Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Зборник Матице српске за ликовне уметности: Од зографа Лазовића до опуса архитекте Милана Марића

14.02.2021. 13:10 13:12
Пише:
Фото: Dnevnik.rs

У издању Одељења за ликовне уметности Матице српске објављен је Зборник бр. 48 (Нови Сад, 2020), значајна стручна и научна публикација која периодично излази од 1963. године.

Конципиран као годишњак, Зборник обухвата различите теме из историје и теорије уметности, у распону од стваралаштва средњовековног раздобља до периода модерне. Поред текстова из историје српске, југословенске и стране уметности, публикација садржи и теме из музеологије, херитологије и студија визуелне културе.

На самом почетку, Светлана Маљцева и Ана Захарова пишу о руској и српској црквеној архитектури насталој у периоду од 11. до 13. века. Пратећи развој две словенске градитељске традиције, ауторке анализирају процес усвајања византијских модела. У раду о двема престоним иконама из цркве Св. Николе у Баошићима код Херцег Новог, Марина Матић даје допринос истраживању опуса зографа Алексија Лазовића. Уз свог оца Симеона, Алексије се може сматрати зачетником барока у православном иконопису бококоторског приморја.

У студији о икони Арсе Теодоровића из цркве у Будиму, Владимир Симић разматра представу Христовог нерукотвореног образа у контексту религиозно-естетских схватања епохе просветитељства. Сагледавајући портрете породице Радимир из Доброте, Катарина Јовић говори колико су они били у складу са начелима репрезентације других бокељских капетанских породица. Злата Вуксановић-Мацура анализира геодетско снимање које је Емилијан Јосимовић спровео за потребе израде познатог плана Београда, из 1867. године.

У раду о архитектури православних цркава у Босни и Херцеговини, Бојан Митровић представља опсег и специфичности неовизантијског слога у овим сакралним објектима насталим у периоду од 1878. до 1914. године. Марија Ристић прати и анализира почетке илустрације у Србији, као самосвојне ликовне дисциплине. Истражујући место где је сахрањен вожд Карађорђе, Тијана Борић и Игор Борозан говоре о гробовима владара око којих се у зависности од историјских околности уобличавао поклонички култ.

На основу предавања која је 1907. на факултету држао професор и архитекта Никола Несторовић, Марина Павловић пише о култури становања у Београду почетком 20. века. У раду о споменику ослободиоцима Врања, Ивана Женарју Рајовић говори судбини овог обележја које је израдио Симеон Роксандић 1903. године. На основу приказа изложби југословенских уметника у Паризу датих у нашој штампи 1930-их, Владимир Поповић даје шира сазнања о њиховом одржавању, саставу и излагачима.

У свом тексту Дијана Метлић пише о фотографу Душану Станимировићу, чији су лик и делатност били недовољно истражени у оквирима националне историје уметности. Рад Лидије Мереник (“Модерни пројект Стојана Ћелића”) говори о раном периоду стваралаштва овог сликара, насталог током 50-их година прошлог века. Александра Илијевски даје осврт на први железнички мост у Београду (данас Стари железнички мост), који је током 1882-84. изградила компанија Фив-Лил. Ово реномирано предузеће, подигло је и мост преко Дунава у Новом Саду.

Чланак Викторије Костојеве посвећен је новим чињеницама везаним за историјат пројекта и изградње Спасо-преображенске саборне цркве у Лос Анђелесу, изграђене током 1974-90. према нацрту Романа Верховског и Георгија Сташевског. Занимљиво је да је поменути аутор храма, Верховски оставио трагове у Београду на пољу монументалне скулптуре. С друге стране, Георгијев отац, Валериј Сташевски, аутор је неколико стотина пројеката цивилних зграда у југословенској престоници.

У тексту о Душану Оташевићу, Маја Станковић говори о раним сликаревим радовима, насталим у периоду од 1965. до 1970. године. Марија Мартиновић пише о месним заједницама у Београду. У оквиру урбаног развоја месна заједница је имала највећи значај током масовне изградње стабених насеља, од почетка 1960-их до средине 1980-их година. Нова стамбена насеља су планирана и пројектована као месне заједнице, које “треба да пруже легитимитет посебности југословенске архитектуре”.

У студији о Милану Марићу, Александар Кадијевић говори о делатности овог новосадског архитекте. Према његовим пројектима 1970. изведена је управна зграда Тениског клуба “Војводина” у Дунавском парку. Подстакнут тековинама међуратног модернизма Марић даје нацрт хотела “Путник” (1980-81), успешно се надовезујући на Танурџићеву палату. Према његовом пројекту 1988. подигнут је објекат Завода за хемију и географију, који је спојио зграду одсека за биологију са зградом одељења за физику и математику ПМФ-а.

Међу Марићевим успешним реализацијама у Новом Саду професор Кадијевић помиње и анекс Библиотеке Матице српске постављен уз крило постојеће зграде (улица Матице српске), који је урађен у више етапа (1989-91, 1991-2002), као и друге пројекте остварене у Србобрану, Сремским Карловцима, Карађорђеву, Ченеју. У тексту којим се окончава поглавље “Чланци, расправе, прилози”, Соња Јанков пише о скулптурама Радоша Антонијевића.   

Синиша Ковачевић

Пише:
Пошаљите коментар
ЗБОРНИК МАТИЦЕ СРПСКЕ ЗА ЛИКОВНЕ УМЕТНОСТИ Од дечанског живописа до опуса архитекте Милана Лојанице

ЗБОРНИК МАТИЦЕ СРПСКЕ ЗА ЛИКОВНЕ УМЕТНОСТИ Од дечанског живописа до опуса архитекте Милана Лојанице

30.06.2019. 09:54 10:05