overcast clouds
11°C
25.11.2024.
Нови Сад
eur
116.9978
usd
111.6711
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Студенти ФТН-а промовисали хибридно возило у Средњој машинској школи

22.01.2019. 12:59 13:01
Пише:
Фото: С. Ковач

Ученици Средње машинске школе имали су прилике да виде и да се провозају у хибридном аутомобилу које су јуче у дворишту те школе промовисали студенти Факултета техничких наука са Смера механизација и конструкционо машинство, заједно с професорима.

Чим је допремљен, аутомобил је изазвао велико интересовање ђака, који су све време испитивали сваки делић мотора и шасије.

Реч је о студентском пројекту који нема за циљ технолошко усавршавање већ образовање студената.

– Суштина пројекта је да студенти, оним што имају на располагању у оквиру лабораторије, примене знање које су стекли кроз теорију, те да прођу цео инжењерски процес – појаснио је доцент Факултета техничких наука Борис Стојић. – Све што се теоријски научи, а не примени у пракси, остане магловито у сећању. Због тога, већ на следећем испиту, студенти се не сећају шта су prеthodno учили. Међутим, ако то знање практично примени па се успут сусретне с изазовима, студенту ће све што је научио остати заувек у сећању.


Иде 100 километара на час

За аутомобил ФТН-а карактеристичан је хибридни погон, односно могућност да ради независно на бензински мотор, електромотор или да користи оба погона истовремено.

– Мотор с унутрашњим сагоревањем је позајмљен од возила „квад” марке „лонцин”, чија запремина износи око 250 кубних центиметара – појаснио је доцент Борис Стојић. – С тим мотором би требало да развије брзину између 80 и 100 километара на час, али, нажалост, нисмо имали прилике да то испробамо. С друге стране, електромотори су слабији, јачине око киловата, што је довољно да се у градској вожњи вози брзином од око 40 километара на сат.

Конструкција аутомобила трајала је око годину, а у њу је било укључено 12 студената.


По његовим речима, од тог аутомобила не треба очекивати да буде конкурентан индустрији, где хиљаде запослених, с великим buyеtom, раде годинама на развоју новог производа. Како је објаснио доцент Борис Стојић, предност тог хибридног аутомобила је што ће свака следећа генерација студената имати прилику да га доради и побољша.

Професор стручних предмета у Средњој машинској школи Милан Седлан сложио се да је то била одлична прилика да ђаци виде аутомобил који су конструисали млади, те да је то важна спона између школског и факултетског наставног плана и програма.

– Такви пројекти могу заинтересовати ученике за нове технологије и да упишу ФТН – рекао је професор Седлан, додавши да се нада да ће се у будућности израдити пригодани планови за развој домаће ауто-индустрије. – Децу изузетно занимају аутомобили и нове технологије, а младих стручњака, пуних ентузијазма, свакако имамо, и било би штета да се такав потенцијал не искористи.

Студент четврте године на Факултету техничких наука са Смера  механизација и конструкционо машинство Жарко Јеловац, који је учествовао у изради аутомобила, рекао је да је склапање хибридног четвороточкаша било велики подухват.

– Највећи изазов нам је представљала шасија – поделио је с нама Жарко. – Она нам је највише мука задавала због специфичног обилка, а  прављена је да се може расклапати, што је захтевало доста времена и кративности.

Студенти који су учествовали у изради хибридног возила изузетно су задовољни резултатом. Како су нам рекли, остаје им само да заинтересују генерације које тек долазе. Такође, желе да промовишу свој рад и да на тај  начина привуку будеће бруцоше, те да покажу шта се све изучава на ФТН-у.

Текст и фото: С. Ковач

Пише:
Пошаљите коментар