Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Zbornik Matice srpske za likovne umetnosti: Od zografa Lazovića do opusa arhitekte Milana Marića

14.02.2021. 13:10 13:12
Piše:
Foto: Dnevnik.rs

U izdanju Odeljenja za likovne umetnosti Matice srpske objavljen je Zbornik br. 48 (Novi Sad, 2020), značajna stručna i naučna publikacija koja periodično izlazi od 1963. godine.

Koncipiran kao godišnjak, Zbornik obuhvata različite teme iz istorije i teorije umetnosti, u rasponu od stvaralaštva srednjovekovnog razdoblja do perioda moderne. Pored tekstova iz istorije srpske, jugoslovenske i strane umetnosti, publikacija sadrži i teme iz muzeologije, heritologije i studija vizuelne kulture.

Na samom početku, Svetlana Maljceva i Ana Zaharova pišu o ruskoj i srpskoj crkvenoj arhitekturi nastaloj u periodu od 11. do 13. veka. Prateći razvoj dve slovenske graditeljske tradicije, autorke analiziraju proces usvajanja vizantijskih modela. U radu o dvema prestonim ikonama iz crkve Sv. Nikole u Baošićima kod Herceg Novog, Marina Matić daje doprinos istraživanju opusa zografa Aleksija Lazovića. Uz svog oca Simeona, Aleksije se može smatrati začetnikom baroka u pravoslavnom ikonopisu bokokotorskog primorja.

U studiji o ikoni Arse Teodorovića iz crkve u Budimu, Vladimir Simić razmatra predstavu Hristovog nerukotvorenog obraza u kontekstu religiozno-estetskih shvatanja epohe prosvetiteljstva. Sagledavajući portrete porodice Radimir iz Dobrote, Katarina Jović govori koliko su oni bili u skladu sa načelima reprezentacije drugih bokeljskih kapetanskih porodica. Zlata Vuksanović-Macura analizira geodetsko snimanje koje je Emilijan Josimović sproveo za potrebe izrade poznatog plana Beograda, iz 1867. godine.

U radu o arhitekturi pravoslavnih crkava u Bosni i Hercegovini, Bojan Mitrović predstavlja opseg i specifičnosti neovizantijskog sloga u ovim sakralnim objektima nastalim u periodu od 1878. do 1914. godine. Marija Ristić prati i analizira početke ilustracije u Srbiji, kao samosvojne likovne discipline. Istražujući mesto gde je sahranjen vožd Karađorđe, Tijana Borić i Igor Borozan govore o grobovima vladara oko kojih se u zavisnosti od istorijskih okolnosti uobličavao poklonički kult.

Na osnovu predavanja koja je 1907. na fakultetu držao profesor i arhitekta Nikola Nestorović, Marina Pavlović piše o kulturi stanovanja u Beogradu početkom 20. veka. U radu o spomeniku oslobodiocima Vranja, Ivana Ženarju Rajović govori sudbini ovog obeležja koje je izradio Simeon Roksandić 1903. godine. Na osnovu prikaza izložbi jugoslovenskih umetnika u Parizu datih u našoj štampi 1930-ih, Vladimir Popović daje šira saznanja o njihovom održavanju, sastavu i izlagačima.

U svom tekstu Dijana Metlić piše o fotografu Dušanu Stanimiroviću, čiji su lik i delatnost bili nedovoljno istraženi u okvirima nacionalne istorije umetnosti. Rad Lidije Merenik (“Moderni projekt Stojana Ćelića”) govori o ranom periodu stvaralaštva ovog slikara, nastalog tokom 50-ih godina prošlog veka. Aleksandra Ilijevski daje osvrt na prvi železnički most u Beogradu (danas Stari železnički most), koji je tokom 1882-84. izgradila kompanija Fiv-Lil. Ovo renomirano preduzeće, podiglo je i most preko Dunava u Novom Sadu.

Članak Viktorije Kostojeve posvećen je novim činjenicama vezanim za istorijat projekta i izgradnje Spaso-preobraženske saborne crkve u Los Anđelesu, izgrađene tokom 1974-90. prema nacrtu Romana Verhovskog i Georgija Staševskog. Zanimljivo je da je pomenuti autor hrama, Verhovski ostavio tragove u Beogradu na polju monumentalne skulpture. S druge strane, Georgijev otac, Valerij Staševski, autor je nekoliko stotina projekata civilnih zgrada u jugoslovenskoj prestonici.

U tekstu o Dušanu Otaševiću, Maja Stanković govori o ranim slikarevim radovima, nastalim u periodu od 1965. do 1970. godine. Marija Martinović piše o mesnim zajednicama u Beogradu. U okviru urbanog razvoja mesna zajednica je imala najveći značaj tokom masovne izgradnje stabenih naselja, od početka 1960-ih do sredine 1980-ih godina. Nova stambena naselja su planirana i projektovana kao mesne zajednice, koje “treba da pruže legitimitet posebnosti jugoslovenske arhitekture”.

U studiji o Milanu Mariću, Aleksandar Kadijević govori o delatnosti ovog novosadskog arhitekte. Prema njegovim projektima 1970. izvedena je upravna zgrada Teniskog kluba “Vojvodina” u Dunavskom parku. Podstaknut tekovinama međuratnog modernizma Marić daje nacrt hotela “Putnik” (1980-81), uspešno se nadovezujući na Tanurdžićevu palatu. Prema njegovom projektu 1988. podignut je objekat Zavoda za hemiju i geografiju, koji je spojio zgradu odseka za biologiju sa zgradom odeljenja za fiziku i matematiku PMF-a.

Među Marićevim uspešnim realizacijama u Novom Sadu profesor Kadijević pominje i aneks Biblioteke Matice srpske postavljen uz krilo postojeće zgrade (ulica Matice srpske), koji je urađen u više etapa (1989-91, 1991-2002), kao i druge projekte ostvarene u Srbobranu, Sremskim Karlovcima, Karađorđevu, Čeneju. U tekstu kojim se okončava poglavlje “Članci, rasprave, prilozi”, Sonja Jankov piše o skulpturama Radoša Antonijevića.   

Siniša Kovačević

Piše:
Pošaljite komentar
ZBORNIK MATICE SRPSKE ZA LIKOVNE UMETNOSTI Od dečanskog živopisa do opusa arhitekte Milana Lojanice

ZBORNIK MATICE SRPSKE ZA LIKOVNE UMETNOSTI Od dečanskog živopisa do opusa arhitekte Milana Lojanice

30.06.2019. 09:54 10:05