DOMAĆE MUZIČKO STVARALAŠTVO U FOKUSU Sedam posledica ljubavi
Udruženje kompozitora Vojvodine, koje ove godine obeležava 51. godinu svog postojanja, i ovog novembra je, po tradiciji koja se uspešno sprovodi godinama unazad, organizovalo koncertno veče na kojem je izveden izbor kompozicija naših autora starije i mlađe generacije.
Važno je napomenuti da su u program uvršteni i opusi autora koji nisu članovi Udruženja, dakle i dela domaćeg muzičkog stvaralaštva koja su se pokazala kao atraktivna i za koje je postojala mogućnost oformljavanja odgovarajućih ansambala.
U fokusu programa bile su kompozicije instrumentalne ili vokalno-instrumentalne kamerne muzike. Najpre je izvedena Sonatina Dušana Radića, četvorostavačno zahtevno, tehnički i formalno besprekorno osmišljeno delo našeg velikog neoklasičara za klavir, flautu i obou. Istu kombinaciju instrumenata zamislio je i mladi autor David Mastikosa u svom efektnom komadu Behind Truck, u kojem je specifičnim detaljima programnosti ostvario izuzetan kontakt s izvođačima i publikom. U ovom uvodnom delu programa nastupio je Trio heroina koji tvore Ksenija Mijatović Korom, flauta, Veronika Antunović Marić, oboa i Slobodanka Stević, klavir. Tri umetnice, koje već više godina sviraju zajedno, u oba dela pokazale su međusobnu uigranost, zavidnu tehničku spremnost i interpretativnu svežinu koja se i inače vezuje za njihove nastupe.
Naredni deo programa posvećen je stvaralaštvu za glas. Tako su izvedene pesme Bledi mesec to sam ja Nataše Đuragić, Zaborav Stanislave Gajić i Sette conseguenze dell’amore Svetozara Nešića. Ove tri kompozicije deo su izabranih opusa sa konkursa koji je svojevremeno raspisao Kulturni centar Vojvodine „Miloš Crnjanski“. U interpretaciji izvanrednih umetnica Radoslave Vorgić Žuržovan, soprana, violinistkinje Marte Dragaš, te violončelistkinje Milice Svirac, ove kratke zvučne „slike“, zahvaljujući sigurno tekstovima koji su odabrani, delovale su kao mali „isečci“ nekakvog muzičkog teatra. Ovo bez sumnje zahvaljujući ubedljivom izvođenju, ali i činjenici da su tekstovi – u prvom slučaju narodni, u drugom Dimitrija Kokanova i trećem Dragana Ilića – majstorski odabrani i odenuti u muzičko ruho.
Delo Flow Ivane Vojnović u nastavku koncerta, posvećeno Novosadskom duvačkom kvintetu koji ga je i izveo, pokazalo se, kroz instančanu „igru“ glasova pet duvačkih boja, kao pravo malo remek delo kamerne muzike. Isti sastav izveo je i opus The Glass Train Dorotee Vejnović, mlade autorke inače angažovane na Akademiji umetnosti Novi Sad. I ovo delo je, kao i Mastikosin komad na početku, imalo nešto od sugestivne programnosti koja ga je učinila veoma prijemčivim za auditorijum. Novosadski duvački kvintet, kojeg čine Ksenija Mijatović Korom, flauta, Veronika Antunović Marić, oboa, Kristijan Boroš, klarinet, Goran Marinković, fagot i Mirko Marić, horna, poznat je domaćoj publici po nedavno objavljenom i promovisanom kompakt disku Šarm francuske muzike, koji je kod kritike prošao veoma zapaženo kao istinski dragulj diskografije umetničke muzike. Stoga je uigranost ovog ansambla, pažljiva izbalansiranost pojedinih „glasova“ instrumenata i posvećeno praćenje atmosfere partiture (čak i u vizuelnom smislu) ono što je još jednom potvrdilo njegovu umetničku vrednost.
Posebno uzbuđenje večeri izazvalo je izvođenje nedavno otkrivenog i štampanog Gudačkog kvarteta br. 3 Rudolfa Bručija pod naslovom Znamenja. Ovo delo pisano za gudački kvartet i sopran, formaciju koja podseća na Josipa Slavenskog i njegove „Pesme moje majke“, kao i na čuveni Šenbergov prodor u atonalnost u Gudačkog kvartetu br. 2, publici su predstavili poznati novosadski sastav TAJJ i Radoslava Vorgić Žuržovan, sopran. Bruči je za ovaj ciklus odabrao pet pesama Vaska Pope iz zbirke Sporedno nebo, neobičnih, nadrealističnih, začudnih tekstova koji su, u ubedljivoj sopranskoj interpretaciji i uz majstorsku pratnju zahtevnih deonica gudačkih instrumenata, ozvučili jedan specifičan period naše muzike posvećen atonalnom muzičkom narativu.
Novosadski duvački kvintet izveo je u poslednjem segmentu programa Kiraljevu Burlesku, delo izvanredne muzičke invencije, formalno logično vođeno i sa ubedljivim poznavanjem mogućnosti svih instrumentalnih kombinacija kvinteta. Divni Erne Kiralj, a potom zajedničkim snagama izveden Tango Aleksandre Vrebalov doveo je ovo veče do istinskog ushićenja i pokazao da je UKV, sa svojim dugogodišnjim predsednikom Jovanom Adamovim i dirigentkinjom Tamarom Adamov Petijević, koja je spiritus movens ovih tradicionalnih koncerata, veoma važnih za očuvanje domaćeg muzičkog stvaralaštva u nas.
Ira Prodanov