MUĆKE NA TRŽIŠTU POLOVNJAKA Svakom drugom štelovali kilometre?
Evropski parlament indirektno je priznao da brojni automobili na tržištu polovnih imaju skinutu kilometražu.
EP je izglasao izveštaj o manipulacijama s brojačima kilometara pa se predlažu zakoni kojima bi takve prevare bile tretirane kao krivično delo.
Kako prenosi mediji u EU, po istraživanju ADAC-a, nemačkog auto-moto kluba, gotovo svaki treći korišćeni automobil koji se trenutno prodaje u Nemačkoj ima skinutu kilometražu. Ali, u slučajevima polovnih automobila koji su namenjeni za izvoz ta se brojka penje do gotovo 50 odsto.
Problem je, naravno, u tome što takava vozila sa štelovanom kilometražeom verovatno stižu i u Srbiju. Koliko? E to se sa sigurnišću ne zna.
Kako je za „Dnevnik” izjavio direktor Sektora Agencije za bezbednost saobraćaja za vozila Milan Petrović, godišnje se u Srbiju uveze oko 150.000 polovinih automobila, i to mahom iz Italije i Nemačke.
– Kontroliše se tehnička ispravnost uvezenog polovnog automobila, a za relevantnu se smatra kilometraža koja je upisana na satu – ističe Petrović. – Prilikom kontrole polovnog automobila, kilometraža se utvrđuje s odometra, odnosno kilometar-sata, i mi nemamo mogućnosti da znamo da li je ona u zemlji porekla štelovana ili nije. Za nas je bitno ono što u trenutku tehničkog pregleda uvezenog vozila piše na kilometar-satu.
Kad vozilo dođe u Srbiju, pojašnjava naš sagovornik, ne postoji mogućnost da se proveri da li su podaci s kilometar-sata ispravni, odnosno da li je pre prodaje skinuta prethodna kilometraža i nameštena nova.
Podaci Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova pokazuju da je samo za prva tri meseca ove godine uvezeno 19.027 polovnih vozila, čija je struktura poražavajuća.
Tako je vozila s „evro 3” motorom starih između 13 i 19 godina uvezno 10.701, s „evro 4” motorom 5.055, a s „evro 5” motorom 2.841. Ukazali su i na podatak da je za prva tri meseca u Srbiji prodato samo 3.364 novih automobila, što predstavlja odnos 1 : 6 u korist polovnjaka.
– To se može utvrditi u inostranstvu, a kada vozilo stigne u Srbiju, ne postoji način da se utvrditi ispravnost kilometraže. Kilometraža koja je iskazana na odometru se upisuje u uverenje o kontrolisanju vozila koje mi izdajemo i ona se smatra tačnom. To uverenje, inače, dobiju samo ona vozila koja zadovoljavaju potrebne tehničke karakteristike – zaključio je Petrović.
LJ. Malešević