeča do Novog Sada, koja je deo Eurovelo 6 rute. To je zapravo biciklistička staza koja ide od Begeča do Novog Sada i dalje preko kanala za Kać- rekao je za naš list direktor JP „Urbanizam” Dušan Miladinović. Ona povezuje, preko mosta, biciklističku stazu na mestu nekadašnje pruge od Petrovaradina do Beočina i dalje će se granati prema Sremskim Karlovcima, preko Bukovca. Staze bi mogle da idu s obe strane Bukovca i dalje prema Stražilovu, a da se preko Stražilova povežu sa Sremskim Karlovcima i odatle prema ostalim mestima - Inđija, Stara Pazova itd. Za sada u gradu ima nekih 100 kilometara biciklističkjih staza i planirano je da ih bude više od 300 kilometara.
Kada je reč o razvoju biciklističke infrastrukture tu je i staza Novi Sad – Begeč, koja pripada jednom od tri biciklistička koridora kroz Srbiju. Treća faza radova obuhvatala je deonicu dužine oko 10,6 kilometara, od Ulice Sime Matavulja na Telepu do Dunavske u Futogu, a ta investicija vredna 170,5 (170.511.542) miliona dinara realizovana je kao zajedničko ulagawe Grada i Pokrajine.
- Prvi grad smo u Srbiji koji je pokrenuo akciju podrške građanima za kupovinu bicikla kao ekološki poželjnog prevoznog sredstva. Razvoj mreže biciklističkih staza koje povezuju naseljena mesta na teritoriji Grada Novog Sada je od izuzetnog značaja jer, pored povezivanja naseljenih, predstavljaju i obilaznicu međunarodne EuroVelo 6 rute koja predstavlja i deo Nacionalne biciklističke rute. Korišćenje bicikla, pored doprinosa poboljšanju kvaliteta vazduha zbog smanjenja upotrebe automobila, predstavlja i značajan aspekt zdravog životnog stila. Želja nam je da bicikli u sve većoj meri zamene korišćenje automobila i da postanu jedan od simbola Grada Novog Sada - izjavio je prvi čovek Novog Sada.
Najavljena je i izgradnja biciklističke staze od Petrovaradina do Beočina. To će omogućiti bezbednije kretanje pešaka i biciklista.
Gradonačelnik Milan Đurić podseća na to da je Novi Sad prvi grad u Srbiji koji je uveo subvencije za kupovinu bicikala, te da je od 2021. godine izdvojeno 38 miliona dinara za to. Ove godine je za kupovinu dvotočkaša izdvojeno 20 miliona, a Novosađani su dobijali po 12.000 dinara.
- Novi Sad trenutno ima biciklističke staze ukupne dužine više od 140 kilometara - rekao je proletos u izjavi za medije gradonačelnik Milan Đurić. - Od 2012. godine izgrađeno je ukupno 70 kilometara biciklističkih staza i rekonstruisano 15 kilometara.
Uskoro ćemo imati i pešačko-biciklistički most koji će se graditi na stubovima nekadašnjeg mosta Franca Jozefa. Ovaj most biće na ruti Petrovaradin-Beočin koji će takođe doprineti svesti o voženju bicikla- zaključio je on. Most će sa sremske strane voditi u tunel ispod nivoa same tvrđave, dugačak je 450 metara, širok 12 metara, a iz grada će mu se pristupati sa lokacije smeštene na raskršću Bulevara cara Lazara sa Kejom žrtava racije i Sunčanim kejom. Sa petrovaradinske strane most će preći preko Dunavskog bedema i „ući“ u tunel koji će voditi do lifta. Most i tunel biće u potpunosti prohodni za pešake i bicikliste, dok će u delu tunela biti smešten i promotivno-izložbeni prostor posvećen istoriji Petrovaradinske tvrđave.
Biciklistička staza će od pešačkih staza biti odvojena barijerama, kako bi se osiguralo da se staze koriste za svoju namenu. Iz tunela će Novosađani i njihovi gosti liftom moći da se prevezu do platoa na Petrovaradinskoj tvrđavi, a takođe će im biti dostupno i stepenište.
Pešačke staze biće široke šest metara, a biciklistička tri metra. One će biti odvojene barijerama, kako bi se osiguralo da se staze koriste za svoju namenu.
- Na Dunavu ne postoji nijedan pešačko-biciklistički most koji je namenski rađen za to, te će Novi Sad biti prvi grad koji će ga imati. - Novi Sad će prvi imati pešačko-biciklistički most. Izuzetno je zahtevan, jer moraju da se izmeštaju sa gradske strane instalacije toplane, kanalizaciona mreža. Biće turistička atrakcija, jer će Podgrađe Petrovaradina moći da pređe na pešačku zonu, sa kafićima, restoranima, hostelima - ističe Đurić.
Jovana Vukašinović
Foto: „Dnevnik”