ZAŠTITA POTROŠAČA Kupci i trgovci pre suda mogu izgladiti spor
Potrošači i Srbiji trebali bi da uskoro dobiju bolju i sveobuhvatniju zaštitu nego do sada. Nedavno je završena javna rasprava o Nacrtu izmena Zakona o zaštiti potrošača.
Nakon sumiranja rasprave, taj obogaćeni zakonski tekst trebalo bi da prođe Vladu Srbije i krene u skupštinsku proceduru.
Najviše pažnje ovih dana je izazvala najava uvođenja registra zabarane za telemarketing. Međutim, tu su i druge novine koje bi i te kako mogle pomoći potrošačima da ostvare svoja prava brže i jednostavnije. To su vansudska poravnanja u sporu na relaciji potrošač–trgovac te uvođenje evidencije potrošačkih sporova. Tim novinama najavljeni zakonski tekst se približava evropskoj praksi, odnosno direktivama koje regulišu tu oblast. U pregovrima s Evropskom unijom poglavlje 28 posvećeno je zaštiti potrošača i zdravlja, a Srbija ga još nije otvorila.
Najviše se ovih dana govorilo o budućem registru u kojem će se evidentirati brojevi telefona potrošača koji ne žele da im trgovci reklamiraju i nude robu na taj način. Zabrana će se odnositi i na elektronske komunikacije, poput imejla, ali i na telefaks. Registar će voditi regulaciono telo nadležno za elektronske komunikacije.
Izmene Zakona predviđaju da će sudovi koji su nadležni za rešavanje potrošačkih sporova biti u obavezi da vode evidenciju potrošačkih sporova te da podatke iz evidencije prosleđuju Ministarstvu trgovine na obrascu koji će biti propisan. U parničnom postupku potrošač neće plaćati sudsku taksu za tužbu ako vrednost spora ne prelazi 500.000 dinara.
Što se tiče vansudskog rešavanja sporova, to je, kako ime kaže, postupak koji se odvija van sudova a tokom kojeg će potrošač i trgovac rešavati spor. Kada poželi da ostvari svoja prava, potrošač će morati da krene od trgovca, i to preko reklamacije. Trgovac će biti u obavezi da reklamciju primi. Ukoliko to ne želi da učini, moraće to da obrazloži. Trgovac koji pozitivno reši reklamaciju neće morati da je evidentira bilo gde ukoliko je sve išlo usmenim putem.
Jedna odredba ne poništava ugovor
Sve odredbe ugovora koje potrošač potpiše a nisu u skladu sa Zakonom biće ništave, odnosno potpisnik neće morati da ih ispoštuje. Međutim, jedna odredba ne čini ništavim ceo ugovor. Odredbe koje su u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača, kao i drugim zakonima, primenjivaće se i kada se ta koja nije usklađena izbriše. Zbog jedne neispravne odredbe neće se ceo ugovor poništavati.
Promena će biti u oblasti turističkih usluga. Putnici će morati da dobiju sve informaicje o putovanju. Tu se podrazumeva osnovna karakteristika puta, podaci o organizatoru, načinu plaćanja ceni, minimalnom broju putnika, o pasošu, vizama. Ukoliko organizator putovanja ne pruži informacije o svim troškvima, putnik nije u obavezi da te nenajvaljene troškove plati. Organizator putovanja snosiće odgovornost i za sve greške koje se pojave zbog tehničkih nedostataka ili same usluge putovanja koje su deo aranžmana.
D. Vujošević