Ivan Karl, predsednik Odbora Festa: Povratak u budućnost
Novo, 49. izdanje Međunarodnog filmskog festivala u Beogradu biće održano od 7. do 16. maja pod sloganom „Povratak u budućnost“.
Kako je najavljeno, ovogodišnji program FEST-a premijerno na ovim prostorima predstaviće više od 70 filmova najnovije svetske kinematografije, od toga šest srpskih dugometražnih filmova i dve manjinske koprodukcije.
Na otvaranju bi trebalo da bude prikazano ostvarenje Simona Stouna „Veliko iskopavanje” sa Rejfom Fajnsom u glavnoj ulozi, no kako su epidemiološke (ne)prilike uslovile da termin manifestacije već nekoliko puta bude pomeran, prvo pitanje za Ivana Karla, predsednik Odbora FEST-a i sekretara za kulturu Grada Beograda, bilo je o tome hoće li najpoznatija filmska smotra na ovim prostorima zaista u maju obradovati poklonike sedme umetnosti?
– Mislim da je to izvesno – kategoričan je Ivan Karl. – Juče je završen Kratki metar, prikazani su svi filmovi, dodeljene nagrade. Na redu je FEST, koji je, naravno, organizaciono mnogo zahtevnij i po gabaritima znatno veći festival, ali matrica je ista. Spremni smo i sa programom i sa svim kovid merama, koje trenutno idu uz održavanje manifestacija kulture. Odlaganja su bila nužna, jer smo i u februaru i u aprilu imali znatno veće korona brojke. Važno je da imunizacija čini svoje i kako bude rastao broj vakcinisanih, padaće broj zaraženih, a sve to povoljno utiče na razne aspekte života, pa i ovaj.
U kojoj meri su dosadašnja prolongiranja „zagorčala život” organizatorima? Tu pre svega mislim na komunikaciju sa producentima čiji su filmovi uvršteni u program, ali i na druge aspekte realizacije kompleksne manifestacije kakva je FEST.
– Prolongiranja su samo odložila realizaciju jer smo mi imali sve spremno još u februaru. Svi koji čine lanac FEST-a, a tu su pored tima Centra beogradskih festivala, koji je operativno organizuje manifestaciju, umetnički direktor, Odbor, Sekretarijat za kulturu Beograda, distributeri, inostrani partneri, domaći prikazivači, svi su pokazali visok nivo odgovornosti, profesionalizma i zajedništva, a to se ogleda i kroz razumevanje kovid realnosti koja diktira uslove nama, a ne obrnuto. Napomenuću da smo prvi sastanak vezan za početak priprema 49. FEST-a imali 16. juna prošle godine. Iza nas je dug put.
Ima li vesti o viđenim gostima, koji su važan deo tradicije festivala?
– Tradicija je jedno, okolnosti su drugo. Biće gostiju, ali primereno trenutku. Koga god budemo mogli, dovešćemo u Beograd, kolima ili avionom. No, ne bih još licitirao imenima stranih gostiju, kojih će svakako biti.
Moto ovogodišnjeg festivala je „Povratak u budućnost” i oči dobrog dela prikazivača uprte su ka Festu i kako će manifestacija, u smislu odziva publike, proteći.
– Slogan nije slučajan i služi kao poziv publici da se simbolično vrati u bioskope koje je korona žestoko udarila i dovela u pitanje njihov opstanak. Optimističan sam i verujem da će se, kad ovo prođe, ljudi vratiti pred veliko platno i brže nego što mislimo. Striming platforme su proizvod moderne tehnologije i brzog vremena u kome živimo, ali film je nastao u bioskopu i podrazumeva kolektivno gledanje i doživljaj.
Budući da je pandemija poremetila mnoge relacije „te ionako više ništa nije isto”, već su krenule spekulacije da bi Fest, ukoliko se ovaj novi, iznuđeni termin, pokaže „u dobrom svetlu”, festival mogao iz zimskih uslova da trajno bude pomere u srce proleća. Koliko je to zapravo realno?
– Bilo je takvih zamisli i ranije, najpre krajem osamdestih kada se predlagalo da se FEST održava početkom jeseni posle Venecije i Toronta, da bi sredinom devedesetih na stolu bila ideja da pređe u maj, neposredno posle Kana. Obe ideje su iz vremena kada je FEST bio festival festivala i moram da priznam da sam i ja sa pozicije nekadašnjeg selektora bio sklon prvom predlogu jer bi filmovi bili svežiji i ne bi bilo nužno da se dugo čuvaju za FEST što se otvaranjem tržišta i pojavom konkurencije ispostavilo kao ozbiljan problem. Međutim, u ovoj takmičarskoj koncepciji FEST-a, koja je nepovratan proces, postojeći termin u februaru je zahvalniji, jer nam daje kalendarsku prednost u odnosu na niz konkurentskih manifestacija u regionu. A region je prostor u kome FEST treba da bude najjači filmski festival.
M. Stajić