Srbija najpoželjnija u regionu za ulaganje u auto-industriju
Uprkos krizi u automobilskom sektoru, Srbija je najpoželjnija destinacija u regionu za ulaganja stranih automobilskih kompanija, navodi se u izveštaju provajdera poslovnih vesti i tržišnih informacija „See News“-a, koji je objavljen na onlajn konferenciji o razvoju automobilske industrije „SEE Automotive – Connect & Supply”.
Ukazano je na to da je tokom pandemije virusa KOVID -19 većina kompanija u auto-industriji prestala da proizvodi i okrenula se donacijama i proizvodnji potrebnih materijala za borbu s virusom. Procene „See News“-a pokazuju da bi samo kriza u automobilskom sektoru mogla uticati na dva odsto ukupne radne snage u nacionalnim ekonomijama Jugoistočne Evrope, a gubici u čitavom regionu mogli bi biti veći od osam milijardi evra.
Po rečima Lilije Goranove iz „See News“-a, postoji optimizam, posebno kada je reč o Srbiji.
– Srbija je očigledno najpoželjnija destinacija u regionu za ulaganja stranih automobilskih kompanija jer je od marta 2019. godine do marta 2020. u taj sektor u Srbiji uloženo 790 miliona evra i nema podataka o tome da će biti promene tih investicionih planova zbog krize – rekla je Lilija Goranova.
Na sastanku je ukazano i na to da analize pokazuju da će zbog pandemije i ekonomske krize koju je izazvala, automobilski sektor biti među gubitnicima, da će oporavak zavisiti od mera koje će preduzimati nacionalne vlade. Istaknuto je i da ekonomska budućnost i razvoj Srbije zavise od globalne situacije u auto-industriji.
– Ta industrija trenutno se suočava s mnogim izazovima – zatvaranje proizvodnih pogona i prekid globalnog lanca snabdevanja, što preti ekonomskom razvoju Srbije, koja ima godišnji obrt od tri milijarde evra u auto-industriji – istakao je rukovodilac sektora Održivi ekonomski razvoj i zapošljavanje Aleksandar Bec iz GIZ-a. – Deo naše podrške je posvećen Automobilskom klasteru u Srbiji, a jedan od glavnih ciljeva tog klastera je digitalizacija auto-industrije, koju je ova kriza učinila još bitnijom.
Kontinuiranu podršku razvoju automoilske industrije u Srbiji pruža Nemačko-srpska razvojna saradnja, koju implementira GIZ kroz različite projekte. Bec je ukazao na to da je od početka pandemije virusa KOVID-19 s partnerima iz Srbije razmatran kakav pristup zauzeti da bi se definisale mere koje će ublažiti efekte krize, te da je, zajedno s Centrom za digitalnu transformaciju u okviru Privredne komore Srbije, razvijen program za podršku poslovanju u vanrednoj situaciji za MMSP, za koji za samo nekoliko dana prijavilo 120 kompanija.
Konferenciju je organizovao Automobilski klaster Srbije, uz podršku projekta „Razvoj privatnog sektora u Srbiji“ koji, u okviru Nemačko-srpske razvojne saradnje, sprovodi Nemačka organizacija za međunarodnu saradnju GIZ. U virtuelnom prostoru 14 predstavnika te industrije govorilo je na temu uticaja krize prouzrokovane virusom KOVID -19 i budućih trendova.
Na sastanku je ukazano na to da će kriza prouzrokovana KOVID-19 virusom na globalnom nivou dovesti do smanjenja ulaganja u inovacije u automobilskoj industriji. Po rečima specijaliste za istraživanje i razvoj iz Odeljenja za međunarodnu trgovinu iz Velike Britanije Džeja Naglija, kriza će odložiti razvoj autonomnih automobila do najmanje 2035. godine, ali će biti nastavljen rad na projektima razvoja električnih automobila za 2021/2022. godinu.
D. Ml.