POSKUPLJENJE USLUGA OPERATORA MOBILNE TELEFONIJE Obaveštenje o povećanju cene nevidljivo ili jedva vidljivo
Od početka ovog meseca operatori mobilne telefonije MTS i Yettel povećali su cene svojih usluga, a građani kojima je operator A1 račun će biti uvećan od 1. aprila, jer je ovaj operator najavio poskupljenje od narednog meseca.
Ovo poskupljenje izazvalo je nezadovoljstvo korisnika i to ne samo zbog povećanja cene nego zbog toga što, kako ističu, o tome nisu bili obavešteni, ili bar ne na adekvatan način.
Po rečima pravnog savetnika u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine Marka Dragića, promena cene usluga operatora deo je ugovora koji su građani potpisali s njim, ali s druge strane, opretor ima obavezu da potrošače na vreme obavesti o promeni kako bi mogli da, ako žele, raskinu ugovor bez plaćanja penala.
Dragić naglašava i da operatori mobilne telefonije, kao i svi trgovci, diktiraju uslove na tržištu i najverovatnije je reč o dogovoru, odnosno kartleskom udruživanju, da njihove usluge poskupe istovremeno i uglavnom u istom procentu, te da će računi u proseku biti veći za oko 150 dinara.
Naš sagovornik kaže da, zapravo, poskupljenje nije izraženo u procentima već zavisi od paketa i zbog toga će neko dobiti račun uvećan i za više od 200 dinara, a neko manje od 150.
− Ugovor koji građani potpisuju s operatorom sadrži mogućnost promene i medijskog sadržaja i cene, te se potrošač potpisivanjem ugovora, zapravo, saglasio s tim − kaže Dragić. − Dakle, ovo povećanje cene jeste u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača, ali treba videti i to da li su potrošači na vreme obavešteni o promenama koje su usledile ili će uslediti.
− Zakonom je propisano da potrošači o promeni moraju biti obavešteni 30 dana pre nego što ona počne da se primenjuje i u tom roku mogu da raskinu ugovor bez plaćanja penala, bez obzira na to da li je reč o promeni cene ili usluge, to jest medijskog sadržaja. Ukoliko potrošač to ne učini pre nego što promena stupi na snagu, gubi tu mogućnost - Dragić dodaje.
Dragić savetuje građanima da uvek dobro gledaju račun, bilo da im stiže na kućnu adresu, bilo u elektronskoj formi, i ukazuje da obaveštenje o promeni mora biti vidljivo.
Najbolje je da bude iskazano na računu, ali praksa je često drugačija.
− Neretko operatori takva obaveštenja objave samo na svojim sajtovima, a to nikako ne podrazumeva da će svi potrošači to viditi. Objavljivanjem na sajtu ispoštovana su pravila koja su propisana Zakonom o zaštiti potrošača, ali to nije dovoljno, jer svi potrošači neće to videti, a to se posebno odnosi na populaciju koja nije dovoljno inforamatički obučena − ukazuje Dragić.
Po njegovim rečima, i pored toga što je ispoštovana zakonska procedura, poskupljenje je neki vid obmane jer operatori nisu dovoljno jasno i vidljivo obavestili potrošače o promeni.
− Operatori moraju da dokažu i opravdaju poskupljenje, odnosno obrazlože šta je uticalo da njihova usluga košta više, koja je to stavka i zašto, a za sada nema adekvatnog objašnjenja i to je i pitanje za Agenciju za zaštitu konkurencije − ističe Dragić.
D. Mlađenović