Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Studenti FTN-a promovisali hibridno vozilo u Srednjoj mašinskoj školi

22.01.2019. 12:59 13:01
Piše:
Foto: S. Kovač

Učenici Srednje mašinske škole imali su prilike da vide i da se provozaju u hibridnom automobilu koje su juče u dvorištu te škole promovisali studenti Fakulteta tehničkih nauka sa Smera mehanizacija i konstrukciono mašinstvo, zajedno s profesorima.

Čim je dopremljen, automobil je izazvao veliko interesovanje đaka, koji su sve vreme ispitivali svaki delić motora i šasije.

Reč je o studentskom projektu koji nema za cilj tehnološko usavršavanje već obrazovanje studenata.

– Suština projekta je da studenti, onim što imaju na raspolaganju u okviru laboratorije, primene znanje koje su stekli kroz teoriju, te da prođu ceo inženjerski proces – pojasnio je docent Fakulteta tehničkih nauka Boris Stojić. – Sve što se teorijski nauči, a ne primeni u praksi, ostane maglovito u sećanju. Zbog toga, već na sledećem ispitu, studenti se ne sećaju šta su prethodno učili. Međutim, ako to znanje praktično primeni pa se usput susretne s izazovima, studentu će sve što je naučio ostati zauvek u sećanju.


Ide 100 kilometara na čas

Za automobil FTN-a karakterističan je hibridni pogon, odnosno mogućnost da radi nezavisno na benzinski motor, elektromotor ili da koristi oba pogona istovremeno.

– Motor s unutrašnjim sagorevanjem je pozajmljen od vozila „kvad” marke „loncin”, čija zapremina iznosi oko 250 kubnih centimetara – pojasnio je docent Boris Stojić. – S tim motorom bi trebalo da razvije brzinu između 80 i 100 kilometara na čas, ali, nažalost, nismo imali prilike da to isprobamo. S druge strane, elektromotori su slabiji, jačine oko kilovata, što je dovoljno da se u gradskoj vožnji vozi brzinom od oko 40 kilometara na sat.

Konstrukcija automobila trajala je oko godinu, a u nju je bilo uključeno 12 studenata.


Po njegovim rečima, od tog automobila ne treba očekivati da bude konkurentan industriji, gde hiljade zaposlenih, s velikim buyetom, rade godinama na razvoju novog proizvoda. Kako je objasnio docent Boris Stojić, prednost tog hibridnog automobila je što će svaka sledeća generacija studenata imati priliku da ga doradi i poboljša.

Profesor stručnih predmeta u Srednjoj mašinskoj školi Milan Sedlan složio se da je to bila odlična prilika da đaci vide automobil koji su konstruisali mladi, te da je to važna spona između školskog i fakultetskog nastavnog plana i programa.

– Takvi projekti mogu zainteresovati učenike za nove tehnologije i da upišu FTN – rekao je profesor Sedlan, dodavši da se nada da će se u budućnosti izraditi prigodani planovi za razvoj domaće auto-industrije. – Decu izuzetno zanimaju automobili i nove tehnologije, a mladih stručnjaka, punih entuzijazma, svakako imamo, i bilo bi šteta da se takav potencijal ne iskoristi.

Student četvrte godine na Fakultetu tehničkih nauka sa Smera  mehanizacija i konstrukciono mašinstvo Žarko Jelovac, koji je učestvovao u izradi automobila, rekao je da je sklapanje hibridnog četvorotočkaša bilo veliki poduhvat.

– Najveći izazov nam je predstavljala šasija – podelio je s nama Žarko. – Ona nam je najviše muka zadavala zbog specifičnog obilka, a  pravljena je da se može rasklapati, što je zahtevalo dosta vremena i krativnosti.

Studenti koji su učestvovali u izradi hibridnog vozila izuzetno su zadovoljni rezultatom. Kako su nam rekli, ostaje im samo da zainteresuju generacije koje tek dolaze. Takođe, žele da promovišu svoj rad i da na taj  načina privuku budeće brucoše, te da pokažu šta se sve izučava na FTN-u.

Tekst i foto: S. Kovač

Piše:
Pošaljite komentar