Pregled novog broja časopisa „Scena“
“Žena koja je skuvala svog muža” naziv je drame Britanke Debi Izit, objavljene u celosti, uz dramatrušku belešku Miloša Latinovića, koja otvara novi broj časopisa za pozorišnu umetnost “Scena” (br. 3, jul - septembar 2018), u izdanju Sterijinog pozorja.
Istoimenom festivalu takođe su posvećene stranice novog broja “Scene”, a zanimljiv osvrt na proteklo 63. Sterijino pozorje dat je kroz razgovor dvoje kritičara: Darinke Nikolić i Aleksandra Milosavljevića. U tome je svakako nezaobilazno bilo i njihovo mišljenje o ovogodišnjoj selekciji Boška Milina.
Po rečima Milosavljevića, Boško Milin se našao u situaciji da zadovolji najširi horizont očekivanja. “Ipak, na prvom mestu, on je trebalo da ispuni osnovni zadatak, da afirmiše ideju festivala domaćeg dramskog teksta. Taj zadatak, po mom mišljenju, ne ulazeći u kvalitativno određenje njegovog selektorskog izbora, u potpunosti je ispunio”. Darinka Nikolić takođe smatra da je selektor ispunio primarni zadatak pred kojim se našao, ali ujedno primećuje da ove godine na Pozorju nije videla predstave koje su pomerale granice, i koje bi “doživela kao uspostavljanje novih standarda u domaćem teatru”.
U kontekstu ovog festivala, objavljen je i razgovor Olivere Milošević sa tri nagrađene glumice (Jelena Graovac, Isidora Simijonović i Nina Nešković) u takođe nagrađenoj predstavi “Jami distrikt” Milene Bogavac, čiji je tekst takođe u celosti objavljen u “Sceni”. Tu su još i prilozi o scenskom prostoru u predstavama ovogodišnjeg festivala i o Pozorju mladih.
O Infantu, odnosno pobednici ovog festivala Riti Gobi, piše Gabriela Teglaši Jojkić, a Milivoje Mlađenović o 54. Festivalu profesionalnih pozorišta Srbije “Joakim Vujić”, dok Aleksandar Milosavljević nudi osvrt na somborski Pozorišni maraton, kao i na gostovanje Novosadskog pozorišta na 5. Madačevim susretima u Budimpešti.
Sećanje na nekadašnjeg umetničkog direktora i selektora Sterijinog pozorja Vladimira Stamenkovića, poznatog pozorišnog kritičara, preminulog ove godine, ispisuje Marina Milivojević Mađarev. Jedan od priloga u ovom broju “Scene” bavi se arhivskom građom o našem pozorištu, koja se čuva u Istorijskom arhivu Beograda. Na to podseća Isidora Stojanović i navodi da je jedan od najstarijih dokumenata iz 1793, u kojem se direktor nemačke pozorišne družine Franc Riner Zemunskom magistratu obraća s molbom da mu se dozvoli “pošto se sada u slavnom gradu Zemunu ne održavaju nikakve predstave da može sa svojom grupom, koju sačinjavaju 15 lica i neka sposobna odrasla deca, da izvodi koncem maja na bini najbolje i najodabranije vesele i žalosne igre s operama i male balete...” Magistrat mu je odmah odgovorio, kako podseća Isidora Stojanović, da može “ovamo doći i pozorišne komade izvoditi”.
N. P-j.