NEMA GUŽVE KOD VULKANIZERA ZA MONTIRANJE ZIMSKIH PNEUMATIKA Dobra guma glavu čuva
Mnogim vlasnicima automobila zamena guma je prva asocijacija na novembar i početak zime.
Cena pneumatika zavisi od tipa vozila, dimenzija, proizvođača i, naravno, kvaliteta, a, iako su stručnjaci saglasni u tome da je korišćenje sezonskih guma bezbednije, veliki broj vozača odlučuje se da za svog „ljubimca” pazari univerzalne (M 5).
Da li zbog toga što su neke vulkanizerske radnje uvele zakazivanje ili su se vozači navikli na obavezu zamene sezonskih guma, pa ne čekaju poslednji čas, većih gužvi još uvek nema, ali ih vulkanizeri očekuju u drugoj polovini meseca.
Pre odlaska u kupovinu, većina se o cenama informiše na internetu, a nemali broj odlučuje se upravo za onlajn pazar. Sajtova je zaista mnogo, a jedan od popularnijih je „Planeta guma”. Po rečima vulkanizera, vozači uglavnom kupuju pneumatike jeftinijih brendova, poput „Tigar vintera”, „Save eskimo”, „Trajala” ili neke kineskih proizvođača, koji su u Srbiji sve popularniji. Iako su premijum brendovi „Gud jir”, „Mišlen” i „Kontinental” kvalitetniji i dugotrajniji, njih uglavnom pazare oni s dubljim džepom. Kada je reč o novim gumama, novosadski vulkanizeri kažu da najveći ceh plaćaju vlasnici džipova i SUV vozila, te daju od 10.000 do 25.000 dinara za komad.
Zamena podrazumeva demontažu, montažu i balansiranje, za koje je potrebno izdvojiti otprilike od 500 do 900 dinara, po točku. Primera radi, za zamenu guma (dimenzija 16-17 inča) montaža, uz balansiranje, košta i više od 1.000 dinara po točku, dok će vlasnici novijih, sportskih ili terenskih vozila za zamenu morati da izdvoje i do 2.000 dinara po točku. Ukoliko je reč o zameni točkova s već montiranim gumama i izdatak je manji, jer je i manje posla za majstore.
Paprene kazne
Po Zakonu o bezbednosti saobraćaja, upotreba zimske opreme obavezna je već od 1. novembra, pa sve do 1. aprila, ukoliko je na putu sneg, led ili poledica. Kazne za nepoštovanje propisa kreću se od 6.000 do 20.000 dinara za fizička lica, odnosno 100.000 do 800.000 za pravna lica.
Ukoliko dođe do saobraćajne nezgode zato što automobil nije imao zimske gume, što se tretira kao tehnički neispravno vozilo, kazne su još veće. Primera radi, u slučaju saobraćajke, u kojoj je pričinjena manja materijalna šteta i nije bilo povređenih, vozač koji je kriv moraće da plati od 20.000 do 40.000 dinara, ili da pak „odleži” kaznu od 45 dana zatvora.
Iz Auto-moto saveza Srbije (AMSS) kažu da zimske gume u proseku traju oko tri-četiri godine, što, imajući u vidu platežnu moć prosečnog vozača, i nije baš mali izdatak. Najjeftinije, takovane badžet gume, u koje spadaju i kineske i domaće, staju oko 4.500 dinara komad, za, recimo, „fijat punto”, dok su pneumatici premijum brendova i do tri puta skuplji i za njih je potrebno izdvojiti i oko 10.000 dinara. Da bi što više uštedeo, deo vozača odlučuje se za kupovinu polovnih pneumatika, ali to je, po rečima vulkanizera, često „mačka u džaku”.
Stručnjaci naglašavaju da se zimske gume, zbog proklizavanja, obavezno montiraju na sva četiri točka, a šara ne sme biti plića od četiri milimetra. Logično, one se od letnjih razlikuju po sastavu, mekše su i bolje prianjaju. Osim toga, eksperti savetuju vozačima da koriste zimske gume, pogotovo onima koji mnogo vremena provode na drumu. Univerzalne gume, koje su 20 do 30 odsto skuplje od sezonskih, preporučuju se vozačima koji ne prelaze više od 10.000 kilometara godišnje, pošto se leti više i brže habaju. Reč je o pneumaticima koji imaju dovoljno mekoće da ne gube neophodna svojstva u zimskim uslovima vožnje, ispod sedam stepeni Celzijusovih, ali upravo ta mekoća utiče na to da se leti više troše.
J. Vukašinović
I. Japundža