Највише рекламација удружењима потрошача због онлајн куповине
До измене и допуне Закона о заштити потрошача, које су најављене крајем прошле године, још увек није дошло, а како је казао председник Удружења потрошача „Просперитет” из Новог Сада Радомир Ћириловић, помак се не очекује ни до краја ове године.
– Утврђен је Нацрт текста предлога измене и допуне Закона о заштити потрошача, али још није усвојен – казао је Радомир Ћириловић. – Сматрам да неће доћи до значајнијих промена, али да ће већа пажња бити посвећена мирном решавању потрошачких спорова, формирању комисије за рекламације и саветодавног тела.
По речима нашег саговорника, и Закон о заштити потрошача би био довољан када би га поштовале све стране.
– Трговци веома ретко уважавају рекламације потрошача, а с друге стране, потрошачи су веома слабо едуковани о својим правима – објаснио је Ћириловић. – Свест потрошача у нашој земљи није на завидном нивоу, а то трговци често искоришћавају.
Потрошачи се Удружењу за заштиту потрошача „Просперитет” јављају телефоном, путем интернета, слањем имејла или директним одласком у саветовалиште тог удружења, које се налази на Булевару Слободана Јовановића 30.
– Покреће се мали број спорова јер борбу за заштиту својих права потрошачи сматрају унапред изгубљеном – објаснио је Ћириловић. – У случајевима судског спора, Новосађани треба да знају да се, по Закону о заштити потрошача, не плаћа судска такса за робу или услугу вредну до 500.000 динара.
„Просперитет” је прошле године примио око 4.500 приговора, а током ове су очекивали смањење тог броја. Током пандемије коронавируса, због куповина онлајн и на даљину, жалби је све више, те Удружење сада има од 15 до 20 рекламација дневно.
– Старији суграђани чешће наседају на преваре на даљину, али и млади приликом онлајн куповине – рекао је Радомир Ћириловић. – Уз отпремницу за робу, треба да добијете и образац за одустанак од „уговора”, с којим имате право да вратите робу у року од 14 дана, а да вам они врате новац. Уколико тај образац није стигао, можете га преузети код нас.
Једна од честих препорука за потрошаче је да сачувају доказ о куповини. То може бити фискални рачун, који је потребно фото-копирати јер брзо избледи, слип или извод из банке, уколико је производ плаћен картицом.
– Купци се највише жале на лошу робу – одећу, обућу и белу технику, али и на квалитет телекомуникационих услуга – објаснио је Радомир Ћириловић. – Имамо доста приговора и на обједињену наплату комуналних услуга „Информатике” за топлотну енергију и гас.
Д. Андулајевић
Фото: Архива „Дневника”