Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

INTERVJU STEVAN DIVJAKOVIĆ, KOMPOZITOR Osluškujem svoje delo

28.03.2022. 10:59 11:02
Piše:
Foto: Privatna arhiva

Na sceni „Jovan Đorđević“ Srpskog narodnog pozorišta večeras će opera „Vladimir i Kosara“ Stevana Divjakovića, koja je pre pet godina premijerno koncertno izvedena, doživeti svoju scensku praizvedbu.

Jednom od najplodnijih novosadskih kompozitora ovo je prvo opersko delo, ali su njegovi baleti „Altum Silentium“, „Predsmrtna ljubavna pesma“ („Poema o ljubavi“) već izvođeni na sceni SNP-a, a pisao je i muziku za niz dramskih predstava našeg najstarijeg profesionalnog teatra: „Murlin Murlo“, „Mera za meru“, „Revizor“, „Mrešćenje šarana“, „Pop Ćira i pop Spira“, „Greta, stranica 89… Divjaković je, inače, autor i libreta opere, koji je naslonjen na istoimene drame Lazara Lazarevića i Petra Preradovića, kao i tragediju „Vladislav“ Jovana Sterije Popovića, odnosno temelji se na legendi o dukljanskom knezu i njegovoj vernoj ljubi.

– Opera je sinteza poezije, drame, muzike, plesa, arhitekture i likovne umetnosti – kaže za „Dnevnik” maestro Stevan Divjaković. – Da bi operu istrgnuli iz naivne zastarelosti, morate pronaći nove sveže impulse primenom savremene režije, koja je u operskom stvaralaštvu često bila zanemarivana ili na neadekvatan način primenjivana. Kompozitor mora da u samoj formi i strukturi opere ostavi prostor reditelju da iznese svoju kreativnost današnjeg vremena, pružajući slušaocu jednu novu komunikaciju sa delom. Operu „Vladimir i Kosara” napisao sam u želji da jedinstvenim i univerzalnim muzičkim jezikom ponudim savremenom čoveku aktuelna pitanja i odgovore iz sadašnjosti i prošlosti.

Da li ste nakon koncertnog izvođenja Vaše opere “Vladimir i Kosara” pre pet godina intervenisali na libretu i/ili muzičkom materijalu, spremajući je za scensku postavku, ili se držite onog šahovskog pravila “taknuto maknuto”?

– Kompozitor sam koji osluškuje svoje delo, i to često u tišini gledajući u partituru. Kada je opera u pitanju, važno je doći do zajedničkog scenskog rešenja. Tako da mogu reći da na partituri jeste vršena određena korekcija zbog dramaturških potreba... I tim koji je postavljen od strane opere SNP-a zaista je sjajan, jer reditelj Aleksandar Nikolić operi daje jednu novu dimenziju u režiji, koreograf Aleksanar Ilić umetničkom igrom stilizuje folklorne pokrete, kostimografkinja Senka Ranosavljević ponudila je kostime koji verno oslikavaju period u kom se radnja opere dešava, dok su dirigenti Dian Čobanov i Mikica Jevtić partituri prišli zajedničkom analizom.

Retko operski reditelji i dirigenti imaju pred sobom partituru živog kompozitora, pa da im je još “na dohvat ruke”. U kojoj su Vas meri konsultovali, ili ste im dali potpuno odrešene ruke po modelu “vidimo se na premijeri”?

– Kako kaže maestro Dian Čobanov, „imao sam priliku da lično upoznam maestra Divjakovića i održali smo nekoliko zajedničkih sastanaka na kojima smo diskutovali o muzičkim i dramaturškim detaljima, o tempu, artikulaciji, dinamici i tome slično. Razgovori su bili produktivni, jer sam na taj način stekao još bolji utisak o operi, a i maestro Divjaković je prihvatio neke moje interpretacijske predloge”. Na isti način razgovorao sam sa solistima, koji su u podeli opere, sa dirigentom hora Vesnom Kesić Krsmanović, dok su sa rediteljem često razgovori počinjali u kasnim noćnim satima a završavali se u ranim jutarnjim..


Razmišljam o novoj scenskoj kompoziciji

– Moj opus obuhvata dela raznovrsnih žanrova koja su pisana za različite ansamble i soliste. Od ciklusa solo pesama “Na buri” (na stihove Desanke Maksimović), “Jablanovi” (Jovan Dučić), “Ni bogova ni molitava” (Ivo Andrić), pa dva gudačka kvarteta, koncert za hornu i gudački orkestar, “Sinfonietta Dramatica” za orkestar harmonika, “Altum silencijum” za hor, gudački orkestar, soliste, klavir i udaraljke, “Sinfonietta” i “Svečana uvertira” za simfonijski orkestar kao i najnovije delo, koje je 17. februara 2022. izveo Vojvo đanski simfonijski orkestar sa dirigentom Aleksandrom Markovićem “Balkanska fantazija”, onda beleti “Altum silencijum”, “Predsmrtna ljubavna pesma”, “Banović Strahinja” i sad opera “Vladimir i Kosara”. Ova su dela izvođena u mnogim zemljama Evrope, u prestižnim koncertnim dvoranama poput: Pillharmonie Berlin Grosser Saal, Royal College of music London, Herkulessaal der Residenz Munchen, Viktoria Hall Geneve... I sva ta dela koja sam napisao i koja su izvođena daju mi podstrek te, bez obzira na godine, verujem da imam šta još da naučim. I razmišljam o novoj scenskoj kompoziciji.


I dalje domaći kompozitori nerado pišu opere. Ima li tu i određene bojazni da će neminovno uslediti poređenja sa Verdijem, Pučinijem..?

– Moja opera se ne može porediti sa operskim velikanima poput Verdija, Pučinija ili Bizea, jer sam je pisao drugačijim muzičkim jezikom. Za legendu o Vladimiru i Kosari, koja se dešava na prostoru Duklje krajem DŽ i početkom DŽI veka, koristio sam arhaični, plagalni harmonski melos, koji je obojen folklornim motivima srednjeg veka. Drugim rečima, želim da ponudim Evropi one vrednosti koje ona nema a u tradiciji su Balkana. Zato mislim da opera „Vladimir i Kosara” ima svoje mesto u našoj Evropi.

Svojevremeno je Udruženje kompozitora Vojvodine u saradnji sa KCV “Miloš Crnjanski” štampalo odabrane partiture ovdašnjih autora. Da li je to jedan od mogućih puteva da njihove kompozicije ne ostanu zakopane po fiokama?

– Danas štampati domaća dela a koja nisu izvođena i prepoznata sa svim svojim vrednostima i potrebama izvođača, mislim da je velika greška. Ilustracije radi, moja partitura za orkestar harmonika “Sinfonietta Dramatca“ štampana je u izdavačkoj kući “Jetelina” samo zato što je bila velika zainteresovanost orkestara. I do sada je štampano treće izdanje, i to partitura sa svim štimovima.

Prve kompozicije ste napisali pre bezmalo pola veka. U kojoj meri znanje, iskustvo pa i emocije, akumulirani kroz sve te godine i pretočeni u brojne poznate i rado izvođene partiture, predstavljaju obavezu, opterećenje čak kada stvarate novo delo, ili su, naprotiv, najbolja moguća podloga da se i dalje istražuje, eksperimentiše...

– Odavno sam završio u svom kompozitorskom opusu sa aleatorikom u muzici, slučajnim harmonskim susretima slobodnih melodija i grafičkih šema u improvizovanju svakog muzičara ponaosob. Nisam zagovornik da se u stvaralaštvu vraćamo unazad, ali nisam ni za to da se odbace one vrednosti koje su vremenom nadgrađivane i usavršavane. Taj spoj prošlosti i okvir sadašnjosti, odnosno moderne umetnosti, sa očuvanjem tradicionalnih i savremenih evropskih vrednosti i tradicijom Balkana, pruža umetniku mogućnosti za stvaranje dela koja dopunjavaju kulturnu baštinu Evrope.

M. Stajić

Piše:
Pošaljite komentar