Asocijacija Per.art ponovo aktivna na domaćoj i međunarodnoj sceni
Asocijacija “Per.Art” iz Novog Sada, nakon velike pauze tokom pandemije, ponovo izvodi predstavu „Dis silfid”.
Ovaj put sa uzbuđenjem javljaju da je izvođenje ove predstave zakazano u čuvenom pariskom “Teatr de la vil”, u terminima od 9. do 12. maja.
- Srećni smo i ponosni što imamo priliku da nastupimo u tako značajnom teatru sa tradicijom negovanja savremenih plesnih praksi - navodi se u saopštenju. - Predstava “Dis silfid” je bila uvrštena u selekciju 12 najboljih predstava u Nemačkoj i predstavljena na “Tancplatform Dojčland” 2020. godine u Minhenu, kao i na drugim značajnim festivalima.
U predstavi “Dis silfid”, koju je radio veliki tim umetnika predvođen Sašom Asentićem, fokusirali smo se na istoriju nemačke plesne scene i na radove koji su tokom 20. veka nastali u Nemačkoj, a izvršili su snažan uticaj na svet plesa.
- Bavili smo se koreografijama “Hekstanc” Meri Vigman iz 1926. godine, “Kontakthof” Pine Bauš iz 1978. i “Self anfinišd” Gzavijea Le Roe iz 1998, koje su promenile samo shvatanje plesa, koreografije i plesnog tela. Revolucionarno su odstupile od plesnih normi svog vremena. U ovom radu najviše nas je zanimalo upravo razmatranje procesa normativizacije u plesu, ali i u društvu u kojem živimo. Ono što smo videli kao veliki potencijal za preispitivanje pozicije osoba sa invaliditetom u plesu jeste način na koji se sve tri koreografije bave pitanjem drugog i stranog, odnosa pojedinca i društva i pitanjem identiteta. Kao grupa umetnika sa i bez invaliditeta, želeli smo da reaktualizujemo ova pitanja i tako intervenišemo u savremenu plesnu scenu danas, nudeći mogućnost umetnicima sa invaliditetom da se na njoj pojave kao subjekti i akteri savremenog plesa - stoji u najavi.
Pored gostovanja u Parizu, iz “Per.Art”-a najavljuju i nova izvođenja predstave„Žizela“ 7.i 8. juna na pozorišnoj sceni u Gimnaziji “Laza Kostić“ u Novom Sadu. Ova predstava je nastala u produkciji “Per.Art”-a u okviru projekta „Jurop bijond akses”, koji je jedan od vodećih evropskih projekta za umetnike sa invaliditetom u oblasti savremenog plesa. “Žizela” se zasniva se na ideji Jelene Stefanoske da kroz savremeni ples izvede svoje tumačenje tragičnog lika Žizele iz istoimenog baleta. Jelena kroz ples ispituje sličnosti i razlike između Žizelinog i svog žvota, u društvu u kojem postoje stroga pravila koja onemogućavaju pojedinca da živi život dostojanstveno i srećno.
„Per.Art” je odabrao plesnu umetnicu Tanju Josić iz Novog Sada da učestvuje na petoj umetničkoj laboratoriji u Atini, od 6. do 13.juna, u okviru projekta “Jurop bijond akses”. Na ovom projektu, “Per.Art” je partnerska organizacija nizu vodećih evropskih centara savremene umetnosti iz Velike Britanije, Italije, Holandije, Grčke, Švedske i Nemačke.
Takođe, “Per.Art” će predstavom “Ples u 21. veku” gostovati u Minhenu, u uglednom pozorištu “Kameršpile”, koje je i jedan od koproducenata predstave. “Ples u 21. veku” je predstava nastala po ideji Natalije Vladisavljević, članice “Per.Art”-a i jedne od najznačajnijih umetnica sa Daunovim sindromom na međunarodnoj sceni savremenih izvođačkih umetnosti.
- Razmišljam o novoj predstavi. Ja bih želela da u ovoj predstavi svi sarađujemo što znači da ćemo se na probama dogovarati. Radiće se na improvizaciji i na raznorazne teme. Improvizacija, to je o nama i kada pokazujemo odnos prema igračima i igračicama. To je ono što radimo zajedno jako dugo, to što radimo za improvizaciju je govor tela sa pojačanim timskim radom. Zanima me svešto je vezano za ples. I za klasični i za savremeni ples. Postoji savremeni ples bez muzike, a postoji i savremeni ples bez plesa. Sećam se kada me je Saša pitao kako bih nazvala moju novu predstavu da sam rekla: “Ples u 21. veku”. Da ne bih odugovlačila, mi živimo u 21. veku, tada će nam biti i predstava. Jedan vek ima sto godina - rekla je kao koreografkinja Natalija Vladisavljević.
I. B.