Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Doživljaj zanosa osvedočenog umetnika epohe

26.08.2018. 14:11 14:18
Piše:
Foto: Danilo Vuksanović besedi o čuvenoj patriotskoj ikoni Foto: S. Šušnjević

Više od tri meseca u Galeriji Matice srpske trajala je izložba posvećena Majskoj skupštini, najvažnijem datumu u istoriji Srpske revolucije 1848/49.

Centralna u ovoj postavci je slika “Srpska narodna skupština 1. maja 1848.” u kojoj su se preplela tri značaja jubileja - sto godina prisajedinjenja Vojvodine Kraljevini Srbiji, 170 godina od održavanja Majske skupštine u Sremskim Karlovcima i dva veka od rođenja njenog autora, slikara Pavla Simića, jednog od zastupljenijih i važnijih autora u kolekciji GMS.

Autori postake, dr Snežana Mišić, viši kustos i mr Danilo Vuksanović, viši konzervator, navode da ova izložba ukazuje na prepletenost životnog puta jednog umetnika i istorijskog događaja kojem je prisustvovao i koji je zabeležio na slici, a istovremeno i na značaj ovog remek-dela u kolekciji Galerije Matice srpske i nacionalnoj vizuelnoj kulturi. Uz sliku “Srpska narodna skupština 1. maja 1848. godine”, izložena je i verzija dela u grafičkoj tehnici, kao i lik Pavla Simića, a sve to upotpunjeno je tekstovima o autoru i slici, predmetima i dokumentima i, konačno, dokumentarno-igranim filmom, koji je u povodu jubileja snimila Radio-televizija Vojvodine u saradnji sa stručnjacima Galerije. Namera autora je bila da odabranim umetničkim delima vizuelizuju ideju koja je uticala na važne istorijske procese srpske političke i društvene istorije i taj narativ prenesu publici.

Autori postake, dr Snežana Mišić, viši kustos i mr Danilo Vuksanović, viši konzervator, navode da ova izložba ukazuje na prepletenost životnog puta jednog umetnika i istorijskog događaja kojem je prisustvovao i koji je zabeležio na slici, a istovremeno i na značaj ovog remek-dela u kolekciji Galerije Matice srpske i nacionalnoj vizuelnoj kulturi

Na poslednjem stručnom predavanju, pred zatvaranje izložbe 1. septembra, mr Danilo Vuksanović, jedan od autora, govorio je o tome kakav je karakter imala Majska skupština i u čemu je bio značaj njenih odluka, koje su presudno uticale na dalji politički život srpskog naroda u Ugarskoj i kako su se takve prilike simbolički oglednule u autoportretu Pavla Simića i u složenoj ikonografiji slike dokumentarne snage.

- Patriotska ikona Pavla Simića na kojoj je predstavljena scena proglašenja Srpskog Vojvodstva, podseća nas danas na ulogu umetnika u jednom važnom događaju naše istorije - naglasio je Vuksanović. - Ta uloga svedoka/umetnika koji je prisustvovao skupštini kao aktivni akter dodatno je naznačena, uklopljena i skrivena - Simićevim autoportretom unutar ove mnogoljudne kompozicije po ključu renesansnog slikarskog postupka poznatog pod nazivom Ašistenza. Pavle Simić je ovim postupkom uneo sopstveno umetničko biće u organizam slike koja je jedini vizuelni dokument o čuvenom Majskom narodnom saboru. Reprezentacija nacionalnog programa, kolažiranje portreta koji su nastajali pojedinačno kako bi bili ugrađeni u uzvišeni trenutak situacije proglašenja Srpske Vojvodine određuju Pavla Simića kao angažovanog umetnika, usmerenog ka opštoj ideji srpskog naroda u težnji ka političkoj nezavisnosti.

Pomenuto likovno autorstvo Pavla Simića obavezuje na izvestan način i umetnike savremenog trenutka, kako bi, možda, kao i Simić nekad, delovali na tragu opšteg dobra uz kreativne individualne snage kojima raspolažu, smatra Vuksanović ukazujući da je iz slike Majska skupština moguće naučiti o onome što se ne može pronaći u brojnim dokumentima - o doživljaju zanosa i emotivnom iskustvu osvedočenog umetnika epohe.

Nina Popov

 

 

 

 

Obiman opus crkvenog slikarstva Pavla Simića

Pavle Simić je osnovna slikarska znanja stekao u Novom Sadu u slikarskoj radionici doseljenog Italijana Alojza Kastanje. Školovanje je nastavio na Akademiji umetnosti u Beču u duhu tekovina nazarenskog slikarstva, kasnije ostvarivši obiman opus crkvenog slikarstva. Angažovan je bio na oslikavanju brojnih crkava i kapela. Pored crkvenog slikarstva i nekoliko istorijskih kompozicija, naslikao je i veliki broj portreta.

Piše:
Pošaljite komentar
Mirović otvorio izložbu Majska skupština - 170 godina kasnije

Mirović otvorio izložbu Majska skupština - 170 godina kasnije

13.05.2018. 13:15 23:23
Izložba u Arhivu Vojvodine posvećena Majskoj skupštini

Izložba u Arhivu Vojvodine posvećena Majskoj skupštini

10.05.2018. 16:19 16:39