LAZAR RISTOVSKI: Glumac probudi u sebi čudnu snagu kad se to od njega najmanje očekuje
Film “Ime naroda” našeg proslavljenog reditelja Darka Bajića, u produkciji kuće Zillion Film i uz pokroviteljstvo Vlade AP Vojvodine, imaće svoju premijeru na Festivalu evropskog filma Palić 8. avgusta ove godine.
Ovo ostvarenje je istorijska priča o Svetozaru Miletiću, uglednom advokatu, nekadašnjem gradonačelniku Novog Sada i jednom od najznačajnijih i najuticajnijih srpskih političara u Austrougarskoj druge polovine 19. veka.
Njega će u glavnoj ulozi tumačiti Ljubomir Bandović, dok su u ostalim ulogama velikani našeg glumišta poput Žarka Lauševića, Katarine Žutić, Mime Karadžića, ali i mlađe snage među Anja Pavićević, Andrija Kuzmanović, i mnogi drugi. Scenario je napisao Milovan Vitezović.
Budući da se radi o istorijskom spektaklu koji po prirodi žanra iziskuje ozbiljan budžet i produkciju, itekako je značajan podatak da je producent bio naš legendarni glumac i reditelj Lazar Ristovski. Njegovo bogato iskustvo na filmu i višedecenijski rad nedavno su krunisani raskošnom realizacijom filma Kralj Petar Prvi, gde se našao i u glavnoj filmskoj i u producentskoj ulozi, dok je njegov sin Petar na ovom ostvarenju uspešno debitovao u ulozi reditelja. Uzevši sve ovo u obzir, nema sumnje da je Lazar Ristovski bio prava osoba za upravljanje ovako ambicioznom i značajnom filmskom produkcijom.
Projekat filma “Ime naroda” je inicirao predsednik Vlade AP Vojvodine, Igor Mirović. Kako je od trenutka tekla sama realizacija, i zbog čega ste se odlučili baš za Darka Bajića kao reditelja?
– Gospodin Mirović je, kao što je poznato, i sam čovek od pera i veliki patriota. Kako su se bližili značajni istorijski datumi za Srbiju, tako, kako to često biva, iz prijateljskih kafanskih razgovora rodila se ideja da se iskoristi tekst koji je već postojao na ovu temu kao pozorišna drama, i za filmski format.
Ipak, i pored dobre volje, sakupljanje novca za snimanje filma, makar on bio i film značajan za srpsku istoriju, ne ide lako. I sam gospodin Mirović je bio zatečen koliko taj proces i rađanje jednog filmskog projekta zahtevaju snage, živaca i, naravno, novca. Na kraju je tu uvek i država koja pritekne u pomoć kad zagusti, kao što je i ovde bio slučaj.
A Darka je preporučila njegova rediteljska biografija. Pokazalo se da smo bili u pravu, jer je njegovo bogato rediteljsko iskustvo bilo neophodno u ovom komplikovanom filmskom projektu u kome se mešaju vremena i motivi. Puno glumaca, koji se tokom filma transformišu i na planu emocija i svog izgleda. Za to je bila potrebna iskusna rediteljska ruka.
Neposredno pre rada na ovom ostvarenju realizovali ste veoma ambiciozan projekat snimanja filma “Kralj Petar Prvi”, koji je u produkcijskom smislu bio izuzetno zahtevan. Koja iskustva sa tog projekta ste mogli i uspeli da primenite u radu na novom filmu, imajući u vidu njihove sličnosti i različitosti u načinu pričanja priče?
– Film „Kralj Petar Prvi” je bio mnogo zahtevniji u produkcionom smislu. To je bila jedna istinska epopeja, kako na filmu tako i oko njega. Mnoge stvari su se na tom filmu događale prvi put, čak i iskusnim filmskim radnicima, pa i meni, koji sam snimio preko osamdeset filmova. To je bio projekat na kome se gine. Moj sin Petar je pokazao da jedan mlad reditelj, debitant, može da i svojim zanatom, ali i emotivnim uzletom, napravi vrhunski rezultat.
Na svu sreću, „Ime naroda“ je tekao u mirnijim tonovima. Ovo je jedna ipak kamernija priča sa jednom ljubavnom temom, bez obzira što se film bavi junacima kojii su ostavili dubok trag u političkom životu tadašnje Austrougarske i Srbije.
Kao neko ko se afirmisao i kao glumac, reditelj i producent, u prilici ste da sagledate snimanje filma iz svih mogućih uglova. Koliko kao producent učestvujete na samom setu, kada niste i sami angažovani na režiji ili u nekoj od uloga?
– Naravno da sam često bio na setu. Ja doživljavam stvaranje filma kao zajednički posao svih koji ga prave. Uživam u činjenici da sam ljudima, filmskim radnicima, obezbedio posao od nekoliko meseci. Drago mi je da novac koji obezbedim za film podelim sa njima koji su ga teško i pošteno zaradili.
Naravno da reditelji vole da imaju podršku kreativnog producenta. Mene dugogodišnje bavljenje filmom u raznim ulogama, počev od glumca, scenariste, reditelja, preporučuje da imam pravo da kažem, i da se, bez želje da se namećem, mešam u stvaranje filmskog dela. Naravno, tu treba biti vrlo oprezan, jer sujete filmskih stvaralaca mogu biti povređene. Međutim, svi oni znaju da to radim u najboljoj nameri. Mene uloga producenta istinski raduje. Kreativni producent je neko od koga počinje ideja o stvaranju filmskog ili serijskog projekta, i sa njime se završava.
Film “Ime naroda” sniman je na nekoliko različitih istorijskih lokacija u Beogradu, Novom Sadu, Vršcu, Subotici… Koliko su sve te lokacije, bitne za priču o Svetozaru Miletiću, očuvane i danas? Da li su svi segmenti filma snimani na istorijski odgovarajućim lokacijama ili ste povremeno morali da improvizujete u drugim prostorima, ako oni iz 19. veka nisu očuvani?
– Ono što je veliki problem kada se kod nas snimaju istorijski filmovi su upravo lokacije. Retko gde su sačuvane kompaktne arhitektonske celine u kojima može da se snima bez velikih intervencija. Sve to umnogome poskupljuje filmske produkcije. No, ipak se snalazimo, dovijamo uz pomoć lokalnih samouprava, koje nam uvek izlaze u susret. Naročito kada su ovakve teme u pitanju.
Gradonačelnik Novog Sada gospodin Miloš Vučević je svesrdno pomogao u stvaranju ovog projekta. I skoro sve opštine Vojvodine su učestvovale u ovom projektu te im se iskreno u tome zahvaljujem.
Nakon premijere filma “Kralj Petar Prvi” govorili ste da je to možda vaš poslednji film, što je potom različito tumačeno – od toga da nećete više režirati, do toga da se radi o vašoj poslednjoj ulozi. Kako iz današnje perspektive gledate na tu izjavu i kako gledate na vašu dalju karijeru glumica i reditelja – koji su Vam planovi?
– Da, da, govorio sam. Bio sam više mrtav nego živ. I sada kad se setim koliko smo se svi potrošili na tom filmu, čudi me da se i dalje bavimo ovim poslom. Znate, postoje neki projekti zbog kojih je valjalo baviti se ovim poslom, i zbog kojih je valjalo živeti. Za mene je to sigurno bio film Kralj Petar prvi. To je jedna od mojih najboljih i najznačajnijih uloga.
Istina je da sam se malo umorio od svega. Nije ni čudo. Preko četrdeset godina se bavim ovim poslom. Preko osamdeset filmova i serija kao glumac, dve režije, od kojih je film „Belo odelo“ bio na festivalu u Kanu. Devetnaest filmova kao producent. Nagrada na desetine. Od malih, lokalnih, do najvećih svetskih…
Ali, glumac probudi u sebi čudnu snagu kad se to od njega najmanje očekuje. Tako sam i sada pred najnovijim izazovom. Kao producent i glumac pripremam TV seriju “Drim tim”, koju je napisao Miloš Radović, a režiraće je Dejan Zečević. Producent je Telekom i naš Zilion film. Miloš je pisao ulogu za mene. Nisam to mogao da odbijem. Komedija o ćaletu koji ima 11 sinova i od njih je sastavio fudbalski klub. Biće to jedno žanrovsko osveženje u poplavi ovih kriminalnih serija.
N. Marković