Najviše reklamacija udruženjima potrošača zbog onlajn kupovine
Do izmene i dopune Zakona o zaštiti potrošača, koje su najavljene krajem prošle godine, još uvek nije došlo, a kako je kazao predsednik Udruženja potrošača „Prosperitet” iz Novog Sada Radomir Ćirilović, pomak se ne očekuje ni do kraja ove godine.
– Utvrđen je Nacrt teksta predloga izmene i dopune Zakona o zaštiti potrošača, ali još nije usvojen – kazao je Radomir Ćirilović. – Smatram da neće doći do značajnijih promena, ali da će veća pažnja biti posvećena mirnom rešavanju potrošačkih sporova, formiranju komisije za reklamacije i savetodavnog tela.
Po rečima našeg sagovornika, i Zakon o zaštiti potrošača bi bio dovoljan kada bi ga poštovale sve strane.
– Trgovci veoma retko uvažavaju reklamacije potrošača, a s druge strane, potrošači su veoma slabo edukovani o svojim pravima – objasnio je Ćirilović. – Svest potrošača u našoj zemlji nije na zavidnom nivou, a to trgovci često iskorišćavaju.
Potrošači se Udruženju za zaštitu potrošača „Prosperitet” javljaju telefonom, putem interneta, slanjem imejla ili direktnim odlaskom u savetovalište tog udruženja, koje se nalazi na Bulevaru Slobodana Jovanovića 30.
– Pokreće se mali broj sporova jer borbu za zaštitu svojih prava potrošači smatraju unapred izgubljenom – objasnio je Ćirilović. – U slučajevima sudskog spora, Novosađani treba da znaju da se, po Zakonu o zaštiti potrošača, ne plaća sudska taksa za robu ili uslugu vrednu do 500.000 dinara.
„Prosperitet” je prošle godine primio oko 4.500 prigovora, a tokom ove su očekivali smanjenje tog broja. Tokom pandemije koronavirusa, zbog kupovina onlajn i na daljinu, žalbi je sve više, te Udruženje sada ima od 15 do 20 reklamacija dnevno.
– Stariji sugrađani češće nasedaju na prevare na daljinu, ali i mladi prilikom onlajn kupovine – rekao je Radomir Ćirilović. – Uz otpremnicu za robu, treba da dobijete i obrazac za odustanak od „ugovora”, s kojim imate pravo da vratite robu u roku od 14 dana, a da vam oni vrate novac. Ukoliko taj obrazac nije stigao, možete ga preuzeti kod nas.
Jedna od čestih preporuka za potrošače je da sačuvaju dokaz o kupovini. To može biti fiskalni račun, koji je potrebno foto-kopirati jer brzo izbledi, slip ili izvod iz banke, ukoliko je proizvod plaćen karticom.
– Kupci se najviše žale na lošu robu – odeću, obuću i belu tehniku, ali i na kvalitet telekomunikacionih usluga – objasnio je Radomir Ćirilović. – Imamo dosta prigovora i na objedinjenu naplatu komunalnih usluga „Informatike” za toplotnu energiju i gas.
D. Andulajević
Foto: Arhiva „Dnevnika”