Od četvrtka u Novom Sadu izložba radova legendarnog Uroša Toškovića
U novosadskoj galeriji NS Buda/Antique and art store (Dunavska 25) sutra u 18 časova biće otvorena izložba „Nasleđe” posvećena stvaralaštvu velikog crnogorskog, jugoslovenskog i evropskog slikara Uroša Toškovića.
„Ako postoji umetnik koji živi svoju umetnost, kod kojeg je nevidljiva granična linija odvajanja umetnika od čovjeka, onda je to Uroš Tošković. Neshvatljiv, neprilagođen, zastrašujući je stvoritelj svog dela, a takvo je i samo njegovo delo. Tošković se nikome ne udvara, svojim crtežima, slikama, skulpturama, instalacijama...ali, ni svojim rečima, pogledima, ponašanjem. On je takav kakav jeste i to je njegova sloboda, stvaralačka i ljudska...Ona je njegov izbor koliko i usud“, zapisala je svojevremenop istoričarka umetnosti dr Anastazija Miranović.
Uroš Tošković (Pelev Brijeg, 19. novembar 1932 — Podgorica, 3. mart 2019) diplomirao je 1956. na Akademiju likovnih umetnosti u Beogradu, u klasi profesora Marka Čelebonovića. Iste godine odlazi, kao stipendista francuske Vlade u Pariz, gde završava Školu lepih umetnosti kod Morisa Brijanšona. Smatra se rodonačelnikom kolonije jugoslovenskih slikara u Parizu, a biće 1957. među osnivačima društva prijatelja Baltazar, u kojem su bili i Leonid Šejka, Siniša Vuković, Miro Glavurtić, Dado Đurić, Mišel Kontić, Vukota Vukotić, Peđa Ristić i Olja Ivanjicki i koje godinu kasnije postaje čuvena Mediala. Inače, u Parizu Uroš Tošković ostaje sve do 1976. i drugovaće sa Belmondom, De Sikom, Sartrom, raditi sa Pikasom, Dalijem, Joneskom, a pojedini evropski likovni kritičari ga svrstavaju među najbolje crtače svih vremena.
„Umetnost niko nije objasnio i neće je ni objasniti dok je sveta i veka. Zato i traje vekovima od Krapinskog čoveka do Znaka na nebu. Umetnost je religijska apstraktnost. Kao naše rođenje, kao naša kreacija. Iz najvećih govana se rađa dragi kamen, a i onda ga samo pravi nalaze. Nikad ništa-ljudi. Te ne valja kad ojagnji sedmoro, te ne valja raditi nedeljom, te zlo u kuću ako se rodi životinja sa očima na guzicu... Sve je to farsa, osim ono iznutra. Sve se stvari prvo rađaju u čoveku, onda se to izdešava i postane opšta stvarnost”, govorio je Uroš Tošković, po pravilu bez dlake na jeziku..
„Nasleđe” će u galeriji NS Buda/Antique and art store trajati tokom čitave 2022. godine, u kojoj Novi Sad nosi titulu Evropska prestonica kulture. Namera organizatora izložbe je da je upotpune velikim brojem pratećih programa, poput okruglih stolova posvećenih delu Uroša Toškovića, književnih i pesničkih večeri, različitih panela o krucijalnim pitanjima u kulture... Sama, pak, izložba će biti prodajna, pri čemu je deo tako prikupljenih sredstava namenjen Dečjem selu u Sremskoj Kamenici. M. StajićU novosadskoj galeriji NS Buda/Antique and art store (Dunavska 25) sutra u 18 časova biće otvorena izložba „Nasleđe” posvećena stvaralaštvu velikog crnogorskog, jugoslovenskog i evropskog slikara Uroša Toškovića. „Ako postoji umetnik koji živi svoju umetnost, kod kojeg je nevidljiva granična linija odvajanja umetnika od čovjeka, onda je to Uroš Tošković. Neshvatljiv, neprilagođen, zastrašujući je stvoritelj svog dela, a takvo je i samo njegovo delo. Tošković se nikome ne udvara, svojim crtežima, slikama, skulpturama, instalacijama...ali, ni svojim rečima, pogledima, ponašanjem. On je takav kakav jeste i to je njegova sloboda, stvaralačka i ljudska...Ona je njegov izbor koliko i usud“, zapisala je svojevremenop istoričarka umetnosti dr Anastazija Miranović.
Uroš Tošković (Pelev Brijeg, 19. novembar 1932 — Podgorica, 3. mart 2019) diplomirao je 1956. na Akademiju likovnih umetnosti u Beogradu, u klasi profesora Marka Čelebonovića. Iste godine odlazi, kao stipendista francuske Vlade u Pariz, gde završava Školu lepih umetnosti kod Morisa Brijanšona. Smatra se rodonačelnikom kolonije jugoslovenskih slikara u Parizu, a biće 1957. među osnivačima društva prijatelja Baltazar, u kojem su bili i Leonid Šejka, Siniša Vuković, Miro Glavurtić, Dado Đurić, Mišel Kontić, Vukota Vukotić, Peđa Ristić i Olja Ivanjicki i koje godinu kasnije postaje čuvena Mediala. Inače, u Parizu Uroš Tošković ostaje sve do 1976. i drugovaće sa Belmondom, De Sikom, Sartrom, raditi sa Pikasom, Dalijem, Joneskom, a pojedini evropski likovni kritičari ga svrstavaju među najbolje crtače svih vremena.
„Umetnost niko nije objasnio i neće je ni objasniti dok je sveta i veka. Zato i traje vekovima od Krapinskog čoveka do Znaka na nebu. Umetnost je religijska apstraktnost. Kao naše rođenje, kao naša kreacija. Iz najvećih govana se rađa dragi kamen, a i onda ga samo pravi nalaze. Nikad ništa-ljudi. Te ne valja kad ojagnji sedmoro, te ne valja raditi nedeljom, te zlo u kuću ako se rodi životinja sa očima na guzicu... Sve je to farsa, osim ono iznutra. Sve se stvari prvo rađaju u čoveku, onda se to izdešava i postane opšta stvarnost”, govorio je Uroš Tošković, po pravilu bez dlake na jeziku..
„Nasleđe” će u galeriji NS Buda/Antique and art store trajati tokom čitave 2022. godine, u kojoj Novi Sad nosi titulu Evropska prestonica kulture. Namera organizatora izložbe je da je upotpune velikim brojem pratećih programa, poput okruglih stolova posvećenih delu Uroša Toškovića, književnih i pesničkih večeri, različitih panela o krucijalnim pitanjima u kulture... Sama, pak, izložba će biti prodajna, pri čemu je deo tako prikupljenih sredstava namenjen Dečjem selu u Sremskoj Kamenici.
M. Stajić